Toyota Yaris Verso: Funksjonalitet for familien

Har du behov for å transportere familien den ene dagen, flytte møbler eller slenge sykkel og ski i bilen og dra til fjells den andre – men har ikke råd eller lyst til å ha en storbil? Da kan kanskje Toyota Yaris Verso være noe for deg – funksjonalitet og plass er nemlig stikkordene som best skal beskrive bilen.

Toyota Yaris Verso: Funksjonalitet for familien
Toyota Yaris Verso: Funksjonalitet for familien

Med en lengde på 3,68 meter, en bredde på 1,69 meter og en høyde på 1,68 meter er ikke Toyota Yaris Verso noen stor bil. Likevel skal bilen være rommelig, og regulerbare seter skal kunne tilpasses allsidige behov.

Bilen er bygget rundt samme plattform som Yaris. Verso lanseres internasjonalt på IAA-bilutstillingen i Frankfurt i september, men en prototyp av bilen ble vist allerede på bilutstillingen i Genève i mars.

Indre kvaliteter

I forhold til bilens ytre mål, gir Yaris Verso deg god boltreplass innvendig. Når alle setene står oppslått, får du en fem-seter med 390 liter bagasjeplass.

Men, der Verso skiller seg mest ut, er muligheten til å legge ned ett eller flere av baksetene slik at de danner et lavt, flatt gulv. Setene ”forsvinner” ned i gulvet, og du sitter igjen med en plan flate som kan gi øket lasteplass. Hvis det høyre og venstre baksetet foldes bort, sitter du igjen med 2.160 liter bagasjeplass.

En av fordelene med løsningen til Toyota er at setene blir igjen i bilen. Dermed trenger du ikke å slite for å løfte ut seter som er ”til overs”, og heller ikke lure på hvor du skal oppbevare setene mens du er ute og kjører i ”varebilen”.

I tillegg kan midtre del av baksetet fjernes for ekstra bagasjeplass eller foldes sammen, slik at du kan bruke denne plassen som bord. Det finnes også mange lommer og rom i kupéen – hele 230 liter – hvor du kan stue bort småsaker.

VVT-i-motor

Yaris Verso følger i hjulsporene til tidligere utgave av Yaris med sin VVT-i (Variable Valve Timing-intelligent) motor. Verso-motoren har et volum på 1,3 liter, yter 85 hestekrefter og har et maksimalt dreiemoment på 124 Nm ved 4,400 o/min.

VVT-i-teknologien gjør at motoren har variable ventiltider og direkte tenning, hvilket øker motorens ytelsesevne og driftsøkonomi. VVT-i gir dessuten motoren et høyt dreiemoment over et bredt turtallsområde, noe som skal bedre smidigheten og fleksibiliteten.

Ukonvensjonelle instrumenter

Instrumentpanelet i Verso stammer fra Yaris. Det betyr at man ikke finner konvensjonelle instrumenter, men et panel over midtkonsollen hvor hastighet, turtall og mange andre funksjoner vises i flytende krystaller. Noen liker løsningen, andre ikke.

Prisen i Norge på Toyota Yaris Verso, som kommer med fem-trinns manuell gearkasse eller fire-trinns automatgear, er foreløpig ikke fastsatt.