Utstyr og instrumenter

Kawasakiens instrumentering er enkel og delikat, og skiller seg fra konkurrentene ved at de fremdeles har analog visning av både hastighet og turtall.

Og jada, gamle ”klokker” fungerer fremdeles, selv i skarpt sollys var instrumentene lettleste.

Kawasaki har altså tviholdt på analoge instrumenter, noe som passer meg bra, men digitale instrumenter er en vanesak, så spør meg om et år eller to…

Nederst i klokkene finner du to vinduer med digital trippteller, temperaturmåler og ikke minst klokke. Det er bra!

Jeg kan likevel ikke dy meg: Hvor i huleste er bensinmåleren? Selv på en 15 år gammel sliter som Honda CBX 750F er det bensinmåler, og da er det irriterende at dette er totalt fraværende på en 2000-modell til rundt 185.000 kroner. I sin jakt på å spare noen få gram er altså ikke Ninjaen engang utstyrt med en varsellampe som tennes når tanken begynner å bli tom. Det synes jeg er for dårlig.

Selv på superråtassen fra Yamaha, YZF R1, finner du en bensinlampe. I tillegg begynner tripptelleren å telle kilometre etter at lyset har blitt tent. Dermed vet du nøyaktig hvor langt du har kjørt på "reservetanken". Det er en svært hendig funksjon som altså er totalt fraværende på Ninjaen.

Manglende bensinlampe/måler er faktisk potensielt farlig, dersom du plutselig går tom under en litt risikabel forbikjøring.

En praktisk detalj er at baksetet også innholder et lite oppbevaringsrom til for eksempel vognkort, verktøy, og ikke minst tobakk.