Turtallsvidunder fra Toyota

FALSLED (DinSide Bil): Utvendig ser Toyota Celica T-sport ut som en hvilken som helst Celica. Men i T-sport utførelse har den fått sportsunderstell, seks-trinns girkasse og 192 hester.

Turtallsvidunder fra Toyota
[Ugjyldig objekt (NAV)]

Å akselerere med Toyota Celica T-sport er en særegen opplevelse, for moroa begynner der hvor de fleste biler gir seg. Hemmeligheten heter VVTL-i.

Ventilløft ved 6.000 o. min

Vi kjenner VVT-i fra Toyota, selv den enkleste Yaris smykker seg med betegnelsen for variable ventiltider. Celica har det også, men Toyota har utstyrt Celica T-sport med VVTL-i. Det betyr at Celica T-sport har variabelt ventilløft i tillegg til variable ventiltider – det betyr mer krefter.

Likevel skal du lete litt for å dra nytte av det. Ventilløftet skjer nemlig ikke før ved 6.000 omdreininger i minuttet.

Ulv i fåreklær?

Turtallsvidunder fra Toyota

Å kjøre Toyota Celica T-sport gir assosiasjoner til eldre biler med turbo. For å passere 6.000 omdreininger i minuttet er som å trå på en landmine. Motoren formelig eksploderer i ytelse og lyd, det går et rykk gjennom bilen og turtelleren raser opp mot rødmerket på 8.200 omdreininger i minuttet.

For å si det litt populistisk: Ulven kvitter seg med fåreklærne…

Gateracer

Turtallsvidunder fra Toyota

Toyota Celica T-sport har 192 hestekrefter tilgjengelig ved 7.800 omdreininger i minuttet, og maksimalt dreiemoment, som er 180 Nm, finner du ved 6.800 omdreininger i minuttet. Trass i at ytelsestoppene kommer så høyt som de gjør, er Celica T-sport lettkjørt også når turtallet er lavt – bykjøring er for eksempel ikke noe problem.

Likevel sørger ytelsene for at Celica T-sport greier sprinten fra 0 til 100 kliometer i timen på 7,2 sekunder og at den har en toppfart på 225 kilometer i timen.

Seks trinns kasse

Turtallsvidunder fra Toyota

I tillegg til at motoren i Celica T-sport er ny sammenlignet med Celica, har ingeniørene hos Toyota utstyrt Celica T-sport med en særdeles tettsteget 6-trinns girkasse. Det - sammen med et strammere understell – og naturligvis motoren – gjør Celica T-sport til en ekte sportsbil.

Til Norge kommer Celica T-sport over påske, prisen blir 384.900 kroner.

  • Klikk her for å lese vår test av Toyota Celica