Trekk på to eller fire?

Fremkommelighet har vært selve kronargumentet bilselgerne har brukt for å selge deg firehjulsdrift. Sannheten er at drift på alle fire koster mer enn det smaker.

Trekk på to eller fire?
[Ugjyldig objekt (NAV)]

Vi er høyt til fjells for å finne ut av om firehjulsdrift er eneste løsningen dersom du må opp den siste kneika til hytta. Med oss har vi to biler. En Volvo V70 2.4T med forhjulsdrift og kjetting og en Volvo CrossCountry med firehjulsdrift. Dette er identiske biler ned til det faktum at CrossCountry har litt høyere bakkeklaring, noen ekstra plastdetaljer på karosseriet og annen søm på setene.

Håpløst spinnende

Alt skulle med andre ord være lagt til rette for enten å avlive eller gi ny næring til argumentet om at firehjulsdrift er eneste løsningen for å komme seg opp den siste kneika til hytta. Og det begynner slik glattbarberte bilselgere gir deg inntrykk av. For V70 med forhjulsdrift spinner håpløst, trass i forsiktig gassbruk, innkoblet antispinn og vinterprogram på automatkassen. Vi må gi opp, mens bilen med firehjulsdrift krabber uanstrengt opp bakken.

Men oddsene skal snart snu ...

Kneika som ble rett

For i bagasjerommet på vår Volvo med forhjulsdrift har vi en pakke kjettinger. På under tre minutter er kjettingene montert, og vi er klare til å ta fatt på kneika som allerede har overvunnet oss én gang. Denne gangen går det bedre. Helt uten hjulspinn og fullstendig uanstrengt krabber vår forhjulstrukne V70 seg opp bakken - 200 hestekrefter og stålis til tross.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Trekk på to eller fire?

Flere bakker senere begynner vi å føle effekten av kjettingene. Sammenliknet med vår firehjulstrukne Volvo er framkommeligheten ikke bare like god, den er overraskende nok bedre. Ved flere anledninger får vi hjulspinn i Volvo CrossCrountry, mens vår forhjulsdrevne venn med kjettinger nærmest gjør den bratteste kneik om til rett vei.

Bedre fremkommelighet

Derfor er konklusjonen klar. Kjøper du firehjulsdrift utelukkende for å bedre fremkommeligheten bør du tenke deg om to ganger. Tohjulstrekk holder i de langt fleste tilfeller, og har du et par kjettinger i bagasjerommet har du i mange tilfeller bedre fremkommelighet enn hva du har med firehjulsdrift.

Riktignok er det litt jobb med å legge på kjettingene, men moderne hurtigkjettinger er enkle å montere.

Kjøp kjettinger

Tar du pris med i beregningen, priser firehjulsdrift seg automatisk ut. Et par kjettinger får du for under 1000-lappen, mens firehjulsdrift koster alt fra 10.000 kroner og opp til snaue 60.000 kroner.

Trekk på to eller fire?

Enkelte fordeler har likevel firehjulsdrift. Du får mindre dekkslitasje bedre kjøreegenskaper. Likevel vil de færreste merke det i den daglige bruken av bilen, og dersom du veier det opp mot høyere bensinforbruk og dårligere ytelser, fordi så mange av motorens hestekrefter blir borte blant tannhjul og drivakslinger, er vårt klare råd at du kan spare deg for utgiften til firehjulstrekk. Et par kjettinger holder lenge.

  • Test av hurtigkjettinger