Ut på tur!

Renegade er tøff og robust, men mangler en del krutt for at macho-opplevelsen skal bli fullkommen.

Ut på tur!
Ut på tur!
Ut på tur!
Ut på tur!
Ut på tur!
Ut på tur!
Ut på tur!
Ut på tur!


Den nye Cherokee-modellen har ikke slått så godt an som forgjengeren. Det kommer selvsagt mye av at reglene for varebil klasse 2, mer eller mindre har torpedert salget. Denne modellen finnes også som varebil, men vi kan ikke teste den siden vi har alvorlige problemer med å komme inn i setet. Direkte uforsvarlig vil det bli på veien. Langbeinte personer som undertegnede sitter fullstendig fast bak rattet uten mulighet for å kjøre en meter. Denne Cherokee-modellen er også mye tøffere enn den gamle, og appelerer kanskje ikke til de som operer mest i byjungelen. Den rette seksylindrete bensinmotoren er også borte.

Det som fortsatt stemmer er at den er dårlig å kjøre og koster mye. Cherokee er på størrelse med japanske "lekejeeper", og koster dobbelt så mye. Hadde den hatt samme vekt som en Honda CR-V, ville vi sluppet unna ytterligere drøye 70.000 i avgift i tillegg til de 45.000 som kunne vært spart på motoren. Uansett må vi forholde oss til virkeligheten som sier at kontoen skal lettes for nesten 600 "laken" for en Cherokee Renegade med dieselmotor.

Firehjulsdriften

Det mest selvsagte som aldri vil bli tuklet med på Jeep, er firehjulsdriften. Den fungerer og er av typen som tåler juling og hard belastning. Du har fire innstillinger, og en fordelerkasse fordeler krefter til både for- og bakhjul. Utgangspunktet fordeler all effekt til bakhjulene, og er den innstillingen du bruker til daglig. Trekker du spaken ett hakk bakover kommer du til 4H Part Time. Da har du en fast forbindelse mellom for- og bakaksel, og denne innstillingen skal brukes med forsiktighet. Kun i gjørme, snø eller når du sitter fast. Du kan sjalte til denne posisjonen opp til 90 kilometer i timen. 4H Full Time aktiverer en differensial i fordelerkassen og gjør således at bilen kan kjøres i denne posisjonen på alle typer underlag. Denne posisjonen kan også velges i hastigheter inntil 90 kilometer i timen. 4L er lik 4H Part Time, men er også et reduksjonsgir. Denne kan brukes under ekstreme forhold, og kan kun kobles inn i hastigheter under fem kilometer i timen og med hovedgirspaken i nøytral. Nøytralpoisjonen på spaken for firehjulsdrift kobler ut alle hjul og brukes når bilen må taues.

Slapp

Bilen er tøff og hadde fortjent noe annet en denne motoren. 150 hestekrefter og 360 newtonmeter som gjør seg gjeldende allerede fra 1.800 omdreininger holder ikke på denne totonnsbilen. Vi har snakket om 220 CDI for å spare litt penger, men det kan hende det ville vært tryggest med en 270 CDI under panseret på Renegade. To tonn er tungt, og yankeefireren klarer ikke jobben. Det rykker litt i førstegir, men deretter blir det for lite skyv. Oppover bakker og på motorveier strekker motoren rett og slett ikke til. Hvis du har behov for trekke på tunge tilhengere er Cherokee Renegade godkjent for det. Hele 3.360 kilo har du lov til henge i kula bak, men hvordan det fungerer på veien er vi usikre på.

Bedagelige kjøreegenksper

Ikke regn med at kjøreegenskapene er bedre enn motoren. Det er de ikke. Når du skal kravle deg frem går det greit, og Cherokee liker å bli kjørt rolig. Det står også tydelig merket inne i kupeen på solskjermen at denne bilen ikke skal kjøres fort, og at du skal unngå brå unnamanøvre. I følge tegningen kan da bilen velte. Vi merker jo det selv når vi kjører på svingete vei at her har amerikanerne mye å lære. De trenger også et kurs i retningsstabilitet.

Liten

Dette er ikke en spesielt stor bil. Den er omtrent like lang som en Honda CR-V, men er bygd utrolig kraftig. Derav den høye egenvekten. Plassen innvendig er akseptabel. Det er greit foran og brukbart i baksetet. Bagasjerommet er passe stort. Bagasjeromskjuleren er montert for lavt og kan ikke brukes hvis du skal utnytte bagasjerommet fullt ut. Du trenger også et par meter med åpent lende bak bilen for å kunne åpne den sidehengslede luken bak.

Konklusjon

Cherokee Renegade er betydelig dyrere enn biler på samme størrelse, nemlig "lekejeepene". Ser vi litt motsatt på det, er den mye billigere enn BMW X5 og Mercedes M-klasse. Den er også en del billigere enn Toyota Landcruiser og Mitsubishi Pajero hvis det er terrengegenskaper som står i fokus. Cherokee Renegade er god i uveisomt område, enkel å håndtere og har stor slepekapasitet. Vi synes den er for treg, har tvilsomme kjøreegenskaper og koster altfor mye.

Tekniske data finner du her.