TROLL 7: Slik ser det endelige resultatet ut, når barnebarnet til Troll-mannen har fått gjort sitt. Foto: Ove Baardsgaard
TROLL 7: Slik ser det endelige resultatet ut, når barnebarnet til Troll-mannen har fått gjort sitt. Foto: Ove BaardsgaardVis mer

Norsk bilproduksjon:

Troll gjenoppstår – nå som kabriolet

Den norske Troll-bilen er i ferd med å stå opp fra de døde. Men uten tak. Og uten dampmotor.

Lokalet like ved Lerkendal stadion ser ut som mekkelokaler flest. Det henger kjeledresser på veggene, store ruller med tørkepapir, ulike maskiner, tekniske tegninger og tomme brusflasker.

Og en bil som verden aldri før har sett: Troll Cabriolet.

På loftet til bestefar

- Ambisjonen er å lage en ferdig, fungerende bil. Vi har veldig lyst, men sannsynligvis ikke mulighet, til å få registrert den, sier Håvard Teigen (23).

I 2015 begynte telemarkingen på en femårig maskiningeniørutdanning på NTNU i Trondheim.

Han ble snart med i Smørekoppen Engineering, en forening for kommende ingeniører som knapt klarer vente med å få metallspon under neglene.

Da studentene trengte et prosjekt å sysle med ved siden av all teorien, begynte Teigen å tenke på bestefaren hjemme i Telemark.

HALVVEIS: Her er prosjektet underveis, med støpt karosseri og klar til forlenging. Foto: Paal Kvamme
HALVVEIS: Her er prosjektet underveis, med støpt karosseri og klar til forlenging. Foto: Paal Kvamme Vis mer

Trollungen

Troll ble ingen suksess. Kun fem eksemplarer av den norske glassfiberbilen ble laget før fabrikken kollapset i 1958. Noen år senere dukket det opp en halvoffisiell Troll, bygget på deler kjøpt på konkurssalget.

- Jeg er barnebarnet til Harald Aspheim, som bygde den sjette Troll-bilen, sier Håvard Teigen.

Høsten 1959 kjøpte bestefaren hans et rullende Troll-chassis med motor og gir. Med på kjøpet fikk han noen støpeformer, men slett ikke alle. Resten måtte Aspheim pent lage selv.

- I alle disse årene har formene ligget på garasjeloftet til bestefar, forteller Håvard Teigen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Snart var støpeformene fra 1950-tallet på vei til Trondheim, klare for å føde enda et Troll-karosseri.

TILPASSINGER: Motoren er flyttet fra fronten til hekken, takket være Bobla. Foto: Paal Kvamme
TILPASSINGER: Motoren er flyttet fra fronten til hekken, takket være Bobla. Foto: Paal Kvamme Vis mer

Hekkmotor

- Vi har støpt det meste av karosserideler, og satt sammen disse. Det var mye jobb med overganger og tilpassinger av karosseriet, i tillegg til at vi måtte bygge et rammeverk som støtter opp karosseriet, sier Teigen. Akkurat som 50-tallets originalversjonen er 2017-utgaven laget på eksisterende tyske bildeler.

Originalen ble bygget på Gutbrod-deler, mens bærebjelken i det nye prosjektet er understellet fra en aldrende VW-boble.

NTNU-studentene har måttet forlenge formene, slik at de passer på VW-bunnplaten. Dermed har bilen fått hekkmotor, i motsetning til den opprinnelige Troll-bilen.

Wow-faktor

Egentlig ville de 24 medlemmene av Smørekoppen Engineering gi den unike bilen en unik motor: En selvkonstruert, tosylindret dampmotor.

- Troll-bilen er dritkul. En Troll-bil med dampmotor ville vært enda kulere, sier Harald Grøndahl (21) fra Nes i Akershus. Han mener det ville vært litt kult, og litt sånn i ekte gammel maskinånd.

Gutta er derimot av den oppfatning at damp er mer artig enn fornuftig, annet enn at originalen også hadde det.

PRØVEKJØRING: Bilen måtte testes så snart den var klar for det. Foto: Ove Baardsgaard
PRØVEKJØRING: Bilen måtte testes så snart den var klar for det. Foto: Ove Baardsgaard Vis mer

Dampdrømmen som døde

Etter mye jobbing gikk det opp for studentene at drømmen om damp var dødfødt. Dermed ble det en helt vanlig boblemotor i stedet.

- Vi har jobbet veldig mye med dampmotoren, men det ville kreve ekstremt mye jobb å få det i mål. Det blir for dyrt og for vanskelig å lage en dampgenerator som leverer nok effekt og samtidig er trygg. Det er jo noen titalls bar i tanker og rør, høye temperaturer og så videre, sier Teigen.

Dermed blir det wow-faktoren noe redusert når NTNU-bilen i sommer får trille ut på trøndersk asfalt. Trøsten får være at prosjektet nok har vært langt lettere å løse, og at luftkjølte VW-motorer er langt mer velprøvde enn orginaltrollets totakts Gutbrod-motor.

Dessuten er en Troll kabriolet spektakulært nok i seg selv.

Endelig klar

I våres stod prosjektet ferdig. Etter endeløse mengder sparkling og pussing er glassfiberbilen nå grunnet og lakkert. De røde setene og resten av interiøret er også på plass.

Den som ser nøye etter, vil også finne en Smørekoppen-logo støpt inn i luftinntaket på panseret.

Ikke at luftinntak i panseret er sånn altfor viktig på biler med hekkmotor, altså. Men hva gjør vel det, når verdens sjuende Troll-bil snart er ferdig. Og så var det altså ikke forgjeves, at Håvard Teigen sin bestefar i alle disse årene lot være å kaste støpeformene til Troll.

Troll gjenoppstår – nå som kabriolet
Troll gjenoppstår – nå som kabriolet
DEN FØLELSEN: Prosjektet er ferdigstilt. Foto: Ove Baardsgaard, Smørekoppen Engineering
DEN FØLELSEN: Prosjektet er ferdigstilt. Foto: Ove Baardsgaard, Smørekoppen Engineering Vis mer

-Vi har fått utrolig mye respons, nesten utelukkende positivt. Det var sikkert 100-150 som dukket opp på avdukingen, sier Håvard Teigen.

- Mange synes at Troll ser bedre ut som cabriolet. Andre, som ikke er så dypt inne i Troll-historien, har spurt om det er en original bil. Det er jo artig. Men vi har jo ikke laget noen Troll-kopi, men en bil som er inspirert av Troll, sier Teigen.

Noen har spurt om studentene nå skal begynne å produsere Troll kitcar, basert på VW bunnplate.

- Flere har meldt interesse for å ha en litt mer moderne Troll som bruksbil, sier han.

På turné

I sommer skal Troll 7 ut på veien - oppå en tilhenger, såklart. Turen går til flere steder på Østlandet, blant annet står Nasjonal Motordag på Norsk Vegmuseum ved Hunderfossen. I tillegg skal bilen “tilbake” til Troll-bilens fødested, Lunde i Telemark.

- Hvordan føles det å ha brukt mange tusen arbeidstimer på å lage en bil som ikke kan brukes til noe som helst?

- Hehe, det føles bra! Dat har vært gøy, og vi har lært mye. Jeg har nok brukt like mye tid på dette som på studiene. Men så har jeg også lært utrolig mye om prosjektledelse, organisering, knytting av kontakter osv.

For øvrig skal Amcar hjelpe oss å undersøke om det er mulig å få bilen registrert.

Det ville blitt en svært lykkelig slutt på et morsomt prosjekt. Dette vil i så tilfelle bli behørig omtalt på Smørekoppens egne nettsider.

BLANK OG FIN: Før prosjektet var ferdig og ute på veien. 3D-modell: Ove Baardsgaard, Smørekoppen Engineering
BLANK OG FIN: Før prosjektet var ferdig og ute på veien. 3D-modell: Ove Baardsgaard, Smørekoppen Engineering Vis mer