Utstyr, motorer og priser

I prisklassen pluss/minus 175.000 kroner det ingen selvfølge med verken midtarmlener, skinntrukkede ratt, elektroniske klimaanlegg eller automatiske fartsholdere. Velger du Citroën C3 får du faktisk alt dette - og mer til.

Utstyr, motorer og priser
[Ugjyldig objekt (NAV)]

Den norske Citroën-importøren vil i første omgang kun tilby tre C3-varianter - 1.1i SX, 1.4i SX og 1.4i SX Pack. Det billigste alternativet, 1.1i SX, kan bli din for snaue 149.000 kroner. Vi vil imidlertid ikke anbefale denne utgaven. Årsaken er at 1.1i SX utrolig nok mangler blokkeringsfrie bremser (ABS), noe som i dag skal være en selvfølge i en ny bil.

75 hester

ABS-bremser er riktignok tilgjengelig som ekstrautstyr (6.400) kroner, men da blir bilen nesten like dyr som 1.4i SX, som koster snaue 161.000 kroner. Velger du 1.4i SX finner du ikke bare ABS-bremser, elektronisk bremsekraftfordeling og bremsekraft-assistent - i tillegg får du en kraftigere motor. 1.4-literen yter 75 hestekrefter og produserer 118 Nm ved 3.300 o/min, noe som er å foretrekke fremfor 1.1-literens 61 hestekrefter og 94 Nm.

1.4i SX byr på et akseptabelt utstyrsnivå, hvor blant annet fire kollisjonsputer og fjernbetjent sentrallås er standardutstyr. I tillegg får man elektriske vindusheiser med ett-trykk-funksjon foran, dybdejusterbart ratt og sidespeil som er elektrisk justerbare, oppvarmede og innfellbare.

Masse utstyr

Men den uten tvil mest interessante modellen er 1.4 SX Pack. Denne utgaven koster snaue 175.000 kroner og er dermed 14.000 kroner dyrere enn 1.4 SX. Til gjengjeld blir man eier av en svært velutstyrt småbil. I tillegg til utstyret som er nevnt over, blir man nemlig eier av elektronisk klimaanlegg, rattbetjent automatisk fartsholder, integrert og hendelbetjent radio/CD-spiller, skinntrukket ratt, tåkelys og midtarmlener.

Fin i byen

Men design og utstyr er ikke det eneste man bør vektlegge når man velger bil. Minst like viktig er kjøreegenskapene. Hvordan er C3 å kjøre? Vi skal ikke avgi noen fellende dom, vi har ennå ikke testet bilen skikkelig på norske veger. Det vi imidlertid trygt kan si, er at førsteinntrykket er positivt. C3 er i hvert fall både lettkjørt og enkel å manøvrere i byen, noe vi fikk prøvd ut til gangs i Paris, der manøvrerbarhet nærmest er livsviktig for å unngå å pådra seg sine medtrafikanters vrede. Den variable servostyringen fungerer fint i bytrafikk og den fornuftig plasserte girspaken glir lett i trinn.

Ligger godt på veien

Utstyr, motorer og priser

Men C3 er på ingen måte låst til byen. Bilen er både retningsstabil og stødig, noe som sørger for at fransk motorveghastighet ikke byr på noen problemer. Vi understreker igjen at vi ikke har fått testet bilen skikkelig, men vårt foreløpige inntrykk er at bilen oppfører seg godt ved svingkjøring og at den er en typisk og udramtatisk understyrer.

Ikke urovekkende dyr

175.000 kroner er kanskje mye for en småbil, men hvis vi ser på et par åpenbare konkurrenter, klarer C3 seg relativt godt. Nye Volkswagen Polo med 1,4-liters motor koster i Highline-utførelse 191.000 kroner og er dermed 16.000 kroner dyrere enn C3 1.4 SX Pack. Det skal imidlertid nevnes at Polo er 390 centimeter lang og dermed er 5 centimeter lengre enn C3. Som nevnt byr Polo på langt bedre bakseteplass.

Toyota Yaris 1.3 Sol er en annen opplagt konkurrent. Denne Yaris-varianten koster snaue 173.000 kroner, men kan ikke varte opp med det samme utstyrsnivået som du finner i C3 1.4 SX Pack.

Rundt hjørnet

De første eksemplarene av Citroën C3 ruller inn på norsk jord like over påske. I løpet av året vil C3 også bli tilgjengelig med automatgirkasse og 1,4-liters dieselmotor.

Vi vil teste C3 under norske forhold så snart bilen blir tilgjengelig og vil forsøke å finne ut om bilen er god nok til at den kan anbefales. Du finner en oversikt over de mange konkurrentene her.

Citroën C3 - priser
1.1i SX (61 hk)148.900 kr
1.4i SX (75 hk)160.900 kr
1.4i SX Pack (75 hk)174.900 kr

  • Her finner du flere nybillanseringer