Trafikkdød: Norge sakker akterut

Sammenlignet med sine europeiske naboer har Norge mislyktes i sitt trafikksikkerhetsarbeid de siste 10 årene.

Trafikkdød: Norge sakker akterut
[Ugjyldig objekt (NAV)]

Norge er riktignok blant de landene i Europa som har færrest trafikkdrepte og trafikkskadde per innbygger. Likevel er det grunn til å sette spørsmålstegn ved det norske trafikksikkerhetsarbeidet. For selv om Norge ligger lavt på døds- og skadestatistikken, viser tall fra Opplysningsrådet for Veitrafikken at mange av våre europeiske naboer har lyktes langt bedre i sitt trafikksikkerhetsarbeid enn Norge.

Trafikkdød

La oss for eksempel se på Tyskland. I 1990 omkom hele 11.050 bilister på tyske veger. I 1999 var tallet kommet ned i 7.772 - en reduksjon på nesten 30 prosent. Også svenskene har lyktes svært godt i sitt trafikksikkerhetsarbeid og klarte å redusere antall trafikkdrepte med 26 prosent i perioden 1990 til 1999. Sammenlignet med disse gledelige tallene, er den norske statistikken bedrøvelig. Norge klarte kun å redusere antall trafikkdrepte med 7,8 prosent i samme periode.

Du finner statistikken over reduksjonen i antall trafikkdrepte her.

Trafikkskader

Også når det kommer til trafikkskader kommer Norge dårlig ut. I perioden 1990 til 1999 oppnådde Norge en reduksjon på kun 3,5 prosent i antall trafikkskadde. Frankrike klarte å redusere antall trafikkskader med hele 23,4 prosent og våre naboer i syd høstet også bedre resultater. Danmark klarte å redusere antall trafikkskadde med 17,4 prosent.

Du finner statistikken over reduksjonen i antall trafikkdrepte her.

Skuffende

Vi presiserer at den europeiske statistikken vi har hatt tilgang på kun løper til utgangen av 1999. Det er fullt mulig at Norge hadde kommet bedre ut hvis vi hadde hatt tilgang på tallene for 2000 og 2001. Vi mener likevel den langsiktige utviklingen fra 1990 til 1999 interessant - og skuffende.

Umulig å forbedre?

Det er vanskelig å forbedre et godt resultat, og enkelte vil muligens hevde at dette er årsaken til at Norge oppnådde så begredelige resultater i perioden 1990 til 1999. Norge hadde i 1990 langt færre trafikkdrepte- og skadde per innbygger enn land som for eksempel Frankrike og Spania.

Problemet med denne påstanden er at Sverige i samme periode har passert Norge på begge statistikkene og nå har færre trafikkdrepte og -skadde per innbygger enn Norge. Dette viser at det er mulig å drive et mer effektivt trafikksikkerhetsarbeid enn det Norge har fått til.

Kilde: Opplysningsrådet for Veitrafikken