Tre sylindre er nok til å drive en småbil framover. Men er det nok til å gjøre den morsom? Foto: Stein Inge Stølen
Tre sylindre er nok til å drive en småbil framover. Men er det nok til å gjøre den morsom? Foto: Stein Inge StølenVis mer

Tro det eller ei - dette er en ekte GTI-bil

På overflaten kan dette se ut som en helt vanlig Ford Fiesta, utstyrt med en økovennlig sparemotor. Og det er helt riktig. Likevel tilbyr den mer moro for pengene enn noen annen bil på markedet. Hvorfor?

Ford har en lang tradisjon med å lage autofile versjoner av vanlige personbiler. De fleste har hatt Cosworth, RS eller ST-logo på bakluka. Men det finnes en som har havnet litt i skyggen, en bil som fikk blodet til å bruse hos unge bilister i like stor grad som sine tyngre motoriserte artsfrender - nemlig Fiesta XR2.

Fra lettvektere til effektmonstre
Fords svar på Golf GTi ble aldri en stor suksess, mest fordi den hadde lavere effekt enn konkurrentene. Men den var likevel en god ambassadør for GTi-bilenes kjerneverdier: Lav vekt, lav pris og mest mulig kjøreglede.

Dagens GTi-biler har blitt unødvendig store og tunge. For å bote på skaden har produsentene matet på med enda mer effekt, noe som for såvidt er greit på papiret. Men bilene havner da i en uheldig runddans, der de jakter mer på prestasjonstall fremfor ekte kjøreglede. Hvilken rolle spiller det om en moderne Golf GTi kan klare 0-100 på seks sekunder hvis den ellers er nitrist og intetsigende?

2013-faceliften kan best sees i fronten, der Fiesta har fått den Aston Martin-lignende grillen som samtlige Ford-modeller etterhvert vil få. Foto: Stein Inge Stølen Vis mer

Mindre motor = mer moro
Dette gjør at vi må lete andre steder etter den opprinnelige GTi-kjørefølelsen. Den eneste bilen på markedet i dag som dyrker lignende verdier, er Suzuki Swift Sport. Men helt siden jeg så faceliftede Ford Fiesta med den nye EcoBoost-motoren under panseret på Paris-messen tidligere i år, har jeg hatt en følelse av at Suzuki muligens har fått en uventet konkurrent...

Dr. Thomas Zenner er svært stolt av motoren som han har vært sjefsutvikler for. Blokka er så liten at den kan tas med som håndbagasje på fly, noe Ford faktisk har gjort. Foto: Stein Inge Stølen Vis mer