<strong>Her settes alle AMG-motorene sammen for hånd etter prinsippet:</strong> En motor, én mann. (Vi så ingen kvinnelige arbeidere i fabrikken). Arbeideren går fra arbeidspost til arbeidspost med trallen sin og henter deler, skrur og føyer sammen, smører og registrerer aktiviteten i datasystemet. Når motoren er ferdig etter cirka tre timers arbeide, setter han på metallplaten som bærer hans signatur. Det bygges cirka 20.000 motorer her hvert år.
Her settes alle AMG-motorene sammen for hånd etter prinsippet: En motor, én mann. (Vi så ingen kvinnelige arbeidere i fabrikken). Arbeideren går fra arbeidspost til arbeidspost med trallen sin og henter deler, skrur og føyer sammen, smører og registrerer aktiviteten i datasystemet. Når motoren er ferdig etter cirka tre timers arbeide, setter han på metallplaten som bærer hans signatur. Det bygges cirka 20.000 motorer her hvert år. Vis mer

Under huden på AMG

Idag fyller AMG 42 år. Fra et tomanns "bakgårdsverksted" har det utviklet seg til å bli en verdifull komplementær merkevare for Mercedes.

Publisert
Sist oppdatert

AFFALTERBACH (DinSide Motor): "Værsågod, her har De nøkkelen til en Mercedes SL 65 AMG. Roadsteren har en seksliters V12 biturbo-motor på 612 hestekrefter og er ganske rask. Autobahn sørover fra Stuttgart er i den retningen. Vi vil anbefale å kjøre med taket nedfelt i dette flotte været. Vi ønsker Dem en fin ettermiddag!"

Tysk visitt

Nei, vi drømmer ikke - det er faktisk sant. I dag er vi på besøk hos Mercedes' sportslige avdeling - Mercedes-AMG GmbH, og vi kan legge ut på første prøvekjøring av en av de heftigste modellene de har å by på der i gården - og det vil ikke si så rent lite. Selve prøvekjøringen er ikke hovedtema for denne artikkelen; vi konsentrerer oss her om erfaringen det var å møte noen av folkene som muliggjør slike fantastiske bilopplevelser.

Når det er sagt ble vi ganske frustrert da nøklene måtte leveres tilbake etter å ha prøvd nevnte SL 65, ML 63, CL 63 og C 63 T både på landeveier og motorveier i Stuttgart-området. Alle disse bilene oppleves svært fjernt fra "taxi"- eller "mann-med-hatt"-stempelet Mercedes ofte belemres med og besøket på AMGs motorproduksjonsenhet og i Performance Studio var en spennende måte å bli kjent med bakgrunnen for disse bilene.

Verdifull merkevare

Affalterbach utenfor Stuttgart er et av de mest emblematiske stedene i bilverden når det kommer til ytelser og ingeniørkunst. Regner du deg som bilentusiast og ikke vet det, er det et alvorlig hull i kunnskapsdatabasen. Her ligger nemlig hovedkvarteret til AMG, som er et av Daimlers mest verdifulle merkevarer i dag, foran både Maybach, Smart, og en del til.

Mer om det spesielle med AMG i denne bildespesialen:



Mercedes-AMGs hovedaktiviteter er produksjonen av de mest ytelsessterke motorene i Mercedes' modellutvalg og fremstilling av mer racing-orienterte og/eller ytelsessterke spesialserier samt unike eksemplarer for spesielt kravstore kunder. All produksjon underlegges Mercedes' standard krav til kvalitet og driftssikkerhet og får tilsvarende garantier. Det dreier seg ikke om bakgårdstrimming av typen som gir over tusen hester, mer tid med mekking enn med kjøring og mer svidd gummi og røyk enn effektive ytelser. AMG dreier seg om ytelsenes kunst, noe vi fikk erfare under besøket.

Moden alder

Det hele startet for 42 år siden i dag - 1. juni 1967. Da ble firmaet AMG startet i en gammel mølle i Burgstall nær dagens hovedkvarter. Navnet AMG kom av initialene til de to grunnleggerne, Hans Werner Auftrecht og Erhard Melcher, samt forbokstaven i Auftrechts fødested, Grossaspach. Hovedaktiviteten den første tiden var å bygge racerbiler basert på Mercedes 300 SE for å delta i Europeiske Touring Car-løp.

Spa-triumf

En slik bil var det som for alvor ga AMG sin plass i bil- og motorsporthistorien. Mercedes-Benz 300 SEL AMG: Annen plass i 24-timersløpet på Spa- Francorchamps i 1971 med Hans Heyer og Clemens Schickentanz.
En slik bil var det som for alvor ga AMG sin plass i bil- og motorsporthistorien. Mercedes-Benz 300 SEL AMG: Annen plass i 24-timersløpet på Spa- Francorchamps i 1971 med Hans Heyer og Clemens Schickentanz. Vis mer


Første milepæl er 1971 da råskinnet Mercedes-Benz 300 SEL 6.8 AMG med sine for den tiden voldsomme 428 hestekrefter, vant sin klasse i 24-timersløpet i Spa i Belgia og faktisk greide å komme på andre plass uansett kategori! AMG hadde skapt seg et navn i racing-verdenen. Siden den gang har AMG med Mercedes hatt mang en triumf i Touring-mesterskapene, særlig det tyske - det prestisjefylte DTM. AMG ble et repektert tuning-firma og antall ansatte økte. I 1976 flyttet AMG til Affalterbach.

Først over 300

Siden kom mange milepæler, men en av de viktigste er nok 1986 da AMG forsynte den nylig lanserte E-klassen med en trimmet versjon av Mercedes' 5,6-liters V8-motor. Mercedes 300 E 5.6 AMG hadde 360 hestekrefter og ble i 1987 den første sedan til å kjøre i over 300 km/t. Da hadde selskapet nylig åpnet sin fabrikk nummer to og hadde rundet de 100 ansatte.

Mercedes-tilnærming

I 1990 ble det undertegnet en samarbeidsavtale mellom Mercedes-Benz og AMG, og AMGs produkter kunne dermed selges og vedlikeholdes gjennom det mektige Mercedes-nettverket. En tredje fabrikk ble åpnet og antall ansatte nådde 400. I 1993 kom den første av Mercedesene med AMG-badge som del av Mercedes-modellrekken. Det var Mercedes C 36 AMG, det første resultatet av felles produktutvikling.

Frem til i dag...

I 1999 ble AMG en del av DaimlerChrysler-konsernet og dermed et søsterselskap til Meredes. I 2005 ble DaimlerChrysler heleier av selskapet som fikk navnet Mercedes-AMG GmbH. Året etter åpnet Performance Studio, hvor spesialseriene og de individuelt tilpassede eksemplarene blir laget. Vi ble vist rundt her under vårt besøk og det er imponerende hvilken profesjonalitet som blir utvist - og hvor mye penger det tydeligvis er i omløp den dag i dag for de mest ekstravagante og påkostede varianter som får en standard Mercedes E-klasse til å fortone seg som en billig folkebil i sammenligning...

Det produseres idag i overkant av 20.000 AMG-biler per år, av disse er ca. 1.000 spesialversjoner fra Performance Studio. Firmaet uttaler at de foreløpig ikke behøver å melde om problemer på grunn av finanskrisen...

Hvis du ønsker kan du også få besøke og kjøre AMG. Les her om AMG Driving Academy.

Les her om vår tidligere prøvekjøring av Mercedes SL 63 AMG

Les her om vår tidligere prøvekjøring av Mercedes CLS 63 AMG

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer