Trond har verdens første Tesla-taxi

Dette er det han har å si etter 14 000 kjørte kilometer.

<b>SPARER MYE: </b>- Jeg betaler for min egen strøm, men det utgjør bare 15 prosent av drivstoffutgiftene på en dieseldrosje. På toppen sparer jeg alle bompengene, sier Trond Gustav Sømme. Foto: STEIN INGE STØLEN/AUTOFIL
SPARER MYE: - Jeg betaler for min egen strøm, men det utgjør bare 15 prosent av drivstoffutgiftene på en dieseldrosje. På toppen sparer jeg alle bompengene, sier Trond Gustav Sømme. Foto: STEIN INGE STØLEN/AUTOFILVis mer

Trond Gustav Sømme tok steget før noen andre og kjøpte seg en
Tesla Model S, som DinSide.no, Dagbladet og Autofil kåret til Årets Bil 2014, for drosjedrift i Oslo. Nå har flere fulgt etter.

Jeg vil si at mitt eierskap har vært bortimot problemfritt. Det eneste jeg har opplevd, er at ladekabelen ikke tok imot strøm i begynnelsen. Dette tror jeg var en brukerfeil; jeg plugget den rett og slett ikke riktig inn.

LES OGSÅ:

Oppmerksomhet fra hele verden

Trond Gustav kjører sin hvite Tesla med sorte felger gjennom sørpete vintergater i Oslo sentrum. Jeg sitter i baksetet og knipser bilder og noterer. Dette er min første tur i baksetet på en Tesla Model S noensinne. Jeg skjønner at folk velger denne bilen foran andre i drosjekøene.

- Jeg får utrolig mye oppmerksomhet. Kundene velger gjerne ut min bil selv om jeg ikke står fremst i køen, bare for å få kjøre Tesla. I tillegg har jeg blitt kontaktet av folk over hele verden, blant annet Frankrike, Island og Canada. Dette var jo tross alt verdens første Tesla Model S-drosje, så det er forståelig at det skaper litt oppstuss.

SE VIDEO: Vi testet Tesla på langtur

STORFORNØYD: Trond trives godt på vinterveier i sin Tesla-drosje. Framkommeligheten er langt bedre enn i hans forrige taxi, en Mercedes E-Klasse. Foto: STEIN INGE STØLEN/AUTOFIL
STORFORNØYD: Trond trives godt på vinterveier i sin Tesla-drosje. Framkommeligheten er langt bedre enn i hans forrige taxi, en Mercedes E-Klasse. Foto: STEIN INGE STØLEN/AUTOFIL Vis mer

- Men skaper ikke rekkevidden problemer?

- Så lenge jeg planlegger, er det ikke noe problem. På vanlige dager holder bilens rekkevidde i bøtter og spann siden gjennomsnittlig daglig kjørelengde hos en drosje i Oslo ligger på mellom 15 og 25 mil. Det klarer Teslaen lett.

Får Trond turer ut av byen, må det derimot planlegges litt.

- Hvis jeg får et par Gardermoen-turer, må jeg ta litt hensyn. Da drar jeg enten innom Sønnico på Linderud og lader gratis en halvtimes tid, eller så parkerer jeg ved Mathallen og betaler 20 kroner for å lade en times tid der.

Han sier begge stedene har kraftige ladekurser som gir 80-90 kilometer rekkevidde på én time.

- Det krever litt organisering, men siden inntjeningen er så god, er det lite å lure på.

Hva sparer Trond i året?

- Vi snakker mellom 8.000-9.000 kroner i reduserte driftsutgifter i måneden i forhold til Mercedes E-Klassen jeg hadde før. Jeg betaler for min egen strøm, likevel utgjør dette bare 15 prosent av drivstoffutgiftene på en dieseldrosje.

I tillegg har Trond bompengefritaket, som utgjør en vesentlig utgiftspost for konvensjonelle drosjer i Oslo.

En kan raskt regne seg fram til at Sømme sparer rundt 100 000 kroner årlig på å kjøre Tesla i forhold til en drosje som går på fossilt brennstoff. Dette til tross for at en ikke får avgiftsreduksjon når en bruker Tesla i drosjenæring.

Bensin-, diesel- eller hybridtaxier får en avgiftsreduksjon hvis bilen brukes i taxinæring. Siden en Tesla ikke belastes med avgifter, gis det heller ingen reduksjon. Tesla-drosjer må derfor kjøpes til fullpris.

LES OGSÅ: Tesla Model S må brannsikres

GRATIS NETT: Passasjerene nyter godt av teknologien som allerede er installert i en Tesla. Foto: STEIN INGE STØLEN/AUTOFIL
GRATIS NETT: Passasjerene nyter godt av teknologien som allerede er installert i en Tesla. Foto: STEIN INGE STØLEN/AUTOFIL Vis mer

- Er det virkelig bare gull og grønne skoger?

- Ja. Jeg opplever ikke de samme kulderelaterte problemene som andre eiere beskriver, mest fordi dette er en garasjebil. Den står varmt hver natt. Dørhåndtak og lignende fryser derfor ikke.

LES OGSÅ: Tesla knuste alle salgsrekorder i mars

Men noe krøll har det vært.

- De eneste dårlige erfaringene jeg har hatt, er at programvare-oppdateringene krangler med taksameteret. Hver gang det lastes ned ny programvare, nullstilles taksameteret. Det er dumt siden taksameteret er levebrødet mitt.

Tronds løsning har vært å koble seg fra systemet før han utfører en oppdatering.

- Jeg får utrolig mye oppmerksomhet. Kundene velger gjerne ut min bil selv om jeg ikke står fremst i køen, bare for å få kjøre Tesla.

Misfornøyd

- Jeg kan også legge til at oppfølgingen fra Tesla-organisasjonen godt kunne ha vært bedre. Vi som bruker bilene i næringsdrift, er avhengige av en litt tettere dialog enn andre kunder.

LES OGSÅ: Så sikker er Tesla Model S i krasj

- Ønsker du at andre skal følge ditt eksempel?

- Jeg er svært positiv til at andre drosjeeiere går over til Tesla. Det er alle tjent med. Jeg synes det er synd at ikke flere har tatt steget enda. Per i dag er det vel rundt 10 Model S-er i drosjetjeneste i Norge. Det er rom for mange flere, avslutter Trond Gustav, før han glir videre til neste kunde.

GOD PLASS: Et rommelig baksete gjør turen hyggelig.  Foto: STEIN INGE STØLEN/AUTOFIL
GOD PLASS: Et rommelig baksete gjør turen hyggelig. Foto: STEIN INGE STØLEN/AUTOFIL Vis mer

LES OGSÅ: Derfor ble den kåret til Årets bil 2014

- Jeg får utrolig mye oppmerksomhet. Kundene velger gjerne ut min bil selv om jeg ikke står fremst i køen, bare for å få kjøre Tesla.