Utnytter sekundene før smellet

Du trykker bremsen i bunn, men forstår at du er for sent ute. Svetteperler spretter frem i pannen, håret reiser seg i nakken og adrenalinet dunker ut i årene. Med stivt blikk registrerer du at kollisjonen nærmer seg.

Utnytter sekundene før smellet
[Ugjyldig objekt (NAV)]

MALMÖ (DinSide Motor): Vi får håpe at ingen av oss opplever noen kollisjon i nærmeste fremtid, men det er dessverre et ugjendrivelig faktum at millioner av mennesker kolliderer og kjører av veien hvert år.

Aktiv og passiv teknologi

Dette er bilindustrien fullstendig klar over. Derfor har de i løpet av de siste tiårene brukt milliarder av dollar på utvikling av sikkerhetsteknologi for biler.

Dagens sikkerhetsteknologi kan i prinsippet deles inn i to hovedkategorier - aktiv og passiv. Aktive sikkerhetsteknologi, som blokkeringsfrie bremser (ABS) og stabiliseringsprogrammer (ESP), har i oppgave å forhindre at ulykken skal oppstå. De passive systemene, som sikkerhetsbjelker, deformasjonssoner og kollisjonsputer, har i oppgave å beskytte passasjerene så godt som mulig hvis ulykken likevel oppstår.

Uutnyttet tidsvindu

Men hva med tiden midt i mellom? Tiden som går fra det blir klart at ulykken ikke er å unngå, og til ulykken inntreffer? I mange tilfeller tar det faktisk mange sekunder fra den skremte føreren kaster seg på bremsen til det faktisk smeller. Dette verdifulle tidsvinduet har til nå, merkelig nok, ikke vært utnyttet av bilindustrien.

Katten som forbilde

Utnytter sekundene før smellet

Men nå har Mercedes-Benz hentet inspirasjon fra katten. Fallende katter er kjent for sin snu-refleks, som innebærer at de i løpet av noen få tidels sekunder kan snu seg om i luften. Denne refleksen sørger for at katter nesten alltid lander på potene, noe som gir langt mindre skader enn om de skulle ha landet på ryggen eller på siden.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Det er denne refleksen Mercedes-Benz nå forsøker å etterape - den skrensende eller bremsende bilen skal utnytte verdifulle sekunder for å forberede sine passasjerer best mulig før "landingen".

Pre-safe

Mercedes-Benz har kalt sitt nye satsingsområde for Pre-safe (preventiv sikkerhet). Pre-safe-teknologien kjennetegnes ved at man i hovedsak utnytter eksisterende systemer, at tiltakene skal være reversible og at tiltakene ikke skal gjøre bilen ukjørbar.

Hva er det så Mercedes-Benz tenker seg? Jo, for det første skal Pre-safe-teknologien utløses så tidlig som mulig, slik at teknologien får lengst mulig tid på seg før kollisjonen inntrer. Pre-safe skal derfor aktiveres så snart det registreres bråbrems eller dramatiske rattutslag. Når Pre-safe aktiveres kan systemet sette i verk en rekke tiltak. Mercedes-Benz har foreløpig tenkt ut følgende tiltak:

Seter, ratt og paneler

  • Sikkerhetsbeltet strammes, noe som tvinger kroppen inn i setet.
  • Fremkanten av sitteputen heves, noe som medvirker til å holde kroppen på plass i setet.
  • Seteryggen rettes opp, noe som gjør at man treffer setebeltet på riktig måte. Dette reduserer faren for at man slenges skjevt fremover, noe som i verste fall kan resultere i at man ikke treffer kollisjonsputen.
  • Hodestøtten heves
  • Rattet justeres lengst mulig vekk fra føreren.
  • Polstrede og støtdempende paneler under hanskerommet, i dørene og i B-stolpene presses mot passasjerene. Dette for å minske eller stanse passasjerenes bevegelse så tidlig som mulig.
  • Takluken lukkes.
  • Reversibelt

    Utnytter sekundene før smellet

    Den store fordelen med slike tiltak, sammenlignet med for eksempel kollisjonsputer, er at de er reversible. Hvis føreren klarer å avverge ulykken, vil systemet i løpet av få sekunder sørge for at seter, ratt og paneler returnerer til utgangsposisjon.

    Slike tiltak er selvsagt avhengige av en masse elektronikk, men Pre-safe trenger likevel ikke ligge altfor langt inne i fremtiden. Mercedes-Benz tilbyr allerede i dag godsaker som elektrisk justerbare seter, ratt og takluker. Dermed er grunnlaget for Pre-safe allerede på plass.

    Relaterte artikler:

  • Her finner du flere artikler om sikkerhet i bil
  • Her finner artikler om kollisjonstester