Toyota Yaris Hybrid kommer til sensommeren, og skal koste fra under kr. 200.000.
Toyota Yaris Hybrid kommer til sensommeren, og skal koste fra under kr. 200.000.Vis mer

Toyota Yaris Hybrid til under 200.000!

Nå blir hybridbilen "allemannseie". Prisantydningene starter på under 200.000.

Toyota Prius er utvilsomt den mest solgte hybridmodellen her til lands: Prisen er akseptert, og det samme er bilen.

LES OGSÅ:

Et spørsmål vi aldri kommer til å få svar på er hva bilen ville kostet om den ikke var en hybrid, eller sagt på en annen måte, hvor mye betaler vi for hybridløsningen? Det skal også sies at det i den senere tid ikke er Prius som har solgt best, men hybridversjonen av Auris.

– Rundt 70 prosent av alle Auris vi har solgt i det siste har vært Auris Hybrid, forteller Espen Olsen, informasjonssjef i Toyota Norge.

Dette er Toyota Yaris Hybrid

Like for like

Det nærmeste vi kommer en sammenligning av pris er å se på Auris Hybrid. Selv med rabatt på engangsavgiften er Auris Hybrid den nest dyreste utgaven av Auris, kun slått av dieselutgaven på 1,4-liter. Da skal det legges til at differansen kun er 3.500 kroner, og at hybridutgaven tross alt har en 1,8-liters bensinmotor.

Se alt av Yaris Hybrid:

Toyota Yaris Hybrid kommer til sensommeren, og skal koste fra under kr. 200.000.

Under 200.000

Men nå er det altså duket for en ny hybrid fra konsernet, og for første gang blir en hybrid fra Toyota tilgjengelig for under 200.000 kroner. Det er selvfølgelig snakk om Yaris Hybrid, som kommer til Norge allerede i juni. Prisene er nå offentliggjort, og bilen skal starte på kr. 190.400 kroner for innstegsmodellen. Det betyr at dette blir landets billigste hybridbil, når den lanseres i juni.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Neste generasjon Yaris Hybrid allerede vist

Spar penger, spar miljø

For en bilkjøper er det helt legitimt å sammenligne prisen for Yaris Hybrid med de andre utgavene av Yaris. Miljøalibiet skal være sterkt for å være villig til å betale veldig mye ekstra for en hybrid.

En Yaris Hybrid er utstyrt med en 1,5-liters motor, som i kombinasjon med elektromotoren yter 100 hk. Det er eksakt det samme som 1,33-liters bensinmotoren yter, og den har en startpris på 203.300 kroner.

TEST: Toyota Yaris - uten hybrid

Lavere utslipp = lavere pris

Med andre ord, hybridversjonen blir billigere enn sammenlignbar utgave med bensinmotor. Den blir også snillere for miljøet, ettersom hybridversjonen slipper ut 79 gram CO2/km, mens 1,33-literen slipper ut 118 g/km. Her får du med andre ord i både pose og sekk.

Forbruket på en standard Yaris er oppgitt til 0,51 l/mil, mens Yaris Hybrid til sammenligning forbruker 0,35 l/mil.

Dette representerer en reduksjon i forbruket på over 32 %.

Det betyr at du også sparer bra med penger underveis, så nye Yaris Hybrid blir noe så sjeldent som et vinn-vinn objekt, og ikke forstår jeg hvordan Toyota skal klare å selge den ordinære Yaris etter dette.

Prisspranget på de forskjellige utstyrsversjoene spenner fra 190.400 kroner, til 220.200 kroner, avhengig av pris.


* Denne saken er tidligere publisert 15.03, men er her oppdatert med konkrete priser.