UINSPIRERENDE: Opel Grandland X har tidenes utstyrspakke. Men den veier ikke helt opp for det SUV-en mangler.Foto: Rune M. Nesheim
UINSPIRERENDE: Opel Grandland X har tidenes utstyrspakke. Men den veier ikke helt opp for det SUV-en mangler.Foto: Rune M. NesheimVis mer

Testet i Norge: Opel Grandland X

Utrolig mye utstyr for pengene - men hvem vil kjøpe den?

Grandland X er tvilling til Peugeot 3008. Sistnevnte imponerte både oss og Årets Bil-jury i Europa. Hvorfor er ikke Opels utgave like bra?

Oslo: Om du skulle selge noe på åttitallet, måtte det stå én ting på produktet - «turbo».

Ordet ble flittige brukt på alt fra kassettspillere til sokker. Turbomerket kunne transformere hvilket som helst hverdagslige objekt til å bli noe råkult. Turboens far, Alfred Büchi, må ha snudd seg i graven ved alt misbruket av navnet på oppfinnelsen sin.

Det bringer oss til dagens bil, Opel Grandland X. Det første vi legger merke til når vi henter den i garasjen er «Turbo»- og «X»-emblemene på bagasjelokket.

Opel Norge har skikkelig tro på sin siste SUV. Dinside trillet også femmeren da vi testet Grandland X i Tyskland i fjor.

- Kult, tenkte vi. Her har vi en SUV-råtass med firehjulsdrift. Dermed drømte vi oss kjapt bort til drifting på tomme, umåkte parkeringsplasser.

Har turbo - men ikke 4x4

Vel, bilen har turbo. Heldigvis. Den er boltet fast til en 1.2 liters bensinmotor. Men ikke forvent noe nedskalert rally-bombe. Her får du 130 hestekrefter, som til tross for relativ lavt vekt, på 1295 kilo, ikke når 100 km/t før stoppeklokka har passert 10,9 sekunder.

Firehjulstrekk, da? Nei. Og det får du heller ikke bestilt den med. På sommeren spiller det ingen rolle. Men med en slik vinter vi har opplevd i år, savnes det veldig. Det føles allerede som om Opel prøver å skryte på seg litt mer enn det du faktisk får.

Artikkelen fortsetter under annonsen

UPASSENDE: Opel Grandland X er verken grand, diger eller med firehjulstrekk. Foto: Rune M. Nesheim
UPASSENDE: Opel Grandland X er verken grand, diger eller med firehjulstrekk.
Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

Praktisk

Grandland X er heller ikke noen diger doning, tross hva navnet antyder. Den havner midt i den mellomstore SUV-klassen, med konkurrenter som Volkswagen Tiguan, Nissan Qashqai og tvillingbror Peugeot 3008.

For de aller fleste A4-familier (2+2) holder bilen i massevis. Bagasjerommet på 514 liter er ikke digert, men høyt og har mer enn nok plass til tre store kofferter, pluss litt ekstra småtteri.

Baksetene har 40/60-inndeling med skiluke, noe som ikke er en selvfølgelig i alle biler - ikke alle synes skiboks tilfører noe positivt til bilens utseende.

Toegget tvilling

Som vi har vært inne på tidligere, deler Opel samme ramme, motor og understell med Peugeot 3008.

Peugeot 3008 ble kåret til Årets bil i Europa i fjor.

Uten å kikke under panseret er det likevel helt umulig å se at Grandland X er i slekt med Peugeot-en.

Der franskmennene har valgt et vågalt designspråk, som snakker til den yngre generasjon - hvor design spiller en stor rolle i sin bilvalget - har Opel valgt et rimelig sobert og anonymt uttrykk på sitt interiør.

Ingenting er direkte feil.

Alt fra rattbetjening til klimaanlegget er der du forventer det. Og det er lett å finne seg til rette, uten å ta fram instruksjonsboka. Det er bare det at utformingen er så etter boka, at ingenting føles nytt.

Det er sikkert flott for eksisterende kunder, men skal de tiltrekker en yngre kundebase, må Opel ta med noe nytt til bordet.

Utstyrsbonanza

Velger du Premium-utgaven får du virkelig ei gavepakke:

Rattvarme, varme i alle setene, kjøling i framtsetene, cruisecontrol, åtte-tommers infotainment, med OnStar-display. Den gir blant annet gir WiFi-hotspot, for å sikre sømløs streaming til ungenes iPad-filmer - for en sutrefri langtur.

KJEDELIG: Interiøret i Grandland X er mer for den eldre garde. Foto: Rune M. Nesheim
KJEDELIG: Interiøret i Grandland X er mer for
den eldre garde. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer
MER SPENNENDE: Vi tror unge mennesker vil velge Peugeot 3008 framfor Opels tvilling.
MER SPENNENDE: Vi tror unge mennesker vil velge Peugeot 3008 framfor Opels tvilling. Vis mer

Men det stopper ikke inni bilen:

18 tommers aluminiumsfelger, takrails, beskyttelsesplater, full adaptive LED-lys og parkeringsassistenter er også med.

Testbilen vår var proppet med så mye, at du vanligvis må ut med mye mer en testbilens pris på 379.900 kroner.

Det er herlig å se at Opel har laget en såpass proppfull pakke, at man slipper å knote seg frem i utstyrsjungelen når man skal kjøpe Grandland X.

FLYTENDE TAK: Svartlakkert tak gjør at Grandland X ser lavere ut enn den er. Beskyttelsesplater og 18 tommers felger er en del av Premium-pakken. Foto: Rune M. Nesheim
RETRO: Klassisk analogue instrument display med en 3,5 tommers føreinfodisplay. Teknisk sett kan man ikke klage, men det kiler ikke akku-rat nedentil. Foto: Rune M. Nesheim
KJEDELIG: Interiøret i Grandland X er mer for den aldre garde enn de unge og trendy. Foto: Rune M. Nesheim
MYE Å BY PÅ: Rattvarme og cruisekontroll er en del av en ganske lang ekstrautstyrsliste, inkludert som standard i bilen. Utførelse er litt plastikk-fantastisk. Foto: Rune M. Nesheim
ENKELT: Funksjonell betjening av klimaanlegget. Pluss for knapper som kan betjenes med hansker på. Foto: Rune M. Nesheim
ET PLUSS: Justerbar varme i baksetene er vanligvis forbeholdt bilene i en klasse over. Foto: Rune M. Nesheim
BÅDE OG: Baksetene har plass til både barn og voksne. Setevarme bak er godt likt av de minste. Vinduene er derimot for høyer til de minste, som sliter med utsikt. Foto: Rune M. Nesheim
MØRKT: Sotet bakruter og innvendig rulle-gardin. Hvor mange soldager tror Opel vi egentlig har i Norge? Foto: Rune M. Nesheim
IKKE HELT DER: Bagasjerommet mangler smarte løsninger til sikring av last. Krokene til poser er for små og innfelt slik at posene sklir av og varene ramler ut. Foto: Rune M. Nesheim

Ingen x-faktor

En tre-sylindret motor trenger ikke nødvendigvis å betyr en trist opplevelse på veien. Ford har imponert oss lenge med sin én-liters «Ecoboost»-motor. Det er synd å ikke kunne melde om samme positive opplevelse I Grandland X.

X-faktoren er rett og slett ikke tilstede.

Du kommer deg frem, holder takt med trafikken, og det er det. Akkurat som med interiøret, finner vi ingenting som trekker på smilebåndet.

Vi kjørte stort sett på småglatte og snødekte vinterveier. Bilen er relativt stille og komforten er det ingenting å utsette på, selv i marsjfart på over 100 km/t på motorveier.

På svingete riksveier, der tvillingbror 3008 ga en skarp, lekende og inspirerende opplevelse, virker Opel nok en gang å være satt opp på den fornuftige siden av gjerdet.

For riktig

Vi liker utseendet til Grandland X. Vi er usikre på testbilens farge, «Topaz Blue», og tror den ville fått et løft om noen hadde våget å velge «Dark Ruby Red».

Det er det imidlertid ingen som kommer til å gjøre. For vi er redd Grandland X appellere til eldre og trofaste Opel-kunder.

De som har lyst på litt mer Tobasco i livet sitt, velger lett Peugeot 3008, til tross for en fantastisk utstyrspakke fra Opel.

Vi sitter igjen med en opplevelse som overhodet ikke var vond, men som lett blir glemt.

Det eneste spenstige med Grandland X forblir dermed Turbo-emblemet. Kanskje de burde tilby fartsstriper langs siden, og «graphic equalizer» på stereoen. Da hadde vi kjøpte den!

Testresultat

Opel Grandland X

Tidenes utstyrspakke veier ikke helt opp for en ikke spesielt spennende bil.

Utrolig mye utstyr for pengene
Praktisk og god plass - uten å være for stor
Stilrent utseende

Uinspirerende interiør
Mangel på firehjulstrekk
Treig motor og daff kjøreopplevelse

Se alle våre tester

Motor1,2 liters turbo bensin
Slagvolum1.199 ccm
Effekt130 hk
Dreiemoment - o/min230/1.750
0-100 km/t10,9 sek
Toppfart188 km/t
Forbruk0,52 l/mil
CO₂-utslipp120 g/km
Tankvolum53 liter
L/B/H447/185/160 cm
Akselavstand267 cm
Bagasjerom514/1.652 liter
Egenvekt1.295 kg
Hengervekt1.100 kg
Pris fra kr354.900 kr
Pris testbil379.900 kr

LES OGSÅ: