Concept XR-PHEV er bare en av bilene vi kan vente på, med ankomst rundt 2016, kanskje 2017.  Foto: Fred Magne Skillebæk
Concept XR-PHEV er bare en av bilene vi kan vente på, med ankomst rundt 2016, kanskje 2017. Foto: Fred Magne SkillebækVis mer

Tre konseptbiler fra Mitsubishi viser fremtiden

Spørsmålet nå er bare når de kommer.

Mitsubishi bruker bilmessen i Tokyo til å vise verden fremtiden, og presenterer like godt tre nye konseptbiler.

LES OGSÅ:

Samtidig legger de frem en plan for hvordan de skal bruke tiden frem til 2016, for det er liten tvil om at Mitsubishi søker å ta tilbake posisjonen som ledende på biler med firehjulsdrift.

Concept GC-PHEV

Dette er den ene av de tre nye konseptbilene. Bilen gir kraftige signaler om hvordan en stor-SUV skal bli, og i Mitsubishi-verdenen betyr det Pajero.

Designen kan på bildene virke noe futuristisk, men vi kjenner blant annet igjen deler av bakenden til eksisterende Outlander, og antagelig er det silhuetten av et nytt frontdesign vi ser i resten.

GC-PHEV har en 3-liters V6 under panseret, men denne jobber sammen med en elektromotor som er hektet sammen med et lithium-ion batteri. Bilen skal bli en plug-in hybrid, og kan således lades via strømnettet. Noen rekkevidde er ikke offentliggjort, og det er heller ikke sagt noe om målsettingen for denne. Uavhengig av dette, så vil det sitte en 8-trinns automat i det som antagelig blir den nye Pajero, når den kommer på markedet.

Mitsubishi har forøvrig gått langt i å si at bilen får firehjulsdrift, og det er elektromotoren som skal ta seg av driften av forhjulene. AWD-systemet skal være fulltime, men det betyr antagelig også at bilen i enkelte markeder kan fås med ren bakhjulsdrift, uten plug-in modulen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Se bilder av Concept GC-PHEV:

Foto: Fred Magne Skillebæk
Foto: Fred Magne Skillebæk
Foto: Fred Magne Skillebæk
Foto: Fred Magne Skillebæk
Foto: Fred Magne Skillebæk
Foto: Fred Magne Skillebæk
Foto: Fred Magne Skillebæk
Foto: Fred Magne Skillebæk

Concept XR-PHEV

Mitsubishi ASX er en svært populær bil i Norge, og riktig størrelse, firehjulsdrift, og rett prisnivå er årsaken. Den passer godt inn i det norske markedet, men også den vil av helt naturlige årsaker merke tidens tann. Derfor har Mitsubishi gått i tenkeboksen for hvordan en kommende kompakt-SUV skal være. I Tokyo viser de derfor Concept XR-PHEV.

Som navnet tilsier er også denne tenkt som en plug-in hybrid, men her i kombinasjon med en nedskalert motor med bare 1,1 liters slagvolum. Det høres kanskje spinkelt ut, men når de nye motorene rundt 1-liters slagvolum kan yte opp mot 140 hestekrefter, så kan det likevel virke fint. I tillegg kommer altså elektromotoren.

Mitsubishi XR-PHEV fremstår som en forhjulsdreven bil. Det Mitsubishi derimot ikke sier noe om, er hvorvidt denne modellen også vil bli å få med firehjulsdrift. Forhåpentligvis kan bakhjulene i det minste hektes på bakhjulene som et tillegg, slik vi ser på veldig mange andre biler for tiden.

Se bilder av Concept XR-PHEV:

Foto: Fred Magne Skillebæk
Foto: Fred Magne Skillebæk
Foto: Fred Magne Skillebæk
Foto: Fred Magne Skillebæk
Foto: Fred Magne Skillebæk
Foto: Fred Magne Skillebæk
Concept XR-PHEV er bare en av bilene vi kan vente på, med ankomst rundt 2016, kanskje 2017. Foto: Fred Magne Skillebæk
Foto: Fred Magne Skillebæk

Concept AR

I Norge er det få flerbruksbiler som gjennom tidene har hatt større suksess enn Mitsubishi Space Wagon. Den ble for noen år siden erstattet av Mitsubishi Grandis, som praktisk talt er ute av markedet.

Foruten disse to modellene har Mitsubishi en MPV på hjemmemarkedet, kalt Delica. Også den trenger snart en etterfølger.

Den nye Concept AR skal altså få jobben med å blåse liv i klassen igjen. Bilen vises med et interiør som både er fleksibelt, og har mange smarte løsninger. Heller ikke denne vil se ut som dette når den eventuelt dukker opp, men gir likevel noen signaler. Også Concept AR er tenkt med den nye 1,1 literen under panseret, for også Mitsubishi ser det nødvendig å nedkalere slagvolumet for å komme seg til den målsetningen de har satt seg.

I motsetning til sine SUV-slektninger er ikke Concept AR tenkt med plug-in drivlinje. Derimot skal den få en mild-hybrid, som i det minste tar opp bremseenergi, som igjen kan brukes til forbruksstrøm og annet.

Se bildene av Concept AR:

Felles for alle disse tre konseptbilene er at de hører hjemme i Mitsubishis planer for 2016. Dersom de kommer på hjemmemarkedet rundt den tid, så må vi antagelig vente til 2017 før vi ser noe til dem her til lands. Spørsmålet er om dette egentlig er tidsnok, og hva konkurrentene har kommet opp med i mellomtiden.