Trinnløs Audi

Audi kommer nå med sitt eksemplar av en trinnløs gearkasse. Det mange bilprodusenter kaller en CVT-kasse, kalles hos Audi "multitronic".

Til å begynne med vil den trinnløse gearkassen kun bli tilgjengelig i Audi A6 2,8 -- og bare i de forhjulsdrevne utgavene. A6 2,8 med multitronic kommer videre både som sedan og Avant. Modellene med den nye gearkassen skal etter planen være til salgs på det norske markedet i løpet av november/desember.

Lavere drivstofforbruk

Alle slike trinnløse gearkasser har en stor fordel med mindre friksjon, og dermed lavere drivstofforbruk. Så også Audi's multitronic-kasse, som i tillegg skal ha bedre akselerasjon og ha mer komfortable kjøreegenskaper enn en tilsvarende bil med en 5-trinns manuell gearkasse -- og det er et utsagn Audi selv kommer med.

Akselerasjonstiden med en A6 fra 0-100 kilometer i timen er er redusert med 1,3 sekunder med en multitronic-kasse i forhold til A6 med automatgear, og i forhold til samme bil med en 5-trinns manuell gearkasse er akselerasjonstiden fra 0-100 kuttet med 0,1 sekund. Drivstofforbruket er 0,09 liter mindre per mil enn en vanlig automatkasse forbruker, og 0,02 liter redusert drivstofforbruk enn hva A6 med en 5-trinns manuell gearkasse bruker.

Ikke mye, men likevel må det vel være bra at en slik gearkasse bruker mindre drivstoff enn en manuell gearkasse.

Nytt belte

En svakhet som har hengt over trinnløse gearkasser en god tid, er at de ikke har hartt sterke nok drivreimer til å drive en motor av en noenlunde størrelse. Flere produsenter med trinnløse gearkasser for større motorer har imidlertid vist at disse problemene er passé. Også Audis multitronic-kasse har gjennomgått en mengde utbedringer fra en standard CVT-kasse, blant annet har den fått et nytt belte som skal tåle kreftene fra den 6-sylindrede motoren med et maksimalt dreiemoment på 280 Nm.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Trinnløs Audi

Velger beste utveksling

En trinnløs gearkasse har ingen gear og gearskift slik man finner i en manuell gearkasse eller i en vanlig automatkasse. Likevel kan man programmere inn faste gearutvekslinger, slik at det likevel vil være mulig å foreta manuelle gearskift. Akkurat dette er gjort på Audi's multitronic, slik at du kan styre gearingen manuelt fra en bryter på rattet.

Ved vanlig kjøring vil gearkassen selv velge den mest optimale utvekslingen, og ved hjelp av avansert teknologi kan den registrere om bilen kjører oppoverbakke eller nedoverbakke -- og kompensere for dette med mer eller mindre dreiemoment etter forholdene.

Litt dyrere enn tiptronic

Prisen på en A6 2,8 med multitronic-kasse er ikke fastsatt ennå, men den norske Audi-importøren Harald A. Møller sier at den vil bli rundt 1.000 kroner dyrere enn tilsvarende modell med tiptronic-kasse. For sedan-utgaven sin del vil dette bety at den med multitronic-kasse vil koste rundt 520.000 kroner, mens Avant-utgaven vil få en prislapp på rundt 541.000 kroner.