STØRST I JULI: Takket være strykende salg av folkesuven RAV4 og salgssuksessen C-HR (bildet), gikk Toyota forbi VW på salgsstatistikken forrige måned. Men det er fortsatt VW som leder så langt i år tross tilbakegang i et ellers sprudlende bilmarked. Foto: Knut Moberg
STØRST I JULI: Takket være strykende salg av folkesuven RAV4 og salgssuksessen C-HR (bildet), gikk Toyota forbi VW på salgsstatistikken forrige måned. Men det er fortsatt VW som leder så langt i år tross tilbakegang i et ellers sprudlende bilmarked. Foto: Knut MobergVis mer

Bilsalget sommeren 2017

Toyota størst igjen

I juli gikk Toyota forbi Volkswagen som mest solgte bilmerke i Norge. Og bilmarkedet totalt fortsetter fremgangen på et nivå som er det høyeste siden jappetiden, med BMW, Mercedes og Volvo i topp-5.

Nybilmarkedet tok ikke ferie i juli i år heller og registreringstallene vi har mottatt fra Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV), bekrefter tendensen fra foregående måneder - nemlig at bil-året 2017 ligger an til å bli like bra som fjoråret, som satte ny rekord etter jappetiden på 1980-tallet - kanskje til og med hakket bedre.

Stadig mer

Det er i hvert fall så langt registrert 0,8 prosent flere nye biler enn det som var tilfellet etter syv måneder av 2016, eller 89.459 nye personbiler hittil i år mot 88.789 på samme tid i fjor. Også bruktimporten går så det suser med en vekst på nesten 20 prosent til 11.374 biler, samtidig som omsetningen av bruktbiler også er høyere enn i fjor på samme tid (269.039 eierskifter av biler så langt i år).

Over halvparten av bilene som selges nye registreres på firma (den såkalte næringsandelen), noe som for en stor grad henger sammen med økningen i bruk av privatleasing. Hittil i år er næringsandelen av personbilsalget 52,3 prosent, mens den i fjor lå på 46,3 prosent.

HISTORISK VEDVARENDE: Aldri tidligere har bilsalget her i landet ligget så lenge på et så høyt nivå. (Grafen viser tallet på nye registrerte biler i antall tusen). Grafikk: Knut Moberg Vis mer

Kort sagt er det hektisk aktivitet i markedet i år igjen og vi er inne i den lengste perioden noensinne med et bilsalg på så høyt nivå.

Drivstoff-utviklingen hittil i år:

Fordeling på drivlinjer
Kun bensin25,9 %
Kun diesel25,4 %
Kun elektrisk18,6 %
Ladbar hybrid16,3 %
Ikke-ladbar hybrid13,8 %

Og selv om Toyota haler innpå for tiden er Volkswagen suverent på topp fortsatt, med sin markedsandel på 14,4 prosent, mot Toyotas 12. Men på samme tid i fjor hadde VW 17,6 og Toyota 11,1 - altså har avstanden mellom dem krympet fra 6,5 til 2,4 prosentpoeng. Som vi kan se på topp-20-tabellen, har BMW, Mercedes og Volvo på de tre neste plassene hatt kraftig fremgang.

Noen går tilbake...

Merkene som prosentvis går mest tilbake er Mitsubishi, Mazda, Ford, Volkswagen og Nissan. Mitsubishi lider av å stort sett støtte seg til en modell, Outlander - mest som ladbar hybrid, som riktignok fortsatt leder i sitt segment, men som har fått mye mer konkurranse fra andre ladbare hybrider. Mazda merker nok at de ikke har noen avgiftsbegunstigede ladbare biler eller hybrider å tilby, noe som i stor grad også gjelder for Ford.

LOVER GODT: Volvo har vokst kraftig og med nye XC60 (bildet), i porteføljen tegner det bra også for fortsettelsen for den kinesisk-eide svensken. Foto: Volvo Vis mer

Bak prosentvis endring skjuler det seg mer dramatiske tall når vi ser på antall registrerte enheter eller endring i markedsandel - Volkswagen har eksempelvis gått mest tilbake i absolutte tall - med 2.730 biler - mens Mitsubishi har gått tilbake med 1.610 og Mazda med 1.378 registreringer.

(Oppdatering): Til bransjenettstedet bilnytt.no, forklarer Volkswagen-direktør Kai Robert Solheim at tilbakegangen i stor grad skyldes forsinkelser i produksjonen - spesielt av Golf, som nylig har fått en omfattende oppgradering. Ordreinngangen er ifølge Solheim god - noe som bør gi forbedring av tallene i de kommende månedene.

...andre går frem

I motsatt ende av vekst-rangeringen, finner vi Mercedes-Benz som har økt med flest solgte biler: +1.441, fulgt av BMW med +1418 og Volvo med 1.373. Også Tesla har klart seg veldig bra fra at svakere fjorår og har registrert 1.206 flere biler i årets første sju måneder enn i tilsvarende periode i fjor.

Registrerte elbiler i juli
TOTALT1821
1. Nissan Leaf334
2. BMW i3277
3. Renault Zoe250
4. Opel Ampera-e200
5. Mercedes B 250 e157
6. Volkswagen e-Golf140
7. Hyundai Ioniq135
8. Tesla Model X103
9. Kia Soul EV71
10. Tesla Model S57

Elbilsalget er også i fremgang, i forhold til en - relativt sett - svak periode i fjor i påvente av modeller med lengre rekkevidde, som siden er kommet på markedet. Elbilene utgjør 18,6 prosent av nyregistreringene hittil i år, dessuten bruktimporteres et ikke ubetydelig antall. I juli roet det seg etter knall-måneden juni da store leveranser førte til et eksepsjonelt antall nye elbilregistreringer - hele 27,7 prosent av markedet. Mer nøkterne 15,9 prosent i juli, eller 1.824 elbiler, men det er likevel 65 prosent flere enn i juli i 2016 og hittil i år er oppgangen 22,7 prosent.

Bruktimporten av elbiler utgjør hittil i år hele 3.580 registreringer - +22,6 prosent fra i fjor. Det dreier seg i størst grad om Kia Soul og Nissan Leaf. Dermed er det hittil i år førstegangsregistrert 20.209 elbiler.

Hybrid opp, diesel ned

Modelltoppen – juli 2017
1. Volkswagen Golf636
2. Toyota Yaris494
3. Toyota Rav4349
4. Nissan Leaf334
5. Toyota C-HR316
6. Mitsubishi Outlander304
7. Volkswagen Passat291
8. Mercedes-Benz GLC283
9. Skoda Octavia280
10. BMW i3277
11. Renault Zoe250
12. Toyota Auris247
13. Peugeot 3008236
14. Volvo V90220
15. Skoda Kodiaq215

Også antall registrerte hybridbiler går frem - både ladbare og ikke-ladbare. I juli ble det registrert 3.901 nye personbiler med hybriddrift - 34 prosent av totalmarkedet. Hittil i år er markedsandelen 30,1 prosent (16,3 ladbare og 13,8 ikke-ladbare), mot 23,9 prosent under samme periode i fjor.

Takket være økningen i salget av hybrider og elbiler, er det gjennomsnittlige CO2-utslippet fra de nye registrerte bilene - i det minste det offisielle tallet - nede i 86 gram per kilometer (94 for et år siden), altså svært nær myndighetenes klimamål på 85 gram innen 2020.

Og diesel-andelen, som fortsatt lå på 75 prosent i 2010? Den er så langt i år på 25,4 prosent, altså bare en tredel av hva den var på topp. I juli var den til og med nede i 23,9 prosent - inkludert 1,1 prosent dieselhybrider.

Og for å avslutte med en kuriositet: Antall registrerte hydrogenbiler hittil i år er nesten tre ganger høyere enn i fjor - 22 biler mot 8. Det er fordelt på 14 Hyundai ix35 og 8 Toyota Mirai. I juli var tallet tre - alle Mirai.

Les også:

Hybrid eller ladbar hybrid?

Test: Ladbare VW Passat får en prisgunstig konkurrent - vi har kjørt den

Dette bruker ladbare hybrider i virkeligheten

Merketoppen etter 7 måneder i 2017:

Registrert Andel i % +/- i %
TOTALT89 459100+0,8
1. Volkswagen12 89514,4-17,5
2. Toyota10 76912+9,2
3. BMW7 6678,6+22,7
4. Mercedes-Benz6 5107,3+28,4
5. Volvo6 2036,9+28,4
6. Skoda5 3666+12,4
7. Nissan4 4365-15,1
8. Audi4 1624,7+1,6
9. Ford4 0404,5-20
10. Peugeot3 0513,4+6,3
11. Mazda2 6733-34
12. Mitsubishi2 6493-37,8
13. Kia2 5482,8+5,8
14. Tesla2 5202,8+91,8
15. Opel2 3332,6+4,2
16. Renault2 2692,5+18,4
17. Hyundai2 1762,4+66,9
18. Suzuki2 0132,3+14,8
19. Citroen1 3481,5+23,3
20. Subaru9791,1-23,1
Kilde: OFV AS

Alle tall - kilde: Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV AS)