Toyota RAV4 (1999)

Dette er første generasjon RAV 4 føles eldre ut enn den er. Men den er fortsatt en av markedets mest solide firehjulstrekkere.

RAV 4 kom på markedet i 1994, først i tredørs-versjon. Etter hvert kom den langt mer attraktive utgaven med fem dører. Den solgte bra i en relativt kort periode, før serie 2 kom på markedet med et langt mer moderne utseende. Den hadde ikke mange konkurrenter i starten, men det bildet endret seg fort…

LES OGSÅ:

På veien lar ikke alderen seg skjule. Bilen støyer mye. Romlingen fra dekkene ligger i bånn – og blir overdøvet av motoren som virkelig sier fra når den blir presset. RAV 4 er retningsstabil og forutsigbar. Men du koser deg sjelden ute på veien. Velprøvd firehjulstrekksystem og pluss for sperre. Du kommer lett opp bakkene, selv når kneika er som verst. 2-literen yter 128 hk. Dette er en gammel konstruksjon som ikke gir særlig mye overskudd. 0-100 km/t går på 11,8 sekunder og toppfarten er 165 km/t.

Interiør
Også her gjør alderen seg gjeldende. I en bil fra 1986 hadde kanskje dette dashbordet sett moderne ut. I dag er det gammelt og hardplast-trist. Men pluss for faste, gode seter og høy sitteposisjon. Baksetet er trangt og bagasjerommet ikke imponerende.

Oppsummering
Det fremste kjøpsargumentet ved første generasjon RAV 4 ved siden av kvalitet og pålitelighet, er pris. Kjøreegenskapene, utseendet og interiøret er for lengst utdatert, og kan ikke sies å være sider som taler for kjøp. Men hvis du skal ha en trofast traver som ikke har nevneverdige kjente feil, er det bare å slå til – hvis prisen er riktig…

Testresultat

Toyota RAV4 (1999)

Kvalitet og praktiske egenskaper

Gammeldags