IKKE KOLLISJONSSIKKER: Et dashboardkamera kan hjelpe deg med bevis om du havner i en konflikt om hvem som var skyld i et trafikkuhell. Men ifølge en fersk, tysk test er kvaliteten så som så i en kollisjon. Foto: Pe3k/Shutterstock/NTB scanpix
IKKE KOLLISJONSSIKKER: Et dashboardkamera kan hjelpe deg med bevis om du havner i en konflikt om hvem som var skyld i et trafikkuhell. Men ifølge en fersk, tysk test er kvaliteten så som så i en kollisjon. Foto: Pe3k/Shutterstock/NTB scanpixVis mer

Test av dashbordkameraer

Tysk stortest: Alle falt igjennom

Fungerer ikke i en kollisjon.

Et dashbordkamera kan fungere som bevis i mindre trafikkuhell, og kanskje til og med være avgjørende dersom det er tvil om hvem som har skylda.

Men hva med om bilen krasjer, for eksempel i en møteulykke? Hva skjer da med kameraet?

Det ville den tyske bilorganisasjonen ADAC, som har 18,5 millioner medlemmer og tilsvarer norske NAF, finne ut.

Med samme teknikk som brukes for å teste kollisjonssikkerhet simulerte de kollisjoner i et testlokale.

- Finnes ingen gode ennå

Resultatet var nedslående.

Hele seks av kameraene i testen var festet med sugekopp.

Disse kameraene klarte ikke å fange opp vesentlige data under selve sammenstøtet og etterpå. De ble lett slått ut av stilling ved sammenstøt, og filmet rett og slett himmelen, eller i dette tilfellet taket i testhallen.

Det er viktig at data som registreres like før, under og etter et ulykkestilfelle sikres spesielt på minnekortet, slik at de ikke kan manipuleres eller forsvinner ved en senere overskrivning.

På to av modellene i ADAC-testen (Blackvue DR750-1CH og iTracker mini0906) skjedde ikke dette.

Ingen av kameraene fikk bedre karakter enn «tilfredsstillende». To fikk «greit nok» . I konklusjonen skriver ADAC at det ennå ikke finnes noe slikt som et godt dashboardkamera.

- IKKE LEK POLITI: Runar Karlsen, sjef for Utrykningspolitiet (UP), uttalte til Dagbladet i mai i fjor at det er en dårlig idé at folk skaffer bevis på egenhånd ved hjelp av kamera i bilen. Foto: Morten Rakke
- IKKE LEK POLITI: Runar Karlsen, sjef for Utrykningspolitiet (UP), uttalte til Dagbladet i mai i fjor at det er en dårlig idé at folk skaffer bevis på egenhånd ved hjelp av kamera i bilen. Foto: Morten Rakke Vis mer

Politi og forsikring skeptiske

I en artikkel i Dagbladet i mai i fjor (krever Pluss-abonnement) uttrykker både utrykningspolitiet (UP) og forsikringsbransjen skepsis til slike kameraer.

Artikkelen fortsetter under annonsen

UP-sjef Runar Karlsen medgir der at det finnes eksempler på opptak som har gitt et godt inntrykk av hendelsesforløp og som har hjulpet politiet i etterforskningen.

Han mener likevel at det ikke ville blitt enklere om alle hadde slike opptak.

- Det er politiet og kontrolletatene som skal drive trafikksikkerhetsarbeid i Norge. Ikke alle og enhver skal føle ansvar for å leke politi og passe på andre. Folk må konsentrere seg om å kjøre sikkert, sier han i artikkelen i Dagbladet.

I den samme artikkelen er heller ikke forsikringsbransjen overbegeistret, selv om de der erkjenner at slike kameraer av og til vil kunne være til nytte.

- Vi kan slå fast at det i noen saker har vært et godt verktøy for å finne ut hva som har skjedd. Men det er viktig å understreke at dashbord-kamera alene ofte ikke kan vise hele bildet av hendelsesforløpet. I noen tilfeller forteller det faktisk ganske lite, sa kommunikasjonsrådgiver Sigmund Clementz i If Skadeforsikring.

SKEPTISK: Nils Sødal i NAF mener at kameraer som ikke er forsvarlig festet kan utgjøre en fare, i tillegg til at de distraherer sjåføren. Foto: NAF
SKEPTISK: Nils Sødal i NAF mener at kameraer som ikke er forsvarlig festet kan utgjøre en fare, i tillegg til at de distraherer sjåføren. Foto: NAF Vis mer

- Kan være farlige

Senior kommunikasjonsrådgiver Nils Sødal i NAF sier til Dinside at NAF tidligere har advart mot slike kameraer, og at organisasjonen fortsatt er skeptiske til dem.

- De kan utgjøre en potensiell fare dersom de ikke er festet forsvarlig. Løse gjenstander kommer med stor kraft ved en bråstopp eller et sammenstøt. Under slike forhold mangedobler de sin egen vekt, og selv en liten mobiltelefon kan være dødelig.

Han mener at det også er problematisk at sjåføren får nok en distraksjonsfaktor ved rattet.

- Vi vet at uoppmerksomhet er medvirkende årsak til mange ulykker. Det har blitt ganske mange distraksjoner i bilen etter hvert, og slike kameraer kommer altså på toppen av mobiltelefon, navigasjon og musikkanlegg.

Sødal er også skeptisk til dashbordkamera som verktøy for å dokumentere ulykker.

- Både politi og forsikringsbransje er jo kritiske, og også vi finner grunn til å sette spørsmål ved nytteverdien, sier Sødal.

GREIT MED SUGEKOPP: Roger Ingebretsen i Nordic Base mener at festet er vel så viktig som selve sugekopp-prinsippet. Samtidig synes han det er underlig at det finnes dashboardkameraer som ikke sikrer ulykkesdata. Foto: Nordic Base
GREIT MED SUGEKOPP: Roger Ingebretsen i Nordic Base mener at festet er vel så viktig som selve sugekopp-prinsippet. Samtidig synes han det er underlig at det finnes dashboardkameraer som ikke sikrer ulykkesdata. Foto: Nordic Base Vis mer

- Selve poenget forsvinner

Robert Ingebretsen er salgsdirektør i selskapet Nordic Base, som forhandler dashboardkameraer fra produsenten Nextbase i Norge.

Dette merket har nesten halvparten av markedet i Norge og 40 prosent i Europa, ifølge Ingebretsen. Han forteller at de forventer å selge 30.000 slike kameraer i Norge, i år.

Ingebretsen har tidligere uttrykt seg kritisk til de negative holdningene fra politiets og forsikringsbransjens side, og mener fortsatt at et dashbord-kamera i stor grad kan hjelpe både politiet og forsikringsbransjen med bevis i vanskelige saker, i tillegg til at teknologien virker preventivt.

Ingen Nextbase-produkter er med i den tyske testen, noe Ingebretsen finner underlig. Og han er ikke med på at sugekopp-feste i seg selv er et problem.

- Dette handler mer om kvaliteten på festet enn sugekoppen i seg selv. Alle våre produkter leveres med sugekopp, men de kan også festes permanent. Jeg vet ikke hvordan denne testen er foretatt, men under normale forhold vil vår løsning ikke gå ut av stilling under belastning, sier han.

Å sikre data på minnekortet er derimot alfa og omega på slike kameraer, mener han.

- At data blir sikret og ikke overskrevet er jo selve poenget med et dashboardkamera. Opptaket går jo i sløyfe, og gamle data slettes automatisk når kortet er fullt. Kameraer som ikke fikser dette kan rett og slett ikke brukes, sier Robert Ingebretsen.