Test: Skoda Citigo e iV

Utrolig mye elbil for pengene

Rekkevidde og plass som slår mange dyrere konkurrenter.

GOD I BYEN: Frem til nå er det bare VW Up! som har vært tilgjengelig som elektrisk versjon i denne trillingserien. I forbindelse med større batteripakke og lengre rekkevidde har også søsknene Skoda Citigo og Seat Mii fått el-versjoner. Og det er en aldri så liten priskrig på gang. Skoda legger seg midt i mellom med 184.800 kroner inkludert frakt og levering. Seat Mii fås fra 179.900 kroner og VW Up fra 191.300 kroner, inkludert frakt og levering. Foto: Bjørn Eirik Loftås.
GOD I BYEN: Frem til nå er det bare VW Up! som har vært tilgjengelig som elektrisk versjon i denne trillingserien. I forbindelse med større batteripakke og lengre rekkevidde har også søsknene Skoda Citigo og Seat Mii fått el-versjoner. Og det er en aldri så liten priskrig på gang. Skoda legger seg midt i mellom med 184.800 kroner inkludert frakt og levering. Seat Mii fås fra 179.900 kroner og VW Up fra 191.300 kroner, inkludert frakt og levering. Foto: Bjørn Eirik Loftås. Vis mer

Bilhold trenger ikke å være dyrt. Det er denne bilen et eksempel på. Skoda Citigo har eksistert siden 2012, men det er først nå den er elektrisk.

FACELIFT: Den består av nye lykter, ny grill, endret design på nedre del av fanger og speil med integrerte blinklys. Bilen på bildet har 16-tommers felger. Standard er blodfattige 14-tommere. Foto: Bjørn Eirik Loftås
FACELIFT: Den består av nye lykter, ny grill, endret design på nedre del av fanger og speil med integrerte blinklys. Bilen på bildet har 16-tommers felger. Standard er blodfattige 14-tommere. Foto: Bjørn Eirik Loftås Vis mer

Den får med seg den sårt tiltrengte oppgraderingen, som trillingbilen VW Up og den nyelektrifiserte Seat Mii også har fått - nemlig et batteri på 36,8 kWt (32,3 netto) og oppjustert rekkevidde til 26,5 mil.

Det er til stor kontrast fra de bilene som ruller på veien nå, med batteri på 18 kWt og svært optimistiske 16 mils rekkevidde. Vi kjørte gamlingen tom på 7,9 mil, på vinterstid!

Det gjør de oppgraderte bilene langt mer attraktive for langt flere.

Dessverre har man ikke gjort noe med ladehastigheten på hurtiglader. Den tar imot 40 kW, og da tar det over én time å lade til 80 prosent. Ombordladeren er på helt akseptable 7,2 kW. Har du så mye strøm i ladeboksen lader du til 80 prosent hjemme på 4,5 timer.

Vi kom 231,4 kilometer med vår bil. Da hadde den et strømforbruk på 1,33 kWh/mil. Det er en kraftig forbedring fra forrige test. Riktignok var det bare -1 grader da vi foretok den siste testen, men allikevel.

Men: Stol ikke helt på den digitale måleren som anslår hvor langt du kan forvente å komme. Denne varierer noe enormt, avhengig av om du akkurat i øyeblikket gir gass eller bremser. Se heller på «tankmåleren» til høyre i dashbordet. Den gir en mer stabil pekepinn.

LOGOEN BORTE: Deter blitt bokstaver på bakluka i i stedet for logo. Foto: Bjørn Eirik Loftås
LOGOEN BORTE: Deter blitt bokstaver på bakluka i i stedet for logo. Foto: Bjørn Eirik Loftås Vis mer

Dette er nytt

Grillen er helt egen for Skoda og lakkert i bilens farge. Tåkelys og LED-kjørelys er standard. Hovedlyktene er fortsatt halogenlamper med dårlig lys. Speilene, som enten er i bilens farge eller blank sort, har fått integrerte blinklys.

Line Assist bruker kameraet i frontruta og korrigerer med den elektriske styringen dersom du er på vei over linjene. Men City Brake-systemet som de var først ute med i mikro-segmentet, er blitt borte.

I tillegg til standardfargene kan e iV leveres i spesialfargene Kiwi Green, Deep Black, Crystal Blue og Tungsten Silver. 14-tommere på 165/7014 er standard. 16-tommere med 185/5016 er nødvendig for å få den pen.

ENKELT: Sett inn mobilen i holderen over, så har du multimediaskjerm. Foto: Rune M. Nesheim
ENKELT: Sett inn mobilen i holderen over, så har du multimediaskjerm. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

Interiøret har fått en sårt tiltrengt oppdatering. Det viktigste er at den avtakbare Garmin-skjermen er byttet ut mot en mobilholder.

Da kan den like store mobilen gjøre samme jobben. Ved å installere appen, fungerer den som bilens skjerm og da kan du administrere telefon, navi, kjørecomputer, musikk og radio derfra.

Når du tar med deg mobilen ut av bilen kan du både overvåke og programmere klimaanlegget og ladingen fra mobilen. En veldig smart og billig løsning som flere burde valgt.

STORE HJUL: For syns skyld anbefaler vi deg g bestille 16-tommere både på sommer- og vinterhjulene. Foto: Bjørn Eirik Loftås.
STORE HJUL: For syns skyld anbefaler vi deg g bestille 16-tommere både på sommer- og vinterhjulene. Foto: Bjørn Eirik Loftås. Vis mer

Men det føles litt amatørmessig at Skoda sin egen app ikke er ferdig. I steden måtte vi bruke den fra VW Up!

Bilen har akkurat nok moderne funksjoner til at man kan flire litt av at bryterne til fartsholderen stammer fra VW fra tidlig 90-tall.

Sprek nok

Resten er som før. Motoren er fortsatt på 82 hester, men den er fortsatt lynrask i forhold til sine 60- og 75 hesters bensindrevne søsken. Særlig fra stillestående til 50 km/t.

Toppfarta er på 130 km/t og bilen er overraskende velkjørende, komfortabel og stillegående, selv når farta er på 110 km/t. Dette skyldes i hovedsak at hjulene er plassert helt ut i hjørnene, så man får bra sporvidde og akselavstand.

Ved å vippe girspaken til siden kan du justere regenerering i fire trinn, pluss fri rulling.

SPREK, LATERE; LATEST: Med Eco-bryteren velger man hvor svak og gjerrig man vil ha bilen. Foto: Bjørn Eirik Loftås,
SPREK, LATERE; LATEST: Med Eco-bryteren velger man hvor svak og gjerrig man vil ha bilen. Foto: Bjørn Eirik Loftås, Vis mer

Den har tre kjøreprogrammer, og starter alltid på det sprekeste, som er Normal. Et trykk på Eco, så reduseres effekten til 68 hk og 167 Nm, samtidig som toppfarta senkes til 120 km/t og klimaanlegget blir litt gjerrigere.

Testresultat

Skoda Citigo e iV

Terningkast 5
Romslig mini-elbil

Pris, kjører bra, utrolig plassuntyttelse, lavt forbruk

Sitter dårlig, dårlige lys, burde ikke fjernet Citi Brake-funksjonen, slet med lading.

I Eco+ reduseres effekten til 55 hester og 133 Nm, og klimaet slås av. Toppfarta er 95 km/t. Den går automatisk i dette moduset når du begynner å gå tom for strøm.

Sitter dårlig, men god plass – med godvilje

Det største ankepunktet er de dårlige setene, som riktignok har høydejustering både på fører- og passasjersiden.

Og så savner vi lengdejustering på rattet. Langbente blir sittende med strake armer.

Har du sjelden folk i baksetet er Citigo stor nok for de fleste. Bagasjerommet imponerer. Det er kort, men kjempedypt. Det rommer 250 liter, som tilsvarer tre svære bager oppå hverandre.

DYYYPT: Det er ikke langt fra bakhodet til bakruta, men bagasjerommet er skikkelig dypt. Det er faktisk plass i reservehjulsbrønnen under gulvmatta på bildet også. Foto: Bjørn Eirik Loftås
DYYYPT: Det er ikke langt fra bakhodet til bakruta, men bagasjerommet er skikkelig dypt. Det er faktisk plass i reservehjulsbrønnen under gulvmatta på bildet også. Foto: Bjørn Eirik Loftås Vis mer

Legger du ned setene får du 923 liter. Bakseteplassen er også bra, med tanke på størrelsen på bilen. Setter du den ved siden av første generasjon VW Golf ser den faktisk stor ut, for Citigo er bare 20 cm kortere, men 1,5 cm bredere og 10 cm høyere.

FAMILIEBIL? Du får med deg et barnesete og et par unger på pute om du vil, men det blir fort litt trangt. Foto: Bjørn Eirik Loftås.
FAMILIEBIL? Du får med deg et barnesete og et par unger på pute om du vil, men det blir fort litt trangt. Foto: Bjørn Eirik Loftås. Vis mer

Vi testet den med bakovervendt barnesete. Forsetet mangler Isofix-tilkobling, men med forsetet skjøvet helt forover, får man plass baki - selv om det ikke er veldig romslig. Og skal du samtidig ha en passasjer i forsetet, bør vedkommende ikke være veldig storvokst.

Uansett: I dag finnes det ikke konkurrenter som kan tilby samme rekkevidde og plass til samme pris.

Skoda Citigo e iV

Systemeffekt/Nm:82 hk / 212 Nm
0-100 km/t:12,5 sek
Toppfart:130 km/t
Rekkevidde WLTP:225-274 km
Strømforbruk WLTP kWt/100 km12,8-12,9
Ladekapasitet Hjemme/hurtig:7,4/40 kW
Batterikapasitet:Litium Ion 36,8 kWt
L/B/H:360/165/148 cm
Akselavstand:242 cm
Dekkdimensjon:165/70R14
Bagasjerom:250/923 liter
Egenvekt:1160 kg
Pris fra kr.:184.800