Toyota: Sportslig og spennende nytt

Økonomiske og fleksible sparebiler er i skuddet under årets Frankfurt-show. Toyota er med på bølgen med europa-versjonen av Prius og lille, fleksible Verso. Men de viser også frem Toyota MR2 og Celica: to sportslige biler med folkelige priser.

Toyota: Sportslig og spennende nytt


Celica først

La oss få rekkefølgen riktig med en gang: allerede i oktober kommer den nye Celica på markedet. De første kjøreinntrykkene og en grundigere presentasjon av bilen får du på DinSide Bil allerede i begynnelsen av oktober. Med en 1,8-liters motor med 143 hk kommer bilen til å koste omlag 280.000 kroner. Rosinen i pølsa er likevel at du sannsynligvis får en Celica med alt tilgjengelig ekstrautstyr – blant annet skinnseter – uten at prislappen passerer 300.000 kroner.

Så kommer Verso

Så kommer Toyota Verso, en enda litt mer fleksibel utgave av Yaris. Her kan du blant annet felle baksetene ned i gulvet, slik at du enkelt kan endre konfigurasjonen på setene underveis på turen. Verso kommer til Norge i løpet av året, og med den nye 1,3-literen vil Verso starte på 172.000 kroner, opplyser representanter for Toyota Norge. Yaris med tilsvarende motor vil koste 153.200 kroner, men leveres utelukkende med ”Sol” utstyrsnivå.

...deretter Prius

Over nyåret kommer så den europeiske versjonen av hybridbilen Toyota Prius, som på en elegant måte kombinerer en 1,5-liters bensinmotor og elektrisk motor. Prisene på denne bilen er forløpig ikke fastsatt. Du kan lese mer om Prius på denne lenken – det nye er altså at det er besluttet å sette bilen i produksjon for det europeiske – og skandinaviske marked.

Artikkelen fortsetter under annonsen

...MR2 tilslutt

Til slutt kommer Toyota med MR2, elegant timet til å ankomme det norske marked på vårparten neste år. MR2 blir en klassisk roadster med midtmotor – forøvrig den samme 1,8-literen som kommer i Celica (140 hk). Det er flere spennende forhold med MR2, men legg merke til designet – dette er en bil vi tipper du vil se ofte. Toyota er nemlig nødt til å prise MR2 lavere enn Celica, men de signale vi har fått tyder på at Toyota Norge ikke greier å presse prisen under 250.000 kroner – men den vil altså heller ikke bli høyere enn 280.000.

...og det er mer

Den japanske bilprodusenten har tydeligvis fått sansen for motorer med variable ventiltider, og viste like godt en motor til – med 1,5-liters slagvolum og hele 109 hk.Men i likhet med to andre, nye VVTi-motorer på 1,4 liter (96 hk/130 Nm) og 1,6-liter (112 hk/150 Nm), vil ikke Toyota si noe som helst om hvilke biler vi kann forvente å finne disse motorene i. Bli ikke overrasket om det viser seg å være en Corolla, sier nå vi...

I tillegg har Toyota utviklet en dieselmotor med Common Rail (innsprøytningsprøytningsrør der diesel holdes under høyt trykk og fordeles til sylindrene med separate ventiler fra det samme røret). Denne motoren er ment å brukes i Avensis, og kalles D4D, som gir Avensis 2.0 D4D nokså ekstreme ytelser (250 Nm, 0 – 100 km/t på 11,4 sekunder). Diesel har ikke vært Toyotas sterke side, men denne motoren har forutsetninger for å endre dette bildet. Om bilen kommer til Norge er ikke avgjort enda.

Til slutt viste også Toyota en prototyp på en direkteinnsprøytet bensinmotor som kalles D4 (for å forvirre oss – sammenligningen med D4D er jo nokså nær). I følge Toyotas ingeniører skal denne redusere drivstofforbruket med 10 prosent fra dagens 0,83 l/mil (EU-måling), samtidig som dreiemomentet skal økes med 10 prosent fra dagens 178 Nm.