Bollinger B1 og B2 er offisielle

Utrolig - men sant!

Da vi så prototypene første gang, virket det ikke helt sannsynlig at biler som dette skulle se dagens lys. Men nå er de offisielt lansert, elbilene fra Bollinger.

HUMMER? LAND ROVER? Nei, Bollinger. Dette er en elbilprodusent som så en nisje i elbilmarkedet og bestemte seg for å lage en hardbarket SUV og ditto pickup med batteridrift og høye ytelser. Aerodynamikken kunne det åpenbart være så som så med. Foto: Bollinger
HUMMER? LAND ROVER? Nei, Bollinger. Dette er en elbilprodusent som så en nisje i elbilmarkedet og bestemte seg for å lage en hardbarket SUV og ditto pickup med batteridrift og høye ytelser. Aerodynamikken kunne det åpenbart være så som så med. Foto: Bollinger Vis mer

Bollinger har vært kjent som et champagne-merke, men her er vi langt fra den edle drikkens raffinerte verden. Dette er rustikt, grovt og røft så det holder.

Bollinger er slett ingen såkalt Tesla-killer, og de to kommer neppe til å konkurrere om de samme kundene. Faktisk omtales de gjerne som en «anti-Tesla-er». Dette kunne vært en mer minimalistisk ekstremversjon av Mercedes Geländewagen eller en Land Rover Defender - sistnevnte av utgåtte generasjon.

Produksjon til neste år

Den nye oppstartsbedriften hadde sin offisielle presentasjon av sine to første modeller under en tilstelning i Detroit. Selskapet ble opprinnelig startet i Hobart i staten New York, der grunnleggeren Robert Bollinger kom fra. Det ble flyttet til større lokaler i Ferndale utenfor Detroit, amerikansk bilindustris tradisjonelle hovedstad, for en tid tilbake.

Vi omtalte dem første gang sommeren 2017, da de første prototypene ble vist. Arbeidet med å utvikle de første produksjonsbilene har fortsatt siden, og igangsetting av produksjonen er planlagt å skulle begynne til neste år med de første leveranser til kunder i 2021.

AVDUKET: Her vises Bollingers modeller B1 og B2 for et utvalgt publikum. Skjermdump: Bollinger via Youtube
AVDUKET: Her vises Bollingers modeller B1 og B2 for et utvalgt publikum. Skjermdump: Bollinger via Youtube Vis mer

Video

Bygget for tøffe forhold

Spesifikasjonene forteller om et skikkelig beist av en bil. Utseendemessig minner den om en enda mer firkantet Jeep Wrangler, men inspirasjonen skal hovedsakelig komme fra Land Rover Defender, Ford Bronco og Harvester Scout. Bakkeklaringen kan variere mellom 25 og 51 centimeter, og pickup-en kan ta 2.359 kilo nyttelast og trekke 3,4 tonn tilhengervekt.

Batteripakken (litiumion), skal ha en kapasitet på 120 kWt, mens den firehjulsdrevne bilen har to elmotorer - én på hver aksel. Maksimal effekt er oppgitt til hele 623 hestekrefter, og dreiemomentet er på kraftige 905 newtonmeter. For god fremkommelighet i vanskelig terreng, er Bollinger B1 og B2 også utstyrt med reduksjonsgir.

FØLGER MED: Det arbeides på Bollinger B1-prototypen mens sjefen, Robert, observerer aktiviteten. Foto: Bollinger Motors
FØLGER MED: Det arbeides på Bollinger B1-prototypen mens sjefen, Robert, observerer aktiviteten. Foto: Bollinger Motors Vis mer

Bollinger er babyen til Robert Bollinger, en Carnegie Mellon-utdannet industridesigner, som senere startet en krøtterfarm. Der følte han behovet for et mer nytte-preget og røft kjøretøy enn det elbil-industrien kunne varte opp med. Bollinger Motors ble dermed startet i 2014.

Robert Bollinger var tidlig en Tesla-beundrer og -aksjeeier, og er det fortsatt. Mer om Bollinger, med blant annet en kronologisk historie bestående av Youtube-videoer, finnes på Bollingers hjemmeside.

Og hva om dette var den egentlige arvtageren til den opprinnelige Land Roveren?