Toyota RAV4 (2002)

Denne folkefavoritten har markert seg sterkt på nybillistene i alle år. Bruktbilprisene holder seg også godt. Men hva får du egentlig for pengene?

Få kompakte firehjulstrekkere har bergtatt nordmenn slik RAV4 har gjort siden inntreden i 1994. Det ser du lett av antallet ute på veien og ikke minst på finn.no, hvor det for øyeblikket ligger utrolige 330 biler til salgs.

LES OGSÅ:

Motor og girkasse stammet fra Carina og Chassiset stammer fra Corolla. Med firehjulstrekk, høy bakkeklaring og Jeep-aktig-utseende var suksessen klar. Den kom som 3- og 5-dørsutgave og også noen varianter er med bare forhjulstrekk. RAV4 betyr det noe motstridende ”Recreational Activity Vehicle” og tallet signaliserer naturligvis antall trekkhjul.

I 2000 kom andre generasjon hvor den virkelig tok av. På motorsiden fikk du den med 1,8-liters motor på 125 hester og en 2-liter på 150 hk. I 2003 kom en dieselmotor på 2-liter og 116 hk. 150-hesteren gjør hundre på 10,6 sekunder og toppfarten er 185 km/t. Facelift kom i 2003 og ny RAV4 kom i 2006. Kjøremessig byr den ikke på de store overraskelsene.

Dette er en modell som er laget for massen og derfor er den lettkjørt, enkel, udramatisk og grei. Forventer du et fyrverkeri vil du kjede deg. Men setter du pris på forutsigbarhet og kvalitet er dette midt i blinken! Denne generasjonen fikk du kun med firehjulstrekk som betydde inntil 50/50 kraftfordeling via en viskosekobling. Ikke de helt supre offroad-egenskapene, men mer enn nok til vanlig vinterbruk. Bensinmotoren vi kjører er mer enn sterk nok og fungerer utmerket under de fleste forhold.

Interiør
Her er det lite å skrive hjem om. Nokså flate seter og kjedelig interiør, men slitesterkt. Bagasjerommet sluker fra 410 til 520 liter.

Oppsummering
Unge par, eldre par, aktive småbarnsfamilier, enslige og you name it - denne appellerer til nær sagt alle. Felles for nybilkjøperne var nok at de ikke hadde behov for en diger SUV og heller ikke penger til det. Toyota har nytt godt av et kvalitetsrenommé i lang tid og det fikk nok eventuelle etternølere til å hoppe ned fra gjerdet og kaste seg på SUV-bølgen.

Inntrykket er nok temmelig uforandret i dag. Kvaliteten har få hatt noe å utsette på, og RAV4 går for å være et rimelig streit valg om du først skal ha en liten firehjulstrekker. Toyota holder seg generelt godt i pris og RAV4 bekrefter bare dette. Generasjon to beveger seg fra i underkant av 100 000 kroner og oppover for en 5-dørs bil.

Utvalget er som sagt enormt og har du råd anbefales diesel med 03-faceliften og mye utstyr. 1,8-literen bør du styre unna og du må regne med å legge ut godt over 100 000 kroner for en brukbar 2-liters bensin.

Testresultat

Toyota RAV4 (2002)

Kurant og slitesterk

Litt for kjedelig og liten