Det er allerede gått 20 år siden første generasjon Toyota RAV4 fornyet folkesuv-klassen og dagens generasjon, den fjerde, prøvekjørte vi første gang våren 2013.
Vi lot oss overraske at hybrid-spesialisten Toyota - som lanserte Prius allerede i 1997 - fortsatt ikke tilbød en hybrid utgave av den populære SUV-en.
Det var Mitsubishi som kom dem i forkjøpet med sin Outlander PHEV - som atpå til er en ladbar hybrid, hvilket gir den større avgiftsfordeler og dessuten muliggjør bykjøring på ren eldrift enn en vanlig hybrid.
Følger Lexus NX
Men nå har da omsider RAV4 også i det minste fått en elektrisk motor i tillegg til bensindrift, selv om den dessverre ikke er plug-in (ladbar). Den vises på 2015 New York International Auto Show.
Denne versjonen har fått det lange navnet RAV4 Hybrid All Wheel Drive (AWD) Det er en 2,5-liters bensinmotor i kombinasjon med en hybridenhet og en ekstra elektrisk motor på bakakselen, som gir hybrid fremdrift til RAV4.

Det presiseres ikke noe om ytelser i presseinformasjonen vi har mottatt, men vi antar at det i bunn og grunn dreier seg om drivlinjen vi tidligere har testet i Lexus NX 300h - og der produserer systemet i kombinasjon 197 hestekrefter mens den har et kombinert forbruk oppgitt til 0,51 liter per mil.
Ja til tilhenger!
Takket være det elektroniske firehjulstrekksystemet kan også RAV4 trekke henger.
Bilen tilbyr en hengervekt på 1.650 kilo, altså er dette noe ganske annet enn Auris Touring Sports, som må nøye seg med 345 kilo som hybrid.
RAV4 hybrid er dessuten utstyrt med et kontrollsystem som skal gi enklere og sikrere manøvrering med tilhengeren.

Visningen av hybrid-varianten sammenfaller med introduksjonen av en oppgradering av RAV4, som i den anledning får ny eksteriørstyling, et forbedret interiør med mer høyverdige materialer samt økt nivå på teknologi og sikkerhetsutstyr.
Toyota presiserer i den anledning at dette er gjort på bakgrunn av tilbakemeldinger fra kunder og medier.
LED-hovedlys
Den nye frontdesignen skal ifølge produsenten gi RAV4 en sterkere tilstedeværelse og bilen får nå komplette LED hovedlys. Sidepanelene foran kanalene er endret for å gi mer flytende linjer. Bak har lyktene fått en ny design og en ny støtfanger.
Innvendig skal den opplevde kvaliteten ha blitt betydelig hevet gjennom et nytt kombi-instrument med en fullfarge TFT-skjerm og gjennom bruk av myke materialer.

Nye sikkerhetssystemer
Utstyrsnivået er ytterligere økt med en såkalt 360° Panorama monitor.
Systemet visualiserer hindringer som ellers ville vært i blindsonen ved å benytte kameraer foran og bak, og gir, som navnet indikerer, et 360 graders utsyn rundt bilen.
Positivt er det å merke seg at sikkerhetsutstyret på den fornyede RAV4 en betydelig oppgradering, gjennom den nye sikkerhetspakkenToyota Safety Sense. Denne vil også bli lansert på Auris og nye Avensis de kommende månedene.
I tillegg til kollisjonsvern (PCS), feltskiftevarsling (LDA), automatisk fjernlys (AHB) og skiltgjenkjenning (RSA), vil den nye RAV4 også få adaptiv fartsholder (ACC) og kollisjonsvernet (PCS) får to viktige oppgraderinger.

Fotgjengerbeskyttelse
For det første vil PCS operere på et større relativt hastighetsområde mellom 10 kilometer i timen og bilens topphastighet, og den kan redusere hastigheten med cirka 40 kilometer i timen.
For det andre er systemet i stand til å oppdage potensielle sammenstøt med fotgjengere, hvor automatisk bremsing vil utføres i hastigheter mellom 10 to 80 kilometer i timen. Dermed kan bilens hastighet reduseres med cirka 30 kilometer i timen.
Importøren kan opplyse at den nye RAV4 Hybrid AWD vil ankomme norske Toyota-forhandlere i begynnelsen av 2016. Mer presise data, samt priser, kommer vi tilbake til når dette blir tilgjengelig.

Har du noe å tilføye?
Velkommen til Dinsides diskusjon. Vi vil gjerne vite hva du mener, men husk at mange leser det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig, så slipper vi å slette eller moderere innlegg. Mer om vilkårene her. Kommentarer til hvordan redaksjonen har løst saken på, tips om skrivefeil eller lignende sendes til tips@dinside.no.