Trafikkregler i utlandet

En liten fartsoverskridelse kan komme til å koste deg dyrt. Har du overskredet fartsgrensene i Italia, men ikke penger nok til å betale boten, kan politiet med loven i hånd beslaglegge bilen din på stedet. Kanskje ikke akkurat den enden på ferien du drømmer om.

Og det er ikke bare i Italia man går kraftig ut mot ferierende fartsovertredere. Også i Nederland gjør de kort prosess og beslaglegger bilen din hvis du har kjørt for fort --og her selger de den på tvangsauksjon hvis du ikke kan betale boten litt faderlig fort. Så det lønner seg å holde seg innenfor de gitte fartsgrensene, også i utlandet. Og du må ikke tro at du slipper unna å betale bøter selv om du forlater landet som ga deg boten; lovens lange arm finner deg, også etter at du har returnert hjem.

Du skal kjøre mye for fort

Nå skal du selvfølgelig ha kjørt ganske mye for fort før myndighetene beslaglegger bilen din og kanskje selger den for å få krevd inn boten. For at det nederlandske politiet skal beslaglegge bilen din der og da, må du ha kjørt i minst 200 km/t i en 120 km/t-sone. Så det skal en del mer til enn litt uoppmerksomhet fra føreren. Men for alle de som ønsker å teste hva "bilen er god for", er dette ingen god ide på offentlig vei, verken her hjemme eller i utlandet.

Hva fartsovertredelser koster deg her hjemme, kan du lese om her. Her finner du en tabell over fartsgrensene i forskjellige land i Europa.

Spesielle fartsbestemmelser

Men selv om fartsgrensene øyensynlig bør være greie å forholde seg til ,er det noen land som opererer med noe varierende fartsgrenser, som sikkert kan forvirre en som ikke er vant til det. Noen punkter kan det lønne seg å være spesielt oppmerksom på:

  • I Frankrike er fartsgrensene vær-avhengige! Hvis det regner så mye at du må skru på vindusviskerne, senkes fartsgrensene automatisk: 130 km/t reduseres til 110 km/t, 110 km/t til 100 km/t og 90 km/t til 80 km/t. Er det tåke reduseres farten straks til 50 kilometer i timen. Vær påpasselig med dette; det er mye automatisk overvåkning på motorveiene, og områdene rundt bomstasjonene er et yndet sted for politiet å ha fartskontroller.
  • På autobahn i Tyskland er det i utgangspunktet fri fart, men anbefalt fartsgrense er 130 km/t, noe som etterleves av de aller fleste. Trekker du på en campingvogn er maksimalt tillatte hastighet på autobahn 80 km/t, mens bobiler kan følge de ellers gjeldende fartsgrensene. Pass spesielt på avstand til forankjørende og at du stopper for rødt lys; overtredelser av dette medfører meget sinne og ekstra store bøter fra tysk politi. Les mer om autobahn-kjøring her.
  • I Italia settes fartsgrensene ut fra motorens slagvolum, og er du ikke sikker på dette kan du sjekke det i bilens vognkort. Med et slagvolum på 1100 ccm, eller 1,1 liter, er høyeste tillatte hastighet 110 kilometer i timen. Er motoren din større enn 1,1 liter, kan du kjøre i 130 kilometer i timen. Overskrider du fartsgrensene med 40 km/t, må du regne med en bot på 2.000 kroner; og kan du ikke punge ut der og da, fordobles boten med en gang. Og har du overhodet ingen muligheter til å betale, kan politiet ta pant i bilen din.
  • Blir du tatt i 200 kilometer i timen i 130-sone i Nederland, kan du risikere at bilen din beslaglegges og selges på tvangsauksjon dersom du ikke kan betale boten. Men se på det fra den lyse siden; det resterende beløpet som måtte bli igjen etter at boten er trukket fra, vil du få utbetalt!
  • Se opp for lokal skikk, bruk og regler

    Skikk og bruk, lover og regler kan variere svært fra nasjon til nasjon. Det som for oss uten tvil betyr en ting, kan lett bety noe annet i et annet land. Er du ikke oppmerksom på dette, kan det lett oppstå uheldige situasjoner og ulykker.

    Som et tydelig eksempel på hvordan en nasjonal skikk kan forårsake uheldige situasjoner i en større sammenheng, kan vi nevne fenomenet med å blinke med lysene til møtende bilister i Frankrike. Her til lands ville vi blinke med lysene ved en ett-felts bro for å fortelle bilisten på den andre siden av broen at vi har sett ham, og at han kan kjøre over broen først. I Frankrike, derimot, signaliserer han som blinker med lysene at han kjører først, og at du må vente. Her kan kritiske situasjoner lett oppstå som følge av særnasjonale skikker.

    Flere tips på veien:

  • På smale, bratte fjellveier i Sveits og Østerrike har nedoverkjørende alltid vikeplikt for de som kjører oppover. I tillegg er det verdt å merke seg at under ferdsel på såkalte "Bergpoststrassen" i Sveits, har bilister ubetinget vikeplikt for postbussene, uansett!!
  • Skal du på reise i Belgia, har du noe å bryne deg på med rundkjøringene deres. På tross av at vi her til lands har én generell regel for rundkjøringer, har ikke alle andre det. I Belgia skiller man mellom gamle, store rundkjøringer, og mindre og moderne -- og disse har forskjellige vikepliktbestemmelser. De gamle fungerer som de gjør her til lands, med at de som skal inn i rundkjøringen har vikeplikt for de som allerede er inne i den. De nyere rundkjøringene fungerer motsatt; de som er inne i rundkjøringen har vikeplikt for de som kommer fra høyre, altså de som skal inn i rundkjøringen. Forvirret? Men fatt håp: rundkjøringene skal være skiltet, slik at du vet hvilken regel du har å leve etter.
  • Vi oppfordrer deg på det sterkeste til å oppsøke informasjon om trafikkregler og kotyme i de landene du skal ferdes med bil. Enkle, lokale regler som man ikke er oppmerksom på kan medføre alvorlige ulykker.

    Hva trafikksyndene i koster i de forskjellige land i Europa (i år 2000), kan du lese her.

    Informasjonen er hentet fra NAF og dens danske søsterorganisasjon FDM.