UTSATT TIL 2020: Finansdepartementet melder at de vil utsette overgangen til ny avgiftsberegning til 2020. Foto: Shutterstock/NTB scanpix
UTSATT TIL 2020: Finansdepartementet melder at de vil utsette overgangen til ny avgiftsberegning til 2020. Foto: Shutterstock/NTB scanpixVis mer

WLTP

Utsetter avgiftshopp

Regjeringen utsetter overgangen til ny avgiftsberegning på biler til 2020.

Det har lenge hersket usikkerhet rundt hvordan avgiftsberegningene på CO2-utslipp målt etter nye regler (WLTP), vil påvirke bilprisene.

Tidligere denne uka gikk NAF ut og uttalte at de fryktet at bilprisene på nye biler kunne stige med 80.000-100.000 kroner.

Nå uttaler Finansdepartementet i en pressemelding at de vil utsette overgangen til WLTP til 2020.

Dette betyr at det også i 2019 vil være utslippsverdier som tilsvarer dagens testmetode (NEDC) som skal ligge til grunn for beregningen av CO2-komponenten i engangsavgiften på biler.

– Det er viktig at overgangen til nye regler (WLTP) gjennomføres på en mest mulig forutsigbar måte. Dette er viktig for bransjen og ikke minst de som skal kjøpe bil. Derfor mener vi det er nødvendig å tråkke på bremsen, slik at vi får tid til å sikre en best mulig overgang fra gammel til ny målemetode. Det skal fortsatt lønne seg å kjøpe trygge og miljøvennlige familiebiler, sier finansminister Siv Jensen (FrP) i en pressemelding.

– Det er fortsatt få biler som blir registrert med WLTP-tall, og det er usikkert hvor mye utslippsverdiene vil øke med den nye metoden. Vi mener det er behov for et bedre og mer sikkert datagrunnlag før vi innfører en slik endring, sier finansminister Siv Jensen (FrP).

Høyere verdier med WLTP

Engangsavgiften på biler beregnes blant annet på bakgrunn av CO2-utslipp. Hittil har CO2-utslippet blitt målt etter testmetoden NEDC. WLTP har blitt faset inn gradvis, og fra og med 1. september i år må utslippene fra alle nye biler måles med denne metoden. Dette er regulert gjennom EU-lovgivning.

WLTP vil gjennomgående gi høyere utslippsverdier enn det gamle systemet, noe som kan føre til betydelige utslag i engangsavgiften.

Innfasingen av WLTP har ført til stor usikkerhet om hvordan engangsavgiften for biler skal beregnes til neste år.

Gammel målemetide vil benyttes ut 2019

I revidert nasjonalbudsjett 2017 varslet regjeringen at den gamle testmetoden vil bli benyttet i avgiftsberegningen ut 2018, og at blir lagt opp til overgang til ny testmetode i forbindelse med budsjettet for 2019.

Nå foreslår regjeringen å utsette overgangen til 2020. Dette betyr at verdier tilnærmet tidligere NEDC-målinger vil bli benyttet ved avgiftsberegningen også i 2019.

For biler målt etter WLTP, vil CO2-verdiene være basert på WLTP-verdier, som omregnes til NEDC etter en fastsatt modell (CO2MPAS).

– Det er viktig med forutsigbarhet for bilkjøpere og bilbransjen, og regjeringen vil derfor varsle allerede nå at vi vil utsette omleggingen til 2020, sier finansminister Siv Jensen (FrP).

Regjeringen kommer tilbake til dette i statsbudsjettet for 2019.