Type R eller T Sport?

På papiret er Honda Civic Type R og Toyota Corolla T Sport opplagte konkurrenter. Men i virkeligheten har de faktisk svært lite til felles.

Type R eller T Sport?
[Ugjyldig objekt (NAV)]

De to nykommerne har et par fellestrekk - de er japanske og de er satt opp med rå turtalls-motorer. Men der slutter likhetene brått. For mens Civic Type R er en kompromissløs GTI-bil, er T Sport i praksis en ordinær Corolla med sprek motor. Og mens Type R leveres med et relativt spartansk utstyrsnivå, kan T Sport by på en lang liste med standardutstyr. Dette til tross for at T Sport (325.700) koster omlag 25.000 kroner mindre enn Type R (353.100).

Ukomplisert valg

Egentlig er det ikke vanskelig å velge mellom disse bilene. Er du ute etter mest mulig sportslige egenskaper, er det ingen tvil - velg Civic. Er du ute etter en bil som går bra, men som også skal være komfortabel - velg Corolla.

Men la oss likevel titte litt nærmere på de to modellene.

Motor og girkasse

Mens T Sport kun har 1,8 liter slagvolum å hente kreftene sine fra, kan Type R skilte med har en toliters kraftkilde. Type R-motoren leverer 200 hestekrefter blank, 8 hestekrefter mer enn T Sport-motoren. Det som imidlertid er viktigere enn de 8 ekstra hestekreftene, er dreiemomentet. Mens T Sport-motoren produserer 180 Nm ved 6.800 o/min, leverer Type R-motoren 196 Nm ved 5.900 o/min. Dette betyr i praksis at Type R har et mye kraftigere mellomregister. Dette sørger for at Type R relativt lett kjører fra T Sport, ikke bare fra 0-100, men også i øvelser der motorens fleksibilitet er avgjørende.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Honda-girkassen er også uten tvil bedre enn den du finner i Corolla. Honda har klart å lage en både tettere, mer presis og bedre plassert girkasse enn Toyota.

Kjøreegenskaper

Men den aller viktigste forskjellen ligger i kjøreegenskapene. Type R er senket og satt opp med et stivt hjuloppheng. I tillegg har bilen større felger og bredere dekk (205/45-17). Dette oppsettet resulterer i svært godt veggrep og en skikkelig GTI-følelse. Direkte styring medvirker til at bilen blir skikkelig morsom på svingete landeveier. Baksiden av medaljen er selvsagt at bilen svikter når det kommer til komfort. Type R er rett og slett så stiv at den blir slitsom i daglig bruk.

T Sport er både høyere og mykere enn Type R. I tillegg er den satt opp med mindre sportslige hjul (195/55-16). Resultatet er et dårligere veggrep og mer krenging. Styringen er også dvaskere, noe som gjør at GTI-følelsen liksom aldri er helt til stede.

Elektronisk sikkerhetsnett

Honda har vært kompromissløse nok til å kutte ut både antispinn og elektronisk stabilitetsprogram (ESP). Toyota har installert begge deler og har i tillegg sørget for at sistnevnte ikke lar seg koble ut. Dette kan tyde på at Toyota har mindre tillit til både bilen sin og kundene sine enn det Honda har.

Fra et sikkerhetssynspunkt er imidlertid stabilitetsprogrammet et stort pluss. For eksempel sørger elektronikken for å avverge bakhjulsskrens. I Civic må man klare seg uten dette sikkerhetsnettet, noe som kan være litt skummelt. For selv om Civic produserer et godt veggrep, er det grenser for hvilke G-krefter bilen takler. Og når bakhjulene slipper, så slipper de brått. Dette kan være morsomt på bane, men er ikke like morsomt ute på veien. Mens T Sport tilgir de fleste førerfeil, er Type R best egnet for viderekomne sjåfører.

Utstyr og komfort

Type R eller T Sport?

Når det kommer til utstyr, er T Sport uten tvil vinneren. T Sport leveres med både elektronisk klimaanlegg, multifunksjonsratt, integrert stereoanlegg, tåkelys og ett-trykk-funksjon for alle fire vinduer. Type R har ingen av delene, til tross for at den koster 25.000 kroner mer enn T Sport. I tillegg virker Type R-interiøret billigere og simplere enn T Sport-interiøret.

T Sport er også den mest komfortable av de to bilene. Corollaen klarer seg for eksempel bedre over fartsdumper og små ujevnheter, noe som blant annet gjør bykjøring mindre anstrengende.

Seter

Civic kan skilte med de mest sportslige setene. Civics delskinnseter har integrerte hodestøtter og gir svært god sidestøtte. Setene kan imidlertid ikke justeres i høyden, noe som gjør det vanskeligere å finne den perfekte kjørestillingen. Derfor foretrekker vi T Sport-setene, hvor høydejustering er på plass. Og selv om T Sport-setene ikke er fullt så sportslige, er sidestøtten fullt ut akseptabel.

Du finner mer om andre spennende konkurrenter her og store bilder av både Type R og T Sport her.