Trinnløs, men ikke tannløs Punto

Når bilen i disse dager lanseres i Storbritannia, regner den britiske produsenten med at den kommer til å stå for bær 10 prosent av salget. Men så er det da også et marked som er modent for sportslige småbiler.


Når bilen i disse dager lanseres i England, regner den britiske produsenten med at den kommer til å stå for bær 10 prosent av salget. Men så er det da også et marked som er modent for sportslige småbiler.
Henning
Og i England ble det solgt 18.000 Punto i fjor, mens tilsvarende tall for Norge var….eeh…201 biler.

Dermed blir det for dyrt pr. bil å ta inn slike spesialbiler. Synd, selvfølgelig, for Speedgear ser ut til å være nokså morsom, vår test av nye Punto med vanlig girkasse fikk nemlig tittelen "Elskelig Italiener". Vi har tidligere testet Nissan Primera med CVT-kasse (trinnløst gir), og det falt også i smak for de sportslig anlagte. Akkurat nå har vi en Audi A6 2.4 Multitronic inne til test, og også denne CVT-kassen passer godt for de som er litt over middels glad i å kjøre bil.

Og når vi likevel er inne på Audi, sammenlign bildene av girkassen i Fiat Speedgear med girkassen i Audi Multitronic. Visse likhetstrekk, eller hva?

Trinnløs i 6 - 7 steg

Girkassen i Fiat Speedgear kan brukes trinnløst, men kan "låses" i 6 eller 7 ulike posisjoner som det sjaltes sekvensielt mellom til høyre for selve sjaltegaten ved girspaken.

Dermed skulle Punto blir rimelig sportslig, normalt er biler med CVT-kasse noe tregere fra start ved lave turtall, slik at akselerasjonstallene fra stillestående blir marginalt dårligere enn med manuell girkasse.

For Punto sin del innebærer dette at akselerasjonstiden fra 0 - 100 km/t økes fra 11,4 til 12,6 sekunder. Imdilertid blir fleksibilitetstallene merkabart bedre, uten at Fiat har dokumentert dette i pressemeldingen.

Men den norske importøren har altså ingen planer om å ta inn bilen til Norge.