Så store er Norge på elbil og hybrid

Unike i global målestokk

Kun Kina og USA selger flere elbiler enn Norge, men her hjemme er den ladbare andelen uten like.

NORGE STØRST PÅ ELBIL: Allerede i 2018 hadde Norge verdens suverent største ladbar salgsandel av ladbare biler, samtidig gikk Tesla Model 3 opp på den globale salgstoppen.
NORGE STØRST PÅ ELBIL: Allerede i 2018 hadde Norge verdens suverent største ladbar salgsandel av ladbare biler, samtidig gikk Tesla Model 3 opp på den globale salgstoppen. Vis mer

Norge er verdenskjent for sin elbilpolitikk. Alle bilprodusentene - foruten de som kun satser på det kinesiske og asiatiske markedet - ser til oss, når det skal utvikles nye biler med elektrisk motor. I hvert fall om vi skal tro Norsk elbilforening og generalsekretær Christina Bu.

Merkene som satser i Asia, er dessuten mer eller mindre fremmede for det vestlige markedet. Derfor havner ukjente biler som for eksempel BAIC EC høyt på listene over verdens mest solgte elbiler.

Topp 5 elbilmarked

# Marked Elbiler Ladbare
1.Kina769.0001.142.938
2.USA209.000317.000
3.Norge46.00071.423
4.Tyskland35.00066.257
5.Frankrike31.00044.440

Norge helt suverene

Og det er nettopp Kina som er klart størst på elbiler, når det kommer til antallet, naturligvis. Det ble nemlig solgt hele 769.000 elbiler på det kinesiske markedet i fjor, ifølge tall fra Jato Dynamics.

Til sammenligning ble det bare solgt 209.000 elbiler i USA og 46.000 i Norge. Bak oss havnet faktisk Tyskland og Frankrike fjerde- og femteplass.

Men snur vi på tallene, og ser på andelen av det totale bilsalget som er ladbare biler (el, inkludert ladbar hybrid), blir det en helt annen lesning:

  • Norge er suverent på topp, med nærmere 50 prosent ladbare nybiler.
  • Det ble registrer 71.423 ladbare nybiler i Norge i 2018, av totalt 147.927 registreringer.
  • Våre naboer i Sverige var nærmest i 2018, med en ladbar andel på 8,1 prosent.

Topp 5 ladbar-andel

# Marked Andel
1.Norge47,5 %
2.Sverige8,1 %
*California7,0 %
3.Nederland6,2 %
4.Finland4,9 %
5.Kina4,6 %

Tesla opp på tronen

I 2018 ble det dessuten en forandring i toppsjiktet, blant elbilene som solgte best. De kinesiske merkene måtte se seg slått av Tesla - som ikke bare tok steget opp og ble det mest solgte merket generelt - men også markerte seg med mestselgende modell.

  • Den såkalte «Folke-Teslaen» stod nemlig for 138.000 av Teslas 230.000 solgte biler i fjor.
  • Dette var før bilen gjorde sin inntreden i Europa, med blant annet registrerings-rekord i Norge.

De gode tallene gjør også den norske importøren stolt, som fremhever at målene til Tesla helt siden starter har vært å produsere stadig rimeligere elektriske biler.

- Derfor er vi er stolte av Model 3, som er svært attraktivt priset i forhold til rekkevidden og bilens praktiske egenskaper. Model 3 er en viktig brikke i vårt ønske om å få fart i overgangen til bærekraftig energi, sier informasjonssjef Even Sandvold Roland til Dinside.

- Hvordan tror du det norske salget av Tesla generelt og Model 3 spesielt påvirker de globale salgstallene for 2019?

- Vi opplever fortsatt god interesse for Model S og Model X, som er premiumbilene våre, og rettet mot en annen kundegruppe enn Model 3. Det er ingen hemmelighet at Norge er et viktig marked for Tesla globalt, men i forbindelse med den internasjonale introduksjonen av Model 3 opplever vi vekst mange steder i verden, sier Sandvold Roland.

Fem største elbilmerker og -modeller

# Produsent Salg
1.Tesla*230.000
2.BAIC152.000
3.BYD95.000
4.Nissan92.000
5.Zotye64.000
# Model Salg
1.Model 3*138.000
2.EC92.000
3.Leaf85.000
4.E20051.000
5.Model S*48.000

Tabellforklaring: Dette er det globale salget av de forskjellige bilmerkene og -modellene. *=November- og desember-tallene for Tesla og deres modeller (Model 3 og Model S) er et estimat. Kilde: Jato

I det store og hele bildet er det altså fortsatt først og fremst i Norge at vi som samfunn har tatt de ladbare bilene så tett til brystet. Med 138.000 registrerte biler på ett år, er Tesla Model 3 fortsatt langt bak de mest solgte fossildrevne bilene, på verdensbasis.