VANSKELIG Å JUKSE: Med den nye WLTP-testmetoden, der blant annet forbruket kontrollmåles med kjøring på veien, blir det vanskeligere å jukse seg til lavt forbruk og CO2-utslipp. Foto: Citroën
VANSKELIG Å JUKSE: Med den nye WLTP-testmetoden, der blant annet forbruket kontrollmåles med kjøring på veien, blir det vanskeligere å jukse seg til lavt forbruk og CO2-utslipp. Foto: CitroënVis mer

Ny test skal hindre juks

Triksene bilfabrikkene bruker for å få lavt forbruk

Selgeren skryter av at bilen bare bruket 0,45 liter på mila. Selv har du aldri klart å komme under 0,60 på en god, norsk sommerdag.

Den Brüssel-baserte organisasjonen Transport & Environment har avslørt triksene fabrikkene bruker for å ”jukse” seg til lavt forbruk og lave utslipp.

Bilen utstyres med lettrullende dekk som er pumpet opp til maks. Temperaturen i laboratoriet er 29 grader. Klimaanlegg eller dynamo brukes ikke.

Dette er bare noen av de triksene bilfabrikkene bruker når de gjennomfører testen som gir de offisielle tallene for forbruk og utslipp. Testsyklusen heter NEDC (New European Driving Cycle) og har store mangler i retningslinjene for hvordan testen skal gjennomføre.

Det betyr at bilfabrikkene har mulighet til å bruke kreative virkemidler for å få et forbruk som det aldri er mulig å oppnå på vanlig landevei.

I tillegg til dette er det som kjent avdekket andre juksemetoder for å få ned forbruket, deriblant den mye omtalte VW-skandalen, også omtalt som dieselgate.

Fra NEDC til WLTP

Med bakgrunn i dette har EU nå innført den nye og strengere testmetoden WLTP (Worldwide harmonized Light vehicles Test Procedure), som skal gjelde for alle biler fra 1. januar 2019.

Den skal gi forbrukstall som samsvarer bedre med det du opplever under kjøring på vanlig landevei.

En ny EU-rapport konkluderer med at tallene for forbruk og CO2-utslipp vil øke med 21 prosent i gjennomsnitt i forhold til de fabrikkene oppgir i dag.

Det betyr også at avgiftene på enkelte nye biler i Norge, som i stor grad er basert på CO2-utslippet, kan komme til å øke med over 100.000 kroner dersom politikerne velger ikke å justere ned avgiftsgrunnlaget.

ØKER 21 PROSENT: Bilen vil ikke bruke mer drivstoff i virkeligheten, men de offisielle tallene som oppgis etter den nye og strengere WLTP-testen vil bli rundt 21 prosent høyere, ifølge en ny EU-rapport. Illustrasjon: T&E
ØKER 21 PROSENT: Bilen vil ikke bruke mer drivstoff i virkeligheten, men de offisielle tallene som oppgis etter den nye og strengere WLTP-testen vil bli rundt 21 prosent høyere, ifølge en ny EU-rapport. Illustrasjon: T&E Vis mer

Ny test hindrer juks

Med WLTP økes varigheten av testen fra 20 til 30 minutter. Gjennomsnittshastigheten økes fra 34 til 46.5 km/t, og kjørelengden økes fra 11 til 23 kilometer. Topphastigheten heves fra 120 til 131 km/t, og temperaturen senkes fra dagens 20-30 grader til 14.

I tillegg fjernes muligheten til å ”jukse” med luft- og rullemotstand, slik bilfabrikkene ofte gjør i dag. Det skal heller ikke kjøres med spesielle testdekk.

Før bilen kjøres i laboratorium, må den nemlig gjennom tester for å fastsette blant annet luft- og rullemotstand til bilen, som deretter legges inn i laboratoriets datamaskin.

Transport & Environment fant ut at jukset – eller tøyingen av regelverket – skjer både her og i laboratoriet.

RIKTIG: I fremtiden vil du kunne stole bedre på de oppgitte forbrukstallene. Foto: Rune Korsvoll
RIKTIG: I fremtiden vil du kunne stole bedre på de oppgitte forbrukstallene. Foto: Rune Korsvoll Vis mer

Dette er noen av triksene

  • - Det brukes lettrullende dekk, minste tillatte hjuldimensjon og maksimalt dekktrykk.
  • - Antenner og annet som gir luftmotstand er tatt av.
  • - Åpninger i karosseriet teipes igjen for lavere luftmotstand.
  • - Det er en person i bilen.
  • - Bilen kjører bare på flat ”vei”.
  • - Temperaturen er opp til +29 grader.
  • - Klimaanlegg brukes ikke.
  • - Resirkuleringssystemet for eksosgasser ved kaldstart brukes opp til 17 varmegrader
  • - Batteriet er fulladet, slik at dynamoen ikke lader og ”stjeler” forbruk.
  • - Setevarme, varmetråder i bakrute og andre elektriske komponenter brukes ikke.
  • - Bilen bruker bare kjørelys.
  • - Bilen er finjustert for å gi minimalt forbruk.
  • - Sjåføren/roboten er trent til å kjøre super-økonomisk.

I motsetning til VWs dieseljuks, der det har vært installert programvare som bevisst manipulerte målingene, er ingen av disse triksene direkte ulovlige i henhold til dagens regelverk.

Men det er disse måtene å trikse på som EU nå vil komme til livs med nye måter å teste forbruket på.