Prisen er klar på Fords ladbare 7-seter

Utforsking av Explorer

Den svære 7-seteren fra Ford kommer med plugg og muligheten for elektrisk pendling, og er omsider aktuell for Norge. Og nå er prisene klare.

Ford Explorer Plug-in hybrid på bilmessen i Frankfurt (IAA), 2019 Vis mer

I løpet av 30 år og med nesten ti millioner produserte biler, har Ford Explorer befestet sin posisjon som en av de ledende i SUV-segmentet siden den første modellen ble lansert i 1990 – da begrepet Sports Utility Vehicle (SUV) for alvor begynte å bre om seg, først i Nord-Amerika.

Biltypen var likevel ikke ny, og forgjengeren, Ford Bronco, hadde i sin tid konkurrenter både fra Jeep, Chevrolet og International Harvester.

Men disse er glemt av de fleste etter seks generasjoner Explorer - og nå kommer sjette generasjon som ladbar hybrid, som vi kunne annonsere allerede i april i år.

IKKE LASTEBIL: Selv om Ford Explorer kategorisers som «truck» i USA, er det et personbilinteriør vi har med å gjøre. Foto: Rune M. Nesheim
IKKE LASTEBIL: Selv om Ford Explorer kategorisers som «truck» i USA, er det et personbilinteriør vi har med å gjøre. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

Bjørnekrefter

Under panseret finner man Fords V6 3.0-liters EcoBoost-motor, som i kombinasjon med en 100 hestekrefters elektrisk motor gir en totaleffekt på hele 450 hestekrefter og 840 newtonmeter. Kraftoverføringen til hjulene skjer via en 10-trinns automatgirkasse.

Føreren kan styre bruken av den elektriske kraften ved å velge ulike hybrid-modi (EV Auto, EV Now, EV later, EV charge). Når batteriet når sin nedre grense, vil Explorer automatisk endre til EV auto-modus, hvor den elektriske motoren understøtter bensinmotoren via regenerert energi for optimal drivstoffeffektivitet. Estimert drivstofforbruk er oppgitt til 0,31 liter per mil og CO2-utslippet til 71 gram per kilometer.

Rekkevidde på bare strøm er evaluert til 42 km, målt etter den nye og strengere WLTP-målemetoden.

SVÆR SUV: Ford Explorer har amerikanske dimensjoner og regnes «over there» som en mellomstor SUV. Her i Europa vil den derimot, med sine 505 centimeter i lengden, regnes som ekstra stor. Selv på tredje seterad er det plass til voksne, som vi kan se i videoen øverst. Foto: Rune M. Nesheim
SVÆR SUV: Ford Explorer har amerikanske dimensjoner og regnes «over there» som en mellomstor SUV. Her i Europa vil den derimot, med sine 505 centimeter i lengden, regnes som ekstra stor. Selv på tredje seterad er det plass til voksne, som vi kan se i videoen øverst. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

Godt utstyrt som standard

Den mer enn fem meter lange og to meter brede SUV-en har plass til syv passasjerer - ja selv i de to bakerste setene kan voksne ta plass.

I kupeen er det rikelig med oppbevaringsrom på tilsammen 123 liter, i tillegg til hele tolv koppholdere - noe amerikanere ser på som helt vesentlig.

Forsetene leveres med både varme, kjøling og 10-veis elektrisk justering, setene i andre rad er utstyrt med varme og bilen kommer også med oppvarmet ratt. Trådløs lading av mobilen og lydsystem fra Bang&Olufsen er også på plass.

Elektrisk nedfelling av andre og tredje seterad er også standard, og gir enkel tilgang på et bagasjerom på opptil 2274 liter.

ROMSLIG: Baksetene gir godt med plass og kan felles ned og foldes opp elektrisk. Foto: Rune M. Nesheim
ROMSLIG: Baksetene gir godt med plass og kan felles ned og foldes opp elektrisk. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

Starter på 820.000 kroner

Nye Ford Explorer ladbar hybrid tilbys i to godt utstyrte varianter, begge med firehjulsdrift som standard:

Ford Performance-inspirerte Explorer ST-Line koster fra 819.900 kroner.

For Explorer Platinum, med mer fokus på luksus, vil prisen være fra 859.900 kroner.

På listen over standardutstyr på begge finner man blant annet 20-tommers aluminiumsfelger, LED hovedlys, 12,3-tommers heldigitalt instrumentpanel, panoramatak, skinnseter, automatisk bakluke og premium lydanlegg fra Bang&Olufsen. Platinum vil i tillegg ha blant annet multikonturseter og en 10,1-tommers vertikal berøringsskjerm.

SEKS GENERASJONER: Siden første Explorer kom på markedet i 1990, har modellen utviklet seg, og vokst i størrelse. Først nå kommer den til Europa og Norge. Foto: Ford
SEKS GENERASJONER: Siden første Explorer kom på markedet i 1990, har modellen utviklet seg, og vokst i størrelse. Først nå kommer den til Europa og Norge. Foto: Ford Vis mer

Mye automatikk

Nye Explorer har hele syv kjøreprogrammer, som skal tilpasse bilens kjøreegenskaper etter kjøreforholdene. Valget står mellom mellom «Normal», «Sport», «Ujevnt underlag», «Glatt», «Tauemodus», «Eco» og «Dyp snø/Sand». Bilens heldigitale instrumentpanel endrer også visning for de forskjellige kjøremodusene.

Naturlig nok kommer Explorer med en rekke førerassistanseteknologier - som alle er standard:

  • Automatisk parkeringsassistent – bilen parkerer seg selv ved et tastetrykk.
  • Blindsoneovervåking med varsling for kryssende trafikk når du rygger, og som bremser automatisk ved behov.
  • Front- og ryggekamera med et innebygget linserensesystem, som sammen med kameraer under dørspeilene gir deg 360 graders oversikt rundt bilen.
  • Fords antikollisjonssystem med fotgjenger- og syklistoppdagelse.
  • Hjelp til unnamanøvrering dersom et kjøretøy foran står stille eller beveger seg svært sakte, og et sammenstøt er nært forestående.
  • Nedbremsing etter ulykke hvor bilen automatisk bremser etter et eventuelt sammenstøt, for å redusere risikoen for påfølgende skader.
  • Adaptiv cruisekontroll med køassistent og filsentrering. Teknologien skal opprettholde en gitt avstand til kjøretøyene foran, og bidrar i tillegg til å holde kjøretøyet sentrert i veibanen. I tillegg kan teknologien justere hastigheten ved å overvåke trafikkskilt i tillegg til bruk av informasjon fra navigasjonssystemet.

Ford-importøren i Norge er åpenbart fornøyd med å kunne tilby en SUV i øverste størrelsesklasse.

- Nye Ford Explorer ladbar hybrid er den mest allsidige SUV-en vi noen gang har tilbudt våre kunder, sier administrerende direktør Ford Motor Norge Per Gunnar Berg i en pressemelding.

- Her er det god plass til syv personer, den kan trekke 2500 kilo og kjøre over 40 km på ren elektrisitet. Dette er en drømme-SUV, avslutter Ford-sjefen.

Ford Explorer er i salg fra nå, og kommer til Norge tidlig til neste år.