Tusenvis av hestekrefter i Oslos gater

Oslo Racing Festival regnet med 30.000 betalende tilskuere og håpet på enda flere. Vi tror de høye billettprisene må ta skylden for at bare 25.000 tilskuere var villige til å betale for å se det flotte arrangementet.

Tusenvis av hestekrefter i Oslos gater

Det manglet ikke på interesse for Oslos første asfaltbilløp. For tusenvis av syklende og gående strømmet mot Gamlebyen lørdag formiddag. Men dessverre, mange snudde i porten da de fikk vite hva Oslo Racing Festival forlangte i inngangspenger. 150 kroner for ståplass og 250 kroner for tribuneplass, ble av mange oppfattet som altfor dyrt. Tusenvis av Oslo-borgere fant derfor veien til den nye "Gratishaugen" i Oslo, Ekebergåsen, og det var ikke grenser for hva folk fant på for å slippe å betale. Vi observerte faktisk folk som hadde klatret opp på godsvogner inne på NSB sitt område. Resultatet var glisne tribuner inne på festival-området.

Burde halvert prisene

Vi er sikre på at Oslo Racing Festival ville ha nådd sitt mål om 30.000 betalende, og vel så det, om de hadde halvert billettprisen. Og da hadde kanskje Oslo Racing Festival fått mer preg av folkefest enn det arrangementet klarte å oppnå. For Oslo Racing Festival kunne virkelig ha blitt en folkefest. Arrangementet ble profesjonelt gjennomført og hadde masse godbiter å by på for bilinteresserte i alle aldre.

Råtasser

Det aller største trekkplasteret var GTR-klassen. Klassen omfattet ikke mindre enn 11 Porscher, samt juveler som BMW M1, Chrysler Viper GTS-R, Ford GTD 40 MK II evo, Venturi 400 GT, Chevrolet Corvette og Lotus Esprit. GTR-klassen var delt inn i to undergrupper, GT2 og GT3. GT3-bilene, som alle var Porscher, yter "bare" 350-400 hestekrefter. GT2-bilene er enda råere, og yter omlag 500-600 hestekrefter. Men begge undergruppene kjørte sammen, noe som resulterte i en imponerende samling av biler på startstreken. Du kan lese mer om GTR-klassen her.

NTCC

Tusenvis av hestekrefter i Oslos gater

Oslo Racing Festival kunne by på mange nyheter. En av dem var Norwegian Touring Car Championship (NTCC), som ble kjørt for første gang. NTCC-klassen består av ombygde standardbiler med trimmede motorer som yter omlag 300 hestekrefter. Klassen domineres av BMW 320i, Nissan Primera og Opel Vectra, men også en Ford Mondeo, en Audi A4 og en Volvo S40 stilte til start. Og tro det eller ei, NTCC-bilene var faktisk raskere på denne banen enn GTR-bilene. Tommy Rustad, som vant begge løpene med sin Nissan Primera, oppnådde rundetider på ned mot 1 minutt og 25 sekunder, mens raskeste GTR-bil, en Porsche 996, var rundt tre sekunder tregere. På en bredere bane med flere fartsstrekninger og slakere svinger ville nok imidlertid GTR-bilene ha kjørt fra Primeraen.

Veteraner

Oslo Racing Festival bød også på klassen HTCC. Her kunne nostalgikerne glede seg over biler som Austin Cooper S, bedre kjent som "Mini", Lotus Cortina, Ford Mustang, Volvo Amazon og BMW 1800 Ti. Ingen nordmenn deltok i denne klassen, mens to dansker bød de 19 svenskene på konkurranse.

Overkommelig racerbil

Motorsport er dyrt, svært dyrt, og forutsetter som regel en fet lommebok eller villige sponsorer. Chrysler Neon Cup er et av unntakene fra denne regelen. Racing-versjonen av Chrysler Neon koster nemlig ikke særlig mer enn 100.000 kroner. Chrysler Neon Cup har derfor blitt en populær klasse i Norge. Kjendisen Thomas Alsgaard var en av de omlag 20 deltakerne som stilte til start i Chrysler Neon Cup. Alsgaard var imidlertid uheldig og kjørte ut i det første løpet. Og Alsgaard er nok fortsatt en langt bedre langrennsløper enn racerfører. For på søndag måtte han nøye seg med en 13. plass.

Feite åttere

Tusenvis av hestekrefter i Oslos gater

De som synes at firere og seksere blir for spinkelt, kunne glede seg over Camaro Cup. Som navnet tilsier består klassen utelukkende av Chevrolet Camaroer, med buldrende V8-motorer. Klassen er delt i to undergrupper, Camaro Cup 2000, som består av helt nye biler, og Camaro Cup Classic. Til tross for at begge undergruppene domineres av svenske førere, klarte nordmannen Thomas Nielsen å vinne begge løpene i Camaro Cup 2000.

Bør ikke bli siste gang

Norge er ikke noen motorsport-nasjon, og Oslo Racing Festival var et fargerikt innslag i Oslos gater. Flere hundre ildsjeler har kjempet mot hard motstand for å stable på beina et flott arrangement. Derfor er vi overrasket at menneskene bak Oslo Racing Festival ikke sørget for å skaffe seg flere allierte ved å tilby "subisdierte" biletter det første året. Vi håper imidlertid at de høye prisene og den relativt beskjedne publikumstilstrømningen ikke er til hindrer for at Oslo Racing Festival blir et fast innslag i sommer-Oslo.