Uleselige bilskilt

Bomstasjonene Oslo rapporterer om store problemer med å lese de nye, norske bilskiltene. Vegvesenet vurderer nå om skiltene må forandres.

Det er spesielt tallene 6, 8 og 9 og bokstavene A og R som skaper problemer for kontrollørene ved Oslos bomstasjoner. Disse tegnene har vist seg svært vanskelige å lese, noe som skal ha ført til feil ved utsending av gebyrer.

- Vi har registrert problemet og tar det alvorlig, sier Steinar Gullvåg, informasjonsdirektør i Vegdirektoratet.

Han antyder to løsninger; enten må avlesingsutstyret ved bomstasjonene skiftes ut, eller så må bilskiltene forandres - mindre enn ett år etter de ble innført.

Fem måneder forsinket

Det ser med andre ord ut til at de nye bilkjennetegnene forfølges av problemer. Først ble de nye skiltene forsinket. Planen om å introdusere skiltene den 1. august i fjor holdt ikke og introduksjonen måtte utsettes til 1. januar 2002. Når skiltene først kom, ble de utsatt for kritikk, blant annet av Norsk Form, som hevdet at de nyutviklede fontene var vanskelige å lese. Nå ser det altså ut til at Norsk Form hadde rett i sin kritikk av skiltenes lesbarhet.

Åstvedt Industrier

Harald von der Fehr, adm. dir ved Åstvedt Industrier.
Harald von der Fehr, adm. dir ved Åstvedt Industrier. Vis mer

Et bilkjennemerkes viktigste funksjon er nettopp at det skal være lett å lese. Hvordan kunne det da skje at Vegdirektoratet innførte bilskilt med dårlig lesbarhet?

Oppdraget med å utvikle det nye skiltet gikk til Bergens-firmaet Åstvedt Industrier. Administrerende direktør i Åstvedt Industrier, Harald von der Fehn, er uenig i at hans selskap har gjort noen dårlig jobb.
- Vi mener skiltene har god lesbarhet, sier von der Fehn.

- Men Vegdirektoratet innrømmer jo at skiltene har dårlig lesbarhet og at dette har ført til problemer for bomselskapene.

- Vel, da kan det ha vært for lite kommunikasjon mellom Vegdirektoratet og bomselskapene under utviklingsprosessen, sier von der Fehn.

Ingen konsekvenser

Etter det vi har grunn til å tro, fikk Åstvedt Industrier flere hundre tusen kroner for utviklingsjobben. Ifølge senioringeinør i Vegdirektoratet, Ivar Fjeldberg, vil imidlertid ikke denne saken få noen konsekvenser for Vegdirektoratets videre samarbeid med Bergens-firmaet.

Relaterte artikler:

  • Nye bilskilt forsinket
  • Nye bilskilt på trappene