Trinnløst i mindre motorer

Har du ønsket deg den trinnløse girkassen multitronic, har A6 2.8 hittil vært eneste mulighet. Nå er dette spesielle girsystemet også tilgjengelig i den mindre 2,4-literen i A6.

Mindre motorvolum betyr selvsagt også at dette er en rimeligere modell - slik at multitronic blir et alternativ for en større kundegruppe.

Stålkjede

Multitronic er en trinnløs girkasse, som ble presentert i fjor og som har vært tilgjengelig i A6 2.8 her til lands siden slutten av 1999. Multitronic-systemet er hva andre igjen kaller en CVT-kasse - eller Continously Variable Transmission. Problemet med slike systemer har vært at reimene som dette girsystemet innebærer, ikke har tålt veldig kraftige motorer. Dette er imidlertid ikke et problem lengre, og i Audi sin multitronic-kasse er reimen et stålkjede. Mer om hvordan systemet fungerer, kan du lese her.

Trinnløst i mindre motorer

  1. Skisse: Slik fungerer systemet

Lavere forbruk

Med multitronic kan du enten gire manuelt eller la automatikken gire for deg - uansett er akselerasjonen svært jevn og girskiftene skjer uten rykk. Friksjonen er også mindre, som igjen fører til et lavere forbruk - lavere enn både en ordinær automatkasse og en manuell girkasse.

Dyrere, men ikke mye

A6 2.4 med multitronic er kun marginalt dyrere enn samme bilen med en ordinær automatkasse: 4.900 kroner og 5.100 kroner skiller henholdsvis Limousinen (sedan) og Avanten (stasjonsvogn) med automatgir, og med multitronic.

Prisene blir dermed 445.700 kroner for A6 2.4 multitronic Limousin, og 466.300 som Avant.