Toyota størst, Ford i vinden, VW sliter

Halvårsregnskapet fra Opplysningsrådet for Veitrafikken må være trist lesning for Volkswagen-importør Harald A. Møller. Hos Ford Norge har de ansatte derimot grunn til å fryde seg.

Toyota størst, Ford i vinden, VW sliter
[Ugjyldig objekt (NAV)]

Volkswagen er ikke lenger Norges mest folkekjære bilmerke. I løpet av årets seks første måneder klarte ikke Volkswagen-forhandlerne å holde tritt med erke-konkurrentene i Toyota Norge, som med god margin har inntatt seierspallen med 6.309 solgte biler.

Golf taper, Mondeo vinner

Ikke nok med det. Volkswagen har også falt ned fra en annen seierspall. Volkswagen Golf, som i fjor var Norges mest populære bil, har i år falt ned til en fjerdeplass. Tittelen "Norges mest populære bil" tilhører nå Ford Mondeo, som har opplevd en fantastisk økning av salget etter at den nye modellen ble lansert. Og som om ikke det skulle være ille nok for Harald A. Møller, så er i tillegg salget av Volkswagen Polo nærmest halvert

Ford på tredjeplass

Ford-folket har derimot mye å glede seg over. Ikke bare har Mondeo-salget tatt av, men Ford har nå passert Opel og rykket opp på tredjeplass på totalsalgs-statistikken for personbiler. Selv om Ford Focus ikke selger like godt som i fjor, har 1.400 eksemplarer forlatt Ford-forhandlerne hittil i år.

Færre kjøper bil

Hvis vi ser på personbilsalget under ett, har imidlertid ingen av bilimportørene grunn til å fryde seg. Mens det i løpet av fjorårets seks første måneder ble solgt nærmere 53.000 personbiler, har det hittil i år ikke blitt registrert mer enn drøye 46.000 stykk. Det betyr en tilbakegang på nesten 6.000 biler, eller 11,8 prosent.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Økning i varebilsalget

BRUKTIMPORTERES: Mens stadig færre importerer BMW, Mercedes-Benz og Audi, har bruktimporten av Volvo økt kraftig.
BRUKTIMPORTERES: Mens stadig færre importerer BMW, Mercedes-Benz og Audi, har bruktimporten av Volvo økt kraftig. Vis mer

Varebilsalget har derimot gått strykende. I løpet av første halvår er det registrert mer enn 15.000 varebiler, en økning på hele 9,7 prosent sammenlignet med den samme perioden i fjor.

Mindre bruktimport

I fjor økte bruktimporten med 21 prosent i forhold til 1999. Nå ser det imidlertid ut til at interessen for bruktimport er dalende. Hittil i år er det bruktimportert 12.923 biler, mot 13.282 første halvår 2000. Det er i første rekke bruktimport av BMW som har blitt mindre populært. Bruktimport av Volvo derimot, har økt med drøye 44 prosent.

Flere velger diesel

Et annet element som er verdt å merke seg, er at dieselmotorer blir stadig mer populært også i Norge. Diesel-andelen av nybilsalget er nå oppe i 11,8 prosent, mot 8,9 prosent første halvår i fjor.

Dette reflekterer en europeisk trend. I Europa sett under ett utgjør nå dieselandelen hele 35 prosent og ventes å øke ytterligere de nærmeste årene. Den voksende interessen for diesel skyldes i hovedak det faktum at stadig flere bilprodusenter tilbyr nye, stillegående og gjerrige turbodieselmotorer.

Økt salg av flerbruksbiler

BESTSELGER: Ford Mondeo har blitt Norges mest populære bil, mens Volkswagen Golf har rykket ned på fjerdeplass.
BESTSELGER: Ford Mondeo har blitt Norges mest populære bil, mens Volkswagen Golf har rykket ned på fjerdeplass. Vis mer

Vi noterer oss også at flerbruksbiler nå utgjør 5,8 prosent av nybilsalget, en økning på over 8 prosent. Også off-road-biler øker i popularitet og utgjør nå 3,8 prosent av nybilsalget.

Rolls Royce

Vi trenger alle litt krydder i hverdagen, og vi tar derfor også med at det hittil i år er solgt fire stykk Ferrari, to stykk Maserati 3200 GT (1.265.000 kr), én BMW Z8 (1.750.000), én Aston Martin DB7 (1.981.000 kr) og én stykk Rolls Royce Silver Seraph (2.961.100 kr).

Den totale bilparken i Norge er forøvrig oppe i 2,3 millioner doninger, hvorav 1,85 millioner er personbiler.

Du får full oversikt over de mest populære bilmodellene og merkene her.