Tre nye Rovere fra MG

I løpet av høsten vil MG-emblemet pryde grillen på tre nye modeller. Foreløpig går de under kodenavnene X10, X20 og X30 – men helt nye er nok modellene likevel ikke…

[Ugjyldig objekt (NAV)]

Modellene er nye med MG-emblem, men mange vil nok hevde å ha sett modeller av mistenkelig likhet tidligere. Vi snakker i realiteten Rover-modeller, som nå skal produseres med et mer sportslig tilsnitt. Og hva kan vitne mer om sportslighet, enn det tradisjonsrike MG-emblemet – som med sine konnotasjoner til britiske sportsbiler gir lovnader om sportslighet like mye som en fet hekkspoiler.

Sportslige tilpasninger

Men en fet hekkspoiler er det selvsagt også blitt rom for. Alle tre modellene har blitt utstyrt med spoilere for å bedre – dvs. minske – luftmotstanden. Videre har MG-utgavene av Rover blitt utstyrt med bredere dekk, de er senket, har fått en mer sporty fjæring – og selvsagt nytt interiør.

Bilene er selvsagt også utstyrt med sportsseter og har fått mer lystige motorer å velge i under panseret – selv om noen er av de samme gamle som er tilgjengelige i de tre modellene 25, 45 og 75 i dag, og fremdeles Rover-motorer. Kjøreegenskapene på bilene er selvsagt også endret for å leve opp til det sportslige imaget.

V8 med 375 hestekrefter i X10

Rover 75 er den største og dyreste av personbilene til Rover, og X10 er altså kodenavnet på den sportslige utgaven av sedanen. Inngangsmodellen, som er det rimeligste alternativet, blir utstyrt med en 2,5-liters V6 motor med 160 hestekrefter. Denne kommer også med 195 hestekrefter.

For de som virkelig ønsker mer fart og sport i sine sportslige Rovere, vil X10 komme med en V8 motor med 260 hestekrefter – og for de som virkelig ønsker futt og fart, har de hentet ut 375 hestekrefter av denne V8-eren. Kreftene overføres til 18-tommers dekk og dernest bakken, via en 5-trinns manuell girkasse.

Ubekreftede rykter sier at X10 med V8-motorer er utstyrt med bakhjulsdrift.

X20 - eller Rover 45 Vis mer

X20 får Rover 75 sitt sterkeste kort

X20 – eller Rover 45 – kommer som 4- og 5-dørs kombikupé. Her er ikke kreftene like imponerende som i X10 – men likevel: For å holde inngangsprisen på bilen på et moderat nivå, fås den sportslige Rover 45 med en 1,6-liter og en 1,8-liter. Dette blir sannsynligvis de samme motorene som sitter i Rover 45 i dag.

I tillegg kommer den med en 2,5-liters V6 motor med 177hestekrefter, som for øvrig er det kreftigste alternativet i Rover 75 i dag. For de som liker å kjenne skyvet når turboen setter inn, kommer X20 også med en 2,0-liters turbodiesel – som vi også kjenner fra Rover 45.

MG X30 - eller Rover 25 Vis mer

X30 fra £10.000

X30 er den sportslige utgaven av minste Rovermodell, 25. Denne vil komme både som 3- dørs om 5-dørs kombikupé – av noe mindre mål enn 45. Denne får litt mer slektskap med MG, enn kun emblemet. Den kommer nemlig med en 1,8-liters motor med 160 hestekrefter – som er den samme som kommer i den nye MG-F Trophy 160. Som X20 er X30 også utstyrt med 17-tommers dekk – to tommer mer enn den nå familiære Rover 25. X30 vil i likhet med X20 bli tilgjengelig med noen av de gamle kjenningene: en 1,4-liter, en 1,8-liter og en 2,0-liters turbodiesel.

1,4-literen representerer det rimeligste alternativet, og MG Rover antyder en pris på den rimeligste modellen, på £10.000 i England – som tilsvarer 126.850 norske kroner.

Til Norge?

Bilene er nylig blitt forhåndsvist i England, og de vil vises på bilutstillingen i Geneve på begynnelsen av mars. Den norske importøren av MG, Britisk Bilimport AS, sier at bilene sannsynligvis vil bli tilgjengelig fra høsten av, men at det ennå ikke er tatt noen avgjørelse på hvorvidt bilene vil bli importert til det norske markedet. De orinære Roverne er familiebilene – og MG-Roverne skal være et valg for de som ønsker seg en bil i den sportslige enden.

Relaterte artikler:

  • Rover 75 fra MG

  • MG-F med nye motoralternativer

  • Sammenlikningstest: Mazda MX5 møter MG-F

  • Test av MG-F