UP-sjefen vil ha mye høyere bøter for mobilbruk

UP-sjef Steven Hasseldal mener det er for billig med 1.700 kroner i bot for ulovlig mobilbruk i bil. Han vil minst ha en dobling av satsene.

<strong>HØYERE BOT:</strong> UP-sjefen vil at boten man får for mobilbruk i bil, dobles. Foto: NTB Scanpix
HØYERE BOT: UP-sjefen vil at boten man får for mobilbruk i bil, dobles. Foto: NTB Scanpix Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

UP-sjef Hasseldal sier til Drammens Tidende at om han fikk bestemme, ville boten minst bli doblet. I tillegg ville du i verste fall fått tre prikker i stedet for dagens to.

Også Trygg Trafikk uttalte tidligere i år at de ønsker en kraftig økning på boten du får for mobilbruk i bil, nærmere bestemt 6.800 kroner. De ønsker også at man får tre prikker om man blir tatt. Også forsikringsbransjen mener boten man får er for lav.

– Ulovlig bruk av mobiltelefon i bil er fortsatt et stort problem. Det virker ikke som om boten i seg selv har hatt stor nok effekt. Det ville være fornuftig å øke den betydelig, sier han.

Steven Hasseldal, her fra da han var politimester i Øst politidistrikt. Foto: NTB Scanpix
Steven Hasseldal, her fra da han var politimester i Øst politidistrikt. Foto: NTB Scanpix Vis mer

UP-sjefen tror for mange av landets bilister har brukt telefonen til å ringe eller sende eller motta tekstmeldinger mens de samtidig kjører.

Tall fra Statens vegvesens ulykkesanalyser viser at hele 3 av 10 dødsulykker i trafikken skjer på grunn av uoppmerksomhet - og at mobilen er en faktor som er med på å stjele oppmerksomhet - også når den er håndfri.

- Håndfri mobil er vel og bra, men heller ikke det er risikofritt. Vi heier litt ekstra på de som klarer å legge bort mobilen helt, og bestemme seg for å være helt til stede i kjøresituasjonen. Det krever øvelse, men vi vet at du kan klare det, uttalte Rita Aarvold i september.

Samtidig viser UPs statistikkbase at menn er i sterk flertall i de fleste aldersgrupper når det kommer til å bli tatt for ulovlig mobilbruk.

– Det er jo enda verre, for her er jo farepotensialet enda større enn hos personbilistene, sier han.

I 2018 var det 108 dødsulykker på norske veier. Ifølge Hasseldal var distraksjon fra mobiltelefon eller annet elektronisk utstyr i bilen, skyld i tolv av ulykkene.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer