ØKTE GEBYRER: Tesla øker gebyrene for å okkupere et ladepunkt når bilen er fulladet. Foto: Jonas Frøland / NTB scanpix
ØKTE GEBYRER: Tesla øker gebyrene for å okkupere et ladepunkt når bilen er fulladet. Foto: Jonas Frøland / NTB scanpixVis mer

Økte gebyrer for å oppta Tesla-lader

- Tror Tesla-eiere jubler

Tesla Owners Club Norway ønsker gebyrene velkommen.

Fremover kan det bli dyrt å la bilen stå på en Tesla Supercharger, etter at bilen er ladet ferdig.

Tesla varsler at de nå øker gebyret for å okkupere en ladestasjon med fulladet bil, og betaler du ikke, kan de stenge deg ute fra ladestasjonene. Det var Teknisk ukeblad som først skrev om saken.

Bra, mener Tesla Owners Club Norway.

Vil øke tilgjengeligheten

Allerede i 2016 ble det innført en såkalt sperreavgift som gjelder for hele bilparken med mål om å øke Supercharger-tilgjengeligheten. Bileiere hadde i forkant henvendt seg til Tesla, leie av at fulladede biler okkuperte ladepunkter, og skapte kø på stasjonene.

Dinside har kontaktet Tesla Norge, som henviser til sine nettsider når det gjelder de nye gebyrene.

På nettsidene står det at gebyrene gjelder både de med, og uten gratis inkludert lading på Superchargere. De begynner å løpe når bilen står på ladepunktet etter den har ladet ferdig, men bare dersom over 50 prosent av ladepunktene er opptatt.

Til nå har avgiften ligget på 0,40 euro per minutt, men nå øker Tesla avgiften til 0,50 euro per minutt, eller 4,05 norske kroner. I tillegg øker de gebyrene ytterligere dersom alle ladepunktene er opptatt, til 1 euro, eller 8,10 krone, per minutt.

Ifølge Tesla finnes det ingen øvre grense på hvor mye kan få i gebyrer. I tillegg kan man nå ble sperret ute fra Supercharger-stasjoner dersom gebyrene når en samlet sum på 50 euro, og åpnes først når gebyrene er betalt.

– Jubler inni seg

Tesla Owners Club Norway (TOCN) er en medlemsorganisasjon for norske Tesla-eiere. De har over 3.000 betalende medlemmer, over 19.000 følgere og er den største av Teslas medlemsorganisasjoner på verdensbasis.

Styreleder Satheesh Varadharajan sier til Dinside at de ønsker de økte gebyrene velkommen.

TOCN: Styreleder i TOCN, Satheesh Varadharajan. Foto: Estate Media AS
TOCN: Styreleder i TOCN, Satheesh Varadharajan. Foto: Estate Media AS Vis mer

– Det er en utfordring, spesielt på enkelte lokasjoner, at bileiere lar bilen sin stå på ladepunktet også etter at den er ferdigladet. Dette er jo ikke i tråd med hva Superchargerene er ment for.

Han mener at dette er et problem som har økt betydelig i omfang de siste åra.

– For to år siden var det langt mindre trykk på ladestasjonene, rett og slett fordi det var færre Teslaer på veiene. Nå som antall Teslaer er økt, skjer det stadig at det er kø på ladestasjonene.

Varadharajan tror også Tesla-eiere vil være tilfreds med at avgiftene øker.

– Jeg tror at de aller fleste Tesla-eiere nå jubler litt inni seg, for de aller færreste liker å stå i ladekø.

– Nye eiere er flinkest

Varadharajan tror det trengs en holdningsendring blant Tesla-eiere når det kommer til Superchargere, og at det er de tidlige eierne som er verst når det kommer til å la bilen stå.

– Tidligere var det mer vanlig å sette bilen på lading, gå og spise en middag og hente bilen når man var ferdigspist. Nå er det så mye trykk på laderne at det ikke er mulig lenger, men de tidligste eierne tenker fremdeles likt. Så disse må rett og slett endre litt holdning.

Han legger til at han tror nyere eiere tenker helt annerledes.

– De er vant til å gå på en bensinstasjon, fylle tanken og kjøre av gårde. Og de har videreført denne praksisen til Superchargerne.

Men tror du økte gebyrer vil ha en påvirkning på ladekøer?

– Ja, det tror jeg. Jeg tror det vil hjelpe Tesla-eiere å endre litt på måten de tenker rundt lading på disse stasjonene. Og jo flere som endrer praksis, jo mindre problem vil man få med kø ved ladepunkter, sier Varadharajan.