Volkswagen-konsernets 1.2 TSI-motor produseres av Skoda i Tsjekkia. Motoren finnes i to effektversjoner og vil snart bli å finne i åtte Audi-, Skoda- og Volkswagen-modeller. Foto: Skoda
Volkswagen-konsernets 1.2 TSI-motor produseres av Skoda i Tsjekkia. Motoren finnes i to effektversjoner og vil snart bli å finne i åtte Audi-, Skoda- og Volkswagen-modeller. Foto: SkodaVis mer

Tung turbo-satsing

Volkswagen-konsernet satser videre på turbo-matede bensinmotorer. Skoda har allerede produsert over 100.000 eksemplarer av den nyeste turbomotoren.

Det er Volkswagen-konsernets tsjekkiske avdeling som har fått lov til å produsere den nyeste og foreløpig minste av konsernets bensinturbo-motorer, den såkalte 1.2 TSI.

Den firesylindrede 1.2 TSI finnes i to effektvarianter; én som yter 160 newtonmeter og 86 hestekrefter og en kraftigere versjon som yter 175 Nm og 105 hestekrefter. Minstemann er kun å finne i Skoda Fabia, mens 105-hesteren er plassert i Skoda-modellene Fabia, Octavia og Yeti, samt Volkswagen-modellene Polo, Golf og Golf Plus. I disse dager vil også Audi A3 bli tilgjengelig med motoren. Det samme gjelder Audi A1, som kommer til høsten.

Mindre og mindre

1.2 TSI-motoren er så langt den mest ekstreme representanten for Volkswagen-konsernets såkalte "downsizing"-strategi. Konsernets langsiktige mål har lenge vært å utvikle motorer med minst mulig slagvolum - noe som i neste omgang blant annet skal gi redusert vekt, forbruk og CO2-utslipp.

Skoda Yeti har den, det har også Skoda-modellene Fabia og Octavia.
Skoda Yeti har den, det har også Skoda-modellene Fabia og Octavia. Vis mer


Forutsetningen har selvsagt vært at kundene ikke skal oppleve noen ulempe knyttet til motorkrympingen. Dette er løst ved å gi de nye motorene direkte innsprøytning og turbolading (og i ett tilfelle kombinert turbo- og kompressorlading). Turboladingen sørger for at de små motorene produserer langt høyere dreiemoment - langt tidligere - enn konvensjonelle, selvpustende bensinmotorer.

1.500 omdreininger

Begge de to 1.2 TSI-variantene produserer maksimalt dreiemoment allerede ved 1.500 omdreininger, noe som er oppsiktsvekkende tidlig sammenlignet med selvpustende motorer. Sistnevnte må vanligvis opp i rundt 4.000 omdreininger før maksimalt dreiemoment er på plass. Ja, 1.2 TSI-motoren er til og med seigere enn de fleste dieselmotorer, som vanligvis yter maks kraft mellom 1.700 og 2.000 omdreininger.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Lavt forbruk

Volkswagen Golf Plus har den, i likhet med Polo og Golf.
Volkswagen Golf Plus har den, i likhet med Polo og Golf. Vis mer


I tillegg er den lille motoren gjerrig. Selv i en så stor bil som Skoda Octavia, evner 105-hestersvarianten å produsere et blandet forbruk på bare 0,57 liter per mil, noe som gir utslipp av moderate 136 gram CO2 per kilometer. Og selv når motoren kobles sammen med automatgirkassen DSG i samme bil, ender forbruket opp på beskjedne 0,59 liter per mil.

I småbilen Fabia klarer 86-hestersvarianten å produsere et forbruk på beskjedne 0,52 liter per mil (121 gram CO2 per km).

Fem motorer - i haugevis av modeller

Audi A3 får den i disse dager, Audi A1 (bildet) får den når den kommer til høsten. Foto: Produsenten
Audi A3 får den i disse dager, Audi A1 (bildet) får den når den kommer til høsten. Foto: Produsenten Vis mer


1.2 TSI-motoren er altså den nyeste i en etter hvert stor familie av turbomotorer hos Volkswagen-konsernet. Konsernet har i tillegg to varianter av 1.4 TSI-motoren (TSI-motorene kalles TFSI hos Audi). Begge har turbo, og den ene har i tillegg kompressormating i de laveste delene av registeret. I tillegg kommer 1.8 TSI og 2.0 TSI, som i likhet med de to minste også kommer i en rekke effektvarianter. Til sammen er de fem TSI-motorene å finne i flere titalls Audi-, Seat-, Skoda- og Volkswagen-modeller.

Les også:

  • TEST: Bensinmotoren som utfordrer dieselmotoren
  • TEST: Golf GT - et røverkjøp
  • Sannheten om Tiguan-motorene
  • Imponerende Skoda prøvekjørt
  • DinSide Motors juveler