Dinside omtalte ulovlige xenonlys første gang allerede i 1999, men i følge forbrukerrådet er det fortsatt tilfeller hvor disse er i bruk, og blir solgt som «lovlig» og ettermontert utstyr.
Martin Skaug Halsos ved forbrukerrådet bekrefter at de siden 2012 har fått inn flere saker som omhandler xenonlys.
- Siden dere omtalte problemet forrige gang har det kommet ytterligere fire henvendelser som går på at bilkjøpere føler seg lurt, og ønsker at selger skal ta omkostningene for reparasjonen.

- To av disse fire henvendelsene gjelder private kjøp, mens to gjelder biler kjøpt fra forhandler, fortsetter Halsos.
Les også: Fremtiden er lys
Hva er kravene for å få godkjent xenon-lys?
For at du skal få godkjent bilen din med xenon-lys, må du blant annet ha automatisk høydejustering av lyktene.
Her er alle kravene:
- Bilen må ha automatisk høydejustering av lyktene. For å unngå å blende møtende bilister om bilen endrer balansegang, som for eksempel ved tung lasting.
- Lyktene skal ha spylere.
- Selve lykten skal være typegodkjent til bruk med xenon-pærer. Dette kan virkelig koste å få ettermontert.
Men er det så farlig da?
Jan Ivar Engebretsen i NAF forteller at flere forsvarer byttet til xenon med at de tror det er mer trafikkforsvarlig og at pærene genererer mer lys.
Det er imidlertidig ikke han enig i.
- Dette kan føre til at lyset fra pæren slår feil vei, og kan blende imøtekommende trafikk, samt gi et falskt lysbilde foran egen bil.
Vanligst er problemet at bileieren kun har montert inn pæren, som i mange tilfeller vil blende møtende trafikk, spesielt om bilen er lastet.
Merk deg også at risikoen for å bli tatt er større enn før:
- Etter at det i sommer ble strengere krav til kjøretøyenes lys, er det også vært en klar økning på antall feil under EU-godkjenningene, avslutter Engebretsen.
Les også: Slik fikser du ripene i frontlykten
Har du noe å tilføye?
Velkommen til Dinsides diskusjon. Vi vil gjerne vite hva du mener, men husk at mange leser det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig, så slipper vi å slette eller moderere innlegg. Mer om vilkårene her. Kommentarer til hvordan redaksjonen har løst saken på, tips om skrivefeil eller lignende sendes til tips@dinside.no.