Tradisjonell modernisme

Vegen til suksess i dagens båtmarked ligger ikke i kjølvannet til en saktegående snekke. Denne læresetningen har også slått rot hos produsenten av snekkeklassikeren Nidelv 24.

[Ugjyldig objekt (NAV)]
Beklager – dette elementet er ikke lenger tilgjengelig.
DÉJÀ VU: Kommer déjà vu-følelsen krypende nikker vi samtykkende: Slektskapet med Windy 25 Mirage er mildt sagt påtagelig. Vis mer

Kort fortalt er nye Nidelv 725 en planende båt på 24 fot. I følge båtbyggerne fra Sørlandet er toppfarten estimert til 44 knop eller mer, avhengig av motoriseringen. Sportscruiseren skal også romme alle fasiliteter, inkludert køyeplass for tre personer.

Når Windy ser seg i speilet

En av beveggrunnene for å konstruere Nidelv 725 var å modernisere og fornye sportscruiserkonseptet. Dermed var det duket for en telefonsamtale til konstruktør Hans Jørgen Johnsen, som tidligere har tegnet de ikke ukjente Windy-båtene.

Resultatet av Johnsens lek med fargestifter og blanke ark finner du på denne lenken. Kommer déjà vu-følelsen krypende nikker vi samtykkende: Slektskapet med Windy 25 Mirage er mildt sagt påtagelig.

Plug and Play

Nidelv 725 er imidlertid ikke bare et øyesyn à la Windy. Båten er også bygget på et helt nytt ”modul-konsept”.

Konseptet bygger på tanken om at brukeren selv skal kunne tilpasse båten etter ønsker og behov. Blant annet kan du fjerne en del av U-sofaen i cockpiten og putte inn et pantry. Du kan også sette inn en kjøleboks under benken babord. Begge disse fasilitetene skal enkelt kunne monteres i løpet av noen minutter – nærmest som en legokloss. Eller som en Plug and Play enhet i din datamaskin, om du vil.

Sveitserost

Modernisering og modul-konseptet var to av arbeidstitlene Nidelv jobbet etter under utviklingen av nyheten. Det tredje målet var økt tilgjengelighet til ymse installasjoner:

- Vi har sett oss lei på å måtte kappe i båten hver gang motor eller tank skal skiftes, forteller Nidelv.

- Derfor har vi konstruert båten som en sveitserost. Du finner luker overalt. Dermed er det lettere å utføre inspeksjon. Lukene er også store nok til å bytte ut installasjoner etter hvert som behovet melder seg.

Store og mange luker, kombinert med modul-konseptet, gjør med andre ord Nidelv 725 til en båt du kan oppgradere og forandre etter hvert som tiden går.

800.000 kroner

Prototypen til Nidelv 725 vil være ferdigstøpt i februar, tidsnok til å kunne vises frem på ”Sjøen for alle” en måned senere. Deretter går verftet i gang med produksjonen, og etter planen skal mellom 15 og 20 båter være sjøsatt før sommerferien.

Siste fem båtnyheter
  1. Wally One er vist

Nidelv 725 vil motoriseres med en KAD 44 fra Volvo Penta, en konstruksjon som yter 248 hestekrefter og går på diesel. Ønsker du bensinmotor kan du velge mellom 250 og 280 hestekrefter. Prisen for Nidelv 725 med dieselinstallasjon vil lande på rundt 800.000 kroner.