Consumer Reports

Trekker tilbake anbefalingen av Tesla Model 3

Amerikansk forbrukermagasin viser til undersøkelse blant 500 Tesla-eiere.

TREKKER TILBAKE ANBEFALING AV TESLA MODEL 3: Den er på salgstoppen i Norge, men i USA har Consumer Reports trukket tilbake anbefalingen av Model 3, på grunn av mange feil. Foto: Tesla
TREKKER TILBAKE ANBEFALING AV TESLA MODEL 3: Den er på salgstoppen i Norge, men i USA har Consumer Reports trukket tilbake anbefalingen av Model 3, på grunn av mange feil. Foto: TeslaVis mer

I februar og mars har elektriske Tesla Model 3 vært Norges klart mest solgte bil. Store båtlaster med biler er kommet til Norge og mange av dem som har stått på venteliste har allerede fått sine biler.

Allerede 19. mars hadde Model 3 satt ny norgesrekord, med antall nyregistrerte biler på én måned (2.200). Ved utgangen av måneden hadde Tesla åpnet slusene ordentlig, og de gav seg ikke før salget endte godt over 5.000 nyregistrerte Tesla Model 3.

Ombestemte seg

Den amerikanske forbruker-organisasjonen Consumer Reports følger bilbransjen nøye og gjør undersøkelser blant eiere av alle bilmerker.

Da Model 3 ble lansert i USA på høsten 2017, ga organisasjonen Teslas første «folkebil» en gjennom-snittlig god anbefaling, basert på erfaringene fra storebror Model S. Bilene deler mange av de samme komponentene.

I fjor slaktet Consumer Reports bremsene på Model 3. Det gjorde at Tesla kastet seg rundt og sendte ut en programvare-oppdatering på bilene, som igjen gjorde at forbrukerorganisasjonen hyllet den raske omveltningen.

Nå trekker altså Consumer Reports altså tilbake kjøpsanbefalingen.

ELEKTRONIKK-FEIL: Flere eiere har opplevd problemer med den store berøringsskjermen. Foto: Tesla
ELEKTRONIKK-FEIL: Flere eiere har opplevd problemer med den store berøringsskjermen. Foto: Tesla Vis mer

Dårlig lakk og feil på elektronikk

«Consumer Reports kan ikke lenger anbefale nye Tesla Model 3, fordi medlemmer har opplevd flere problemer med bilene sine. Det er feil på alt fra karosseriet, elektronikk, dårlig lakk og annet utstyr i bilen», skriver organisasjonen, etter å ha analysert dataene i sin nyeste kvalitets-undersøkelse, som omfatter rundt 470.000 biler. Mer enn 500 av disse var Tesla Model 3.

- Tesla Model 3 har kommet godt ut av våre tester på veien. I tillegg er eierne fornøyde med hvordan bilene er å kjøre. Påliteligheten har imidlertid ikke vært den beste, ifølge våre medlemmer. Tesla har imidlertid svært entusiastiske eiere, så det kan se ut som om de er godt fornøyde med bilene sine, til tross for at det er en del feil, sier Jake Fisher, som er sjef for biltesting i Consumer Reports.

UTBERER FEIL: Mange av feilene som kundene har rapportert om skal allerede være utbedret, ifølge en talsmann for Tesla. Foto: Tesla
UTBERER FEIL: Mange av feilene som kundene har rapportert om skal allerede være utbedret, ifølge en talsmann for Tesla. Foto: Tesla Vis mer

Lite feil på drivverket

Sprekker i det store bakvinduet etter en kuldeperiode, berøringsskjermer som plutselig begynner å oppføre seg som om noen trykker på dem gjentatte ganger og blant annet begynner å spille musikk på maksimalt volum, digitale instrumenter som «fryser».

Dette er noen av feilene som eierne har opplevd. I tillegg har en del eiere klaget på dårlig lakk. På den positive siden har nesten ingen eiere rapportert problemer med det elektriske drivverket i bilen. Det fungerer svært godt, sammenliknet med de tilbakemeldingene Consumer Reports får på tradisjonelle bensin- og dieselbiler.

Jobber med å utbedre

En ikke navngitt talsmann for Tesla i USA sier til Consumer Reports at de allerede har gjort tydelige forbedringer for å rette opp feilene på Model 3.

- Mesteparten av problemene er allerede rettet opp gjennom utbedringer i design og produksjon. Vi ser allerede klare forbedringer i våre data fra bilene ute på veien. Vi tar alle tilbakemeldinger fra kundene våre svært seriøst og sørger for å sette i verk tiltak så raskt vi hører om feil, sier talsmannen.

Dinside har vært i kontakt med Tesla Norge. De henviser til uttalelsen fra Tesla i USA, som er dekkende for Tesla globalt.