Trebåt: Tid for vårpussen

Skal en trebåt holde seg sjødyktig år etter år krever den sitt vedlikehold. Allikevel kan vedlikeholdsarbeidet bli mindre tidkrevende hvis du gjør en skikkelig jobb, først som sist. Og samtidig legger deg noen grunnprinsipper på minnet.

Trebåtbygger Kjetil Nicolaisen forteller om at han stadig mottar båter med råteskader, sprekker i bordgangene eller lekk i dekket. Og mange av disse skadene skyldes mangelfull eller uriktig vedlikehold. Vi tok derfor en prat med trebåtbyggeren for å få noen råd om vedlikehold av trebåt.

Lakk eller olje?

Uansett om du velger å pusse båten din helt ned eller bare matte den må du velge om du skal bruke lakk eller olje. Nicolaisen mener at forskjellene mellom lakk og olje ikke lenger er så store. Tidligere var kronargumentet mot olje at lakk ga båten en bedre finish. Men moderne oljetyper gir stadig bedre sluttresultat. Samtidig som olje krever mindre arbeid enn lakk.

”Lakk gir fortsatt en bedre og blankere finish”, mener Nicolaisen. ”Og lakk beskytter heller ikke båten dårligere enn olje. Forutsatt at du legger litt ekstra arbeid i vårpussen.” For lakk fester seg ikke like godt som olje. Derfor må du rengjøre båten skikkelig etter at du har pusset den ned. Du bør også matte ned lakken for hvert strøk du påfører. Dette gjør du enkelt med et fint slipepapir (nr. 120 - 320). Deretter må du vaske bort slipestøvet med rødsprit, eller ved hjelp av en spesiell klut med klebemiddel. Gjør du dette vil neste strøk lakk feste seg godt til skroget ditt.

Husk også at treverket bør være helt tørt når du lakker båten din. Derfor er det lurt å legge jobben til dager uten regn eller tåke.

Vedlikehold som ødelegger båten

På tide å bytte bordgangen! Vis mer

Bør man slipe båten helt ned hvert år? Absolutt ikke. Det gjør faktisk mer skade enn nytte. For slipper du båten din ned før hver sesong vil dette påføre treverket slitasje. Faktisk vil skroget i det lange løp bli tynnere. Gjør du derfor en nøye og grundig jobb når du først sliper ned båten, kan du la det gå over ti år til neste gang.

Derfor kan du nøye deg med å vaske og matte ned skroget, samt påføre det to strøk med olje eller lakk før du setter båten på vannet. Ikke rare arbeidet!

Bunnstoffet

Tilslutt må du kvitte deg meg bunnstoff som sitter løst med en skrape eller en børste. Før du endelig legger et beskyttende lag med bunnstoff under vannlinjen må du ta deg bryet med å prime de stedene hvor treverket blotter seg.

Hvis du er usikker på hvilken type bunnstoff du bør velge kan du lese mer om bunnstoff på denne lenken.

Lagring

Selv det er lenge til, kan du også ha vinterlagring av båten din i bakhodet. Lagringen av trebåter er nemlig en viktig del av vedlikeholdet, og båten bør ligger i tørre omgivelser når den ikke er i sjøen. Har du ikke muligheten til å lagre båten din innendørs bør du huske på to ting: Presenningen skal være godt trukket over hele båten din, men med åpning i begge ender.

Der er også viktig at presenningen ikke ligger klistret inntil treverket. ”Slik sørger du for at båten får god gjennomluftning og tørre omgivelser. Dermed blir vårpussen mindre krevende til neste år”, avslutter Nicolaisen.