HYUNDAI I30 N: Sørkoreanerne håper å stjele GTI-kunder med sin nye satsning på høyytelsesbiler tilpasset Norge. Foto: Hyundai
HYUNDAI I30 N: Sørkoreanerne håper å stjele GTI-kunder med sin nye satsning på høyytelsesbiler tilpasset Norge. Foto: HyundaiVis mer

Hyundai i30 N

Tror fersk GTI-konkurrent vil bli morsom på norske veier

Med Hyundai i30 N lager BMWs tidligere M-sjef spennende GTI-konkurrent fra Sør-Korea.

Hyundai i30, som ble lansert i helt ny støpning for bare noen måneder siden, er en utmerket kompaktbil, men den har en relativt anonym tilværelse i skyggen av mer kjente biler i klassen som VW Golf og Ford Focus. Det skal en ny N-utgave forsøke å gjøre noe med. N?

«N» for Namyang, hvor Hyundai har sitt tekniske utviklingssenter. Det er i denne sørkoreanske byen ideen for sportsbilen ble født. «N» står også for Nürburgring, hvor Hyundai har sitt europeiske testsenter og hvor «N»-linjen har blitt videreutviklet.

«N» er kort og godt navnet på Hyundais nye høyytelses-satsing.

Det passer godt, for Nürburgring byr på én av verdens heftigste racerbaner. Med sine 250/275 hk skal Hyundai i30 N ta opp kampen med biler som VW Golf GTI.

Golf GTI Performance testet vi i mai, og konkluderte med at det er det morsomste Golfen på markedet.

«Stjal» BMW-sjefen

i30 N er Hyundais første produkt fra høyytelses-avdelingen. Med seg for å sikre kvaliteten har de derfor fått den profilerte ingeniøren, Albert Biermann, som tidligere var sjef for BMWs anerkjente «M»-satsing.

– Dette er et helt nytt marked for Hyundai. Nå prøver vi oss, og tror på at det er nok mennesker som vil kjøpe sånn bil – av ren entusiasme, sier PR-sjef Morten Brusletto i Hyundai Norge til Dinside.

Hyundai i30 N er basert på femdørsversjon av i30, som fikk terningkast fem da Dinside testet den i vinter. Sportsversjonen kommer som en 2-liters firesylindret bensinmotor, med 250 hestekrefter og et dreiemoment på 353 newtonmeter. I en egen Performance-ytelsespakke kan effekten økes til 275 hester.

Med sistnevnte pakke vil 0–100 km/t da gå unna på 6,1 sekunder, istedenfor 6,4.

Hyundai i30 N: Hyundais nye sportssatsning har blitt testet nøye på Nürburgring i Tyskland. Foto: Hyundai
Hyundai i30 N: Hyundais nye sportssatsning har blitt testet nøye på Nürburgring i Tyskland. Foto: Hyundai
Hyundai i30 N: Hyundais nye sportssatsning har blitt testet nøye på Nürburgring i Tyskland. Foto: Hyundai
Hyundai i30 N: Hyundais nye sportssatsning har blitt testet nøye på Nürburgring i Tyskland. Foto: Hyundai
Hyundai i30 N: Hyundais nye sportssatsning har blitt testet nøye på Nürburgring i Tyskland. Foto: Hyundai
Hyundai i30 N: Hyundais nye sportssatsning har blitt testet nøye på Nürburgring i Tyskland. Foto: Hyundai
Hyundai i30 N: Hyundais nye sportssatsning har blitt testet nøye på Nürburgring i Tyskland. Foto: Hyundai
Hyundai i30 N: Hyundais nye sportssatsning har blitt testet nøye på Nürburgring i Tyskland. Foto: Hyundai
Hyundai i30 N: Hyundais nye sportssatsning har blitt testet nøye på Nürburgring i Tyskland. Foto: Hyundai
Hyundai i30 N: Hyundais nye sportssatsning har blitt testet nøye på Nürburgring i Tyskland. Foto: Hyundai

– Godt egnet for Norge

Sportsbilen har en egen «elektrisk tonegenerator», som forsterker motorlyden. Ifølge Hyundai skal den være spesielt godt tilpasset Norge.

– Dette er en veldig morsom bil å kjøre, og jeg har forstått det slik at den kan brukes både til hverdags og til å yte det lille ekstra på svingete veier. Spesialversjonen med 25 hestekrefter ekstra er imidlertid mer en banebil, forklarer Brusletto.

Prisen er fortsatt ikke bestemt. Den norske PR-sjefen lover likevel at den skal være konkurransedyktig.

Produksjonen av Hyundai i30 N vil foregå i Tsjekkia, og i løpet av høsten vil de første være kjørt til Norge.

– Det kommer noen få i høst. Vi tror ikke at bilen vil selge i store antall, men til de spesielt interesserte GTI-folka, sier Morten Brusletto.

Hyundai i30 N

Hyundai i30 N har blitt testet og utviklet ved Nürburgring-banen i Tyskland. Foto: Hyundai Vis mer
Motor: THETA 2.0 T-GDI THETA 2.0 T-GDI Performance
Slagvolum:1.998 ccm1.998 ccm
Effekt - o/min:250 hk / 6.000275 hk / 6.000
Dreiemoment - o/min:353 Nm / 1.450-4.000353 Nm / 1.450-4.700
0-100 km/t:6,4 sek6,1 sek
Toppfart:250 km/t250 km/t
Antall gir:6 (manuell)6 (manuell)
Mål (l/b/h):4,335m/1,795m/1,451m4,335m/1,795m/1,451m
Akselavstand:2,650 m2,650 m

LES OGSÅ:
Ny råtass fra Toyota selges bare i 350 eksemplarer
Lanserer tidenes kraftigste Porsche 911
Dette er lysfeilene vi slurver mest med