Derfor er Norge best på elbil

- Trekker tilbake insentivene

Norge har fortsatt de beste elbilfordelene i Europa. Nå er de imidlertid på retur, mener europeisk undersøkelse.

- INSENTIVENE FORSVINNER: Tesla og andre elbiler har blitt meget populære i Norge. Nå kan det imidlertid nærme seg en slutt for de gode insentivene. Foto: Chuck Burton
- INSENTIVENE FORSVINNER: Tesla og andre elbiler har blitt meget populære i Norge. Nå kan det imidlertid nærme seg en slutt for de gode insentivene. Foto: Chuck Burton Vis mer

Sammen med Frankrike er Norge best tilrettelagt for å kjøpe og eie elbil i Europa. Det kommer fram i en større sammenligning som Dinside har fått fra britiske «Compare the Market».

Du kan se hele rangeringen blant 32 europeiske land lenger ned i artikkelen. Alle de 32 landene tilbyr minst én insentiv for å kjøpe elektrisk bil. Dårligst ut kommer Tyrkia, for å tilby merverdiavgifts-lette på opp til 90 prosent for kjøp av elektrisk bil.

Fordeler på retur?

Det kommer kanskje ikke som noen stor overraskelse at Norge er på topp. Men nå mener det uavhengige britiske sammenlignings-nettstedet at de norske fordelene er på retur.

«Norge har lenge vært en pioner når det kommer til elektriske biler og er landet i verden med det største antallet ladbare biler per innbygger. Derfor er det lite overraskende å se at de leder vei når det kommer til insentiver ...», skriver nettstedet.

Men de legger også til:

«... Nå som elektriske biler har blitt så bredt akseptert i landet, starter Norge med å trekke tilbake elbil-insentivene».

- Alt for tidlig å trekke fordelene

I Norsk elbilforening mener de den norske politikken har vært både langsiktig og til å stole på. Generalsekretær Christina Bu sier til Dinside at endringen som har skjedd er innføringen av den såkalte 50-prosent-regelen.

- Den har åpnet for betaling på bom, ferge og parkering der det før var gratis. Regelen slår fast at elbil aldri skal betale mer enn maks 50 prosent av taksten til bensin- og dieselbil. Regelen er innført for å sikre at elbil alltid er konkurransedyktig og at det skal lønne seg å velge miljøvennlig, forklarer Bu.

TIDSREISE: BMW ser på en autonom fremtid som en anledning til å gjøre bilreise enda mer komfortable, luksuriøs og personlig. På CES 2020 tok vi en tidsreise for å kjenne på fremtidens bil interiør. Vis mer

- I løpet av 2019 er det flere steder innført betaling for elbil, men mange starter takstene lavere enn 50 prosent fordi elbilandelen er lav.

- Er tiden snart moden for å betale skatter og avgifter for elbiler i Norge?

- Nei, det er for tidlig. Fremdeles velger mer enn halvparten av de som kjøper ny bil bensin eller diesel. Det betyr at elbilene fremdeles trenger avgiftsfritaket for å være konkurransedyktige. Forbrukere er smarte og velger det som lønner seg, mener generalsekretæren.

- Hvilke fordeler mener dere er viktigst å beholde?

- Aller viktigst er fritaket for kjøpsavgifter, fram til elbilene klarer å konkurrere uten. Dette er hele hemmeligheten bak Norges elbilsuksess. Men det er også helt avgjørende at 50-prosentregelen består.

Åtte insentiver å være gode på

Det uavhengige britiske sammenlignings-nettstedet har tatt for seg åtte forskjellige elbil-fordeler og -insentiver som tilbys Europa. Disse er:

  1. Subsidier ved kjøp
  2. Avgiftsfordeler ved registrering
  3. Avgiftsfordeler ved å eie
  4. Avgiftsfordeler for firma
  5. Merverdiavgift-fordeler
  6. Andre økonomiske fordeler
  7. Lokale insentiver
  8. Tilrettelegging av infrastruktur

Insentivene på retur

Norge får altså anerkjennelse for å lenge være elbil-pioneren i Europa. Men, det går mot en tid med færre insentiver og elbilfordeler.

Her har det hele tiden vært store fordeler hva gjelder skatter og avgifter, på alle elbiler - samme hvor dyre de er. Mange steder har de ladet, parkert og kjørt ferge helt gratis, samtidig som de har hatt fritak gjennom dyre bomringer. Av de åtte kategoriene «Compare the Market» har sammenlignet, tilbyr den norske stat fortsatt fordeler i sju av dem:

  1. -
  2. Fritak for registreringsavgifter
  3. Minimum veiavgiftssats
  4. Reduserte avgifter for firmabil
  5. Unnlatt fra å betale merverdiavgift
  6. Forskjellige lokale insentiver og fordeler innen parkering og bompenger
  7. Samme som punkt 6, samt bruk av kollektiv-felt og gratis ferge.
  8. Offentlig finansiering av hurtigladere hver 50 km langs hovedveiene. Nye parkeringsplasser må ha minst seks prosent elbil-ladere.

Beste europeiske land for elbiler

Nasjon Poengsum
Frankrike7/9
Norge7/9
Tyskland6/9
Island6/9
Irland6/9
Malta6/9
Portugal6/9
Storbritannia6/9
Østerrike5/9
Belgia5/9
Danmark5/9
Spania5/9
Ungarn4/9
Latvia4/9
Romania4/9
Sverige4/9
Finland3/9
Hellas3/9
Italia3/9
Luxembourg3/9
Nederland3/9
Slovakia3/9
Slovenia3/9
Bulgaria2/9
Kypros2/9
Tsjekkia2/9
Litauen2/9
Sveits2/9
Kroatia1/9
Lichtenstein1/9
Polen1/9
Tyrkia1/9

Tabellen er satt opp i samme rekkefølge som av «Compare the Market». Maks poengsum er «9». Dataene brukt i sammenligningen er hentet fra Det europeiske alternative drivstoffobservatoriet (EAFO) - med oppdaterte data fra 28. november i 2019.

Frankrike bra - Nederland ... ikke lenger

Kun Frankrike kan matche poeng på så mange punkter. Den eneste kategorien Norge ikke får poeng for er punkt 1, «subsidier ved kjøp». Mer enn halvparten (17) av de andre landene i sammenligningen tilbyr dette.

På det punktet er det Frankrike som kommer best ut, med en grønn bonus på 6000 euro ved kjøp av elbil, pluss 5000 i bonus på vrakpant. Det gir til sammen en imponerende bonus på hele 11.000 euro - eller over 108.000 kroner.

Andre insentiver til franske elbilister er at de slipper å betale registrerings- og veiavgifter, i tillegg til en godt subsidiert firmabilskatt. Elbilsjåførene får dessuten opp til to timer gratis parkering og 30 prosent skatterabatt på hjemmeladere.

Mange hadde kanskje ventet å se Nederland langt oppe på tabellen. Norge har fram til nå hatt stor konkurranse derfra om å få tak i elbiler, men nå har hollenderne startet å skru igjen insentiv-krana. For eksempel må nederlendere nå betale minst åtte prosent skatt for å disponere elektrisk firmabil - en skatt som vil øke kraftig i årene framover:

Regjeringen har fortsatt et mål om at det kun skal selges elbiler i Norge fra og med 2025.

Lyst til å diskutere?

Besøk vårt debattforum!