Toyota RAV4 4X4 D-4D

En SUV har i hele år vært blant Norges mest solgte biler. Og det er kanskje ikke så rart at mange har falt for Toyota RAV4? Familien har tatt bilen i nærmere ettersyn.

Vi følger en norsk småbarnsfamilie i jakten på ny bil. Bilene blir nøye vurdert med hensyn til plass, sikkerhet, utseende, kjøreopplevelse, praktiske løsninger og valuta for pengene. Du finner bakgrunnen og oversikten over testede biler her.

PS: For kort tid siden ble en ansiktsløftet versjon av RAV4 lansert i Norge. Denne har mer utstyr og visse endringer i både utseende og interiør sammenlignet med bilen i denne testen. Samtidig ble RAV4 også dyrere. En test av den ansiktsløftede versjonen vil bli publisert onsdag 7. januar.

Innledning

Toyota RAV4 4X4 D-4D


Du trenger ikke være spesielt bilinteressert for å ha fått med deg at SUV er in for tiden. OK, men hva er egentlig en SUV? Forkortelsen står for Sport Utility Vehicle, og brukes om grovbygde firehjulstrekkere med høy bakkeklaring. De kan minne om jeeper, men er i praksis mykere og mer familievennlige. Og selv om de kan brukes i terrenget er de først og fremst bygd for vanlige veier.

Toyota RAV4 har i flere år vært blant de aller mest populære SUVene her hjemme, og har flere måneder i år vært inne på topp-ti listen. Familien fikk låne en dieselutgave (2003-modell) i en uke, og fikk dermed god tid til å utforske bilen. Kunne den utfordre familiefavorittene?

Utseende


Bilen ser egentlig mye større ut enn den egentlig er. Det kommer først og fremst av at den er en god del høyere enn en vanlig stasjonsvogn, og har grove hjul. Den er faktisk bare noen få cm lengre enn kombiutgaven av Corolla! Bilen ser unektelig sporty ut, og lufteåpningen midt på panseret (kun diesel-utgavene) er med på å forsterke dette inntrykket. Begge guttene syntes i hvert fall det var stor stas å bli kjørt til barnehagen i den "kjempestore" bilen.

Toyota RAV4 4X4 D-4D



På innsiden var det brukt svært mye hard plast. Det gav et litt billig preg, syntes vi. Bryterne i dashbordet var av den vridbare typen, og virket litt gammeldagse. Vår testbil hadde grå tekstilseter, en veldig praktisk farge for alle som hver dag transporterer minst 1 stk ugjenkjennelig bajas fra barnehagen til vaskerommet.

Kort oppsummert: den ser mer luksuriøs ut fra utsiden enn fra innsiden, og innsiden er kanskje viktigst for mange?

Karakter utseende: 7 av 10

Plass

God plass er viktig for en småbarnsfamilie, og RAV4 er ikke så aller verst her. Det er høyt under taket, og romfølelsen er dermed meget god. Du sitter rimelig høyt, og føler at du styrer en større bil.

Baksetet kan veldig enkelt justeres i lengderetningen. Helt bakerst har både barn og voksne bra plass til beina (24 cm når undertegnede hadde førersetet i foretrukket posisjon), og dersom du har mye bagasje som skal inn i lasterommet, tjener du faktisk hele 15 cm på å skyve baksetet lengst frem. Men da er det bare fyrstikkmennesker som får plass til beina mellom bak- og førersetet. En liten detalj: På grunn av at setebeltene er festet høyt og langt fram i baksetet, kan det føre til at de krysser rett over ansiktet på de minste i baksetet. Eget sete er påkrevet.

Med baksetet trukket helt tilbake, har guttene god plass til beina.
Med baksetet trukket helt tilbake, har guttene god plass til beina. Vis mer



Baksetet er for øvrig middels bredt (127 cm), men har egentlig bare to sitteputer. Setet er delt på midten, og plastdelene i ryggen gjør det ikke veldig komfortabelt være midtpunkt - i hvert fall ikke på langtur.

Joda, vi fikk plass til en koffert og barnevogna på tvers. Men veldig god plass fikk vi ikke.
Joda, vi fikk plass til en koffert og barnevogna på tvers. Men veldig god plass fikk vi ikke. Vis mer


Lasterommet er beskjedne 80 cm dypt når baksetet er trukket helt tilbake, og vår barnevogn måtte dermed plasseres på tvers. Til gjengjeld kan du stable noe mer i høyden. Selve lasteåpningen er stort sett mer enn en meter både i bredden og høyden, så det er aldri noe problem å få plassert gjenstander i lasterommet.

Karakter plass: 5 av 10

Sikkerhet

Sikkerhet er sjelden mangelvare på nye biler. RAV4 har selvfølgelig ABS-bremser (med EBD), og har i følge Toyota et sterkt og støtabsorberende karosseri. Dessuten hevder Toyota at setene er utformet på en slik måte at risikoen for nakkesleng-skader er små ved påkjørsler bakfra.

Men bilen har kun to kollisjonsputer, og begge sitter foran. Det er ikke veldig mye å rope hurra på når de fleste stasjonvognene vi har sett på har seks eller flere. Dette skal være betydelig forbedret på 2004-modellen.

Det uavhengige amerikanske IIHS/HLDI har kollisjonstestet 2001-modellen av RAV4 og gitt den karakterene god/akseptabel på alle områder. Du kan lese hele testen her.

Karakter sikkerhet: 6 av 10

Komfort og kjøreopplevelse

Baksetet er delt på midten.
Baksetet er delt på midten. Vis mer


Bilen vi testet var 5-dørs dieselutgaven (2-liters, 116 HK). Vi syntes forsetene var helt OK, passe myke og med bra sidestøtte. Du finner mange justeringsmuligheter fremme. Vi fikk følelsen av å sitte høyt med bra utsikt, men hadde noe begrenset utsikt bakover. Sistnevnte gjorde at rygging krevde litt mer orientering og øvelse enn vi er vant til.

Baksetet er som nevnt delt på midten, og det er faktisk ikke noe særlig å sitte mer enn fire i denne bilen. Det er dessuten bare to hodestøtter bak. Vi syntes også at sitteputene og seteryggene bak kunne hatt en mer ergonomisk riktig utforming.

Det var 45 cm opp til sidevinduene bak fra setet, og dermed hadde ikke guttene problemer med å se ut. Til sammenligning har flere stasjonsvogner vi har testet over 55 cm opp til siderutene. Da kan det noen ganger bli vanskelig med utsikt, selv ved bruk av barnesete/pute.

Her finner du heldigvis også air-condition, men av den manuelle typen. Kjørecomputer med angivelse av blant annet gjennomsnittshastighet, brukt drivstoff, temperatur etc er integrert i stereoen.

Motoren skal i følge spesifikasjonene være litt tregere enn bensinutgaven (begge er 2-litere), men du verden for en trekkraft! Her savnet vi absolutt ingenting med hensyn til sprut. Selv i 4. og 5. gear aksellererte vi som et skudd, følte vi.

Bilen ligger støtt på veien, og humper merker du nesten ikke. Det er uansett noe annet å kjøre en lav og stillegående stasjonsvogn enn dieselutgaven av RAV4. Men det tok ikke lang tid før vi hadde funnet oss bra til rette i den likevel. Karosseriet i 2003-modellene er godt etterisolert, men noe dieselmotorstøy opplevde vi dog.

Karakter kjøreopplevelse: 6 av 10

Praktiske løsninger

Midtarmlenet har plass til minst én kopp i bakkant.
Midtarmlenet har plass til minst én kopp i bakkant. Vis mer


RAV4 har mange lure innretninger i kupeen. For det første har du en mengde små oppbevaringsrom, for eksempel brilleetui i taket, lommebokrom og smårom bak i lasterommet. Ved gearstanga finner du to flaske/koppeholdere (her får du plass til et stort krus om du vil), og bakerst på midtarmlenet finner baksetepassasjerer en koppeholder til. Kartlommer finnes i alle fire dører.

Baksetene kan som sagt justeres i lengderetningen, og kan også tas helt ut. Dermed har du fått en varevogn. Du finner dessuten mange surrekroker i lasterommet. El-uttak sitter både i lasterommet, mellom setene og i dashbordet (tenner).

Elektriske vindusheiser får du dessverre bare foran. Så velger vi denne bilen må vi nok leve med at 3-åringen åpner vinduene i tide og utide en stund til.

Det integrerte CD-anlegget har som nevnt tidligere integrert kjørecomputer, og lyden fra de fire høyttalerne var slett ikke verst, faktisk av de bedre vi har testet. Radiomottakeren var dessuten godt over middels sterk. Også anlegget i Toyota Corolla var meget bra.

Karakter praktiske løsninger: 9 av 10

Valuta for pengene

Med en prislapp på 309.200 er den innenfor grensene i familiebudsjettet. Dette er for øvrig samme pris som tilsvarende bensinutgave selges for. Men vi tror diesel-utgaven er langt mer gjerrig på forbruket. Vi kjørte bilen over 70 mil under vekslende forhold, og forbruket lå på svært hyggelige 0,65 liter pr mil.

Spørsmålet blir uansett om 309.200 er for mye, i forhold til hva du får igjen av familievennlighet. Vi vil uansett se nærmere på 2004-modellen før vi eventuelt bestemmer oss for RAV4.

Karakter valuta for pengene: 5 av 10

Konklusjonene

Toyota RAV4 4X4 D-4D


Familie på nybiljakt
Her finner du hovedtestene utført av DinSide Motor