Økt utslipp CO₂ fra nybilene i Europa

Utslippene bare vokser

For tredje år på rad øker CO₂-utslippet fra europeiske nybiler - til tross for flere elbiler.

POPULÆR I NORGE: Nordmenn og resten av europeerne er så glade i SUV-er at CO₂-utslippet øker for hvert år som går. Forskjellen på «oss og dem» er at vi også hiver oss over elbilene - som Audi e-tron, Norges suverent mest registrerte nybil i 2020. Foto: Øystein B. Fossum
POPULÆR I NORGE: Nordmenn og resten av europeerne er så glade i SUV-er at CO₂-utslippet øker for hvert år som går. Forskjellen på «oss og dem» er at vi også hiver oss over elbilene - som Audi e-tron, Norges suverent mest registrerte nybil i 2020. Foto: Øystein B. Fossum Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Statistikk fra det Europeiske miljøbyrået (EEA) viser at det gjennomsnittlige CO₂-utslippet fra nye personbiler i 2019 økte - for tredje året i rad. Dette skjer etter at det nevnte utslippet i årene fra 2010 til 2016 sank for hvert år.

I 2019 var gjennomsnitts-utslippet fra de om lag 15,5 million nyregistrerte bilene i Europa, Island, Storbritannia og Norge på 122,4 gram CO₂ per kilometer. Det er 1,6 gram mer enn i 2018 og det høyeste tallet siden 2014, melder EEA.

BYTTE BREMSER: Slik sparer du penger ved å bytte bremsene selv. Vi viser deg hvordan på en Kia Rio 2012-modell, men denne metoden funker på de fleste biler. Video: Rune Nesheim / Dinside Vis mer

Hvorfor øker dette nå igjen, i en tid der elbilene tar stadig mer av markedet? Jo, på grunn av vårt begjær etter store biler (SUV).

Under EU-målet

Utslippet var likevel under EU-målet for 2019, på maks 130 gram CO₂ per km. Likevel er det skyhøyt over den nye maksgrensen på 95 gram, som blir faset inn i 2020.

Ifølge EEA er som nevnt SUV-ene (38 % markedsandel i 2019) en del av årsaken til at utslippet øker. Byrået peker også på at dieselbil-salget minker (32 % markedsandel).

En tredje og vel så viktig årsak kan være at bilprodusentene fram til 2019 utnyttet muligheten til å selge så mange bensintørste modeller som mulig, før de nye utslippskravene gjaldt.

CO2-utslipp fra nye biler i 2019

NORGE BEST: Tabellen viser snittutslipp av CO₂ per kilometer fra nye personbiler solgt i de europeiske landene i 2019. Kilde: EEA
NORGE BEST: Tabellen viser snittutslipp av CO₂ per kilometer fra nye personbiler solgt i de europeiske landene i 2019. Kilde: EEA Vis mer

Situasjonen i Norge

Nordmenn er minst like glade i SUV-er som resten av kontinentet, men med nesten 50 prosent markedsandel elbiler er vi soleklart de snilleste pikene og guttene i klassen. Det kan du også se på tabellen nedenfor.

Mens verstingen Bulgaria har et snittutslipp av CO₂ på hele 137,6 g/km har Norge et utslipp på 59,9 gram. Det er hele 38,5 g/km bedre enn Nederland (98,4 g/km), som er nest snilleste land, foran Malta på tredje.

Blant landene vi ofte sammenligner oss med i nord, kommer Danmark dårligst ut, med et snittutslipp på 131,2 gram CO₂ per kilometer. Noe bedre ser det ut i Sverige (119,7 g/km), Finland (115,3 g/km) og Island (114,3 g/km).

Norges mest solgte biler i 2019

MODELL 2020
Tesla Model 315.683
VW Golf10.025
Nissan Leaf6.127

Tabellforklaring: I Norge er alle bilene på topplista elbiler. Dermed er vi også best i klassen på kontinentet. Kilde: OFV

Miljø eller klima?

I denne sammenhengen er det viktig å forstå forskjellen mellom miljø og klima. CO₂ - hvor bensinbiler tradisjonelt har vært verstinger - er først og fremst skadelig for klimaet på moder jord, mens NOx-utslippet - hvor diesel tradisjonelt er verst - er mer skadelig for folk i nærmiljøet (storbyene).

Svevestøv fra veiene og bilene som kjører på dem er naturligvis likt fra alle drivstoff, men dette utslippet likestilles ofte sammen med NOx-utslippet (nærmiljø). Utslippet i denne artikkelen dreier det seg om CO₂-utslippet og klimaet.

EEA-rapporten viser imidlertid til at dieselbiler nå er nær samme nivå som bensinbilene på CO₂-utslippet. Dieselbilene slapp i 2019 ut 127 gram CO₂ per kilometer, mens bensinbilene slapp ut 127,6 gram CO₂ per kilometer. Dette (0,6 g/km) er den laveste differansen siden dette ble målt.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer