Utslipp: EU-kommisjonen vedtar straffeforslag

Denne uken vedtok EU-kommisjonen et oppsiktsvekkende forslag for å komme utslippsjukset til livs.

<b>NESTEN 300.000 PER BIL:</b> Det er summen EU-kommisjonen ønsker å få hjemmel til å ilegge bilprodusenter som jukser. Foto: SHUTTERSTOCK/NTB SCANPIX
NESTEN 300.000 PER BIL: Det er summen EU-kommisjonen ønsker å få hjemmel til å ilegge bilprodusenter som jukser. Foto: SHUTTERSTOCK/NTB SCANPIX Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Så langt har ingen nasjonale myndigheter gått til straffetiltak mot VW etter at den tyske bilprodusenten ble avslørt i juks med utslippsdata. Kritikere ser på det som et tegn på at bilindustrien og regjeringer i Europa har en felles interesse i å unngå å straffe en industri som er en viktig kilde til eksportinntekter og arbeidsplasser.

Vil ha fullmakt

For å få bukt med problemet ønsker EU-kommisjonen nå å få økte fullmakter både til å straffe juksemakere og til å ha bedre kontroll over testingen som ligger til grunn for typegodkjenningen til nye biler og dermed tillatelsen til å slippe dem ut på markedet.

Les også: Hevder det bare er tull at diesel er verre for luftkvaliteten.

Derfor har Kommisjonen vedtatt et forslag som tar sikte på å skjerpe lovgivningen i den retningen, melder nyhetsbyrået Reuters.

Det innebærer blant annet å opprette et europeisk fond for å finansiere uavhengig testing av nye biler i stedet for at det som i dag skal være bilprodusentene som gir testinstanser og laboratorier oppdraget med å gjennomføre kontrollene. Straff skal for øvrig ikke bare kunne ramme bilprodusentene, men også laboratorier som er medskyldige i manipulering av testresultater.

Opptil 30.000 euro

DÅRLIG LUFT: Europeiske forbrukerorganisasjoner applauderer EU-kommisjonens forslag som et skritt i riktig retning. De anser at publikum altfor lenge er blitt feilinformert om utslippene fra biltrafikken Foto: OLAV OLSEN/NTB SCANPIX
DÅRLIG LUFT: Europeiske forbrukerorganisasjoner applauderer EU-kommisjonens forslag som et skritt i riktig retning. De anser at publikum altfor lenge er blitt feilinformert om utslippene fra biltrafikken Foto: OLAV OLSEN/NTB SCANPIX Vis mer


Hvis de nye reglene går gjennom, vil det medføre at EU vil få mulighet til å foreta stikkprøver for å teste bilene for utslipp, og eventuelt beordre tilbakekalling av biler - samt ilegge bøter på opptil 30.000 euro (over 280.000 kroner i skrivende stund) for brudd på miljølovgivningen dersom ikke landet bilprodusenten opererer i foretar straffetiltak selv.

Planlagt lovgivning ville også kunne gi medlemsstater muligheten til å foreta tilbakekallinger av biler som bryter med reglene hvis andre medlemmer er enige.

De planlagte tiltakene ville være den sterkeste EU-reaksjonen så langt etter at Volkswagen i september i fjor innrømmet at de hadde brukt programvare for å jukse på utslippstestingen av dieselbiler i USA.

Les om dieselskandalen her!

Vil ha nye testrutiner

EU vil også få satt en stopper for at testingen for nitrogenoksider foregår under kunstige forhold i laboratorium fremfor under reelle trafikkforhold, men forslaget de har fremsatt nylig møter motstand i EU-parlamentet fordi tillatte utslippsnivåer fortsatt ville ligge langt over de offisielle grenseverdiene.

Det mer enn hviskes at planlagte krav ble foreslått å gjøres mindre strenge etter påtrykk fra medlemsstater som vil beskytte sin egen bilindustri.

Neste skritt er å sende EU-kommisjonens forslag til Ministerrådet i EU og til EU-parlamentet for å viderebehandles og eventuelt vedtas. Hvis forslaget skulle gå gjennom kan det åpne for milliardbøter. Men det vil utvilsomt møte motstand fra flere hold: Storbritannia vil motsette seg at EU skal overta mer makt som i dag ligger hos medlemslandene, og Tyskland har Europas mektigste bilindustri og vil opplagt beskytte den.

Les også: Dieselkrisen - konsekvenser?