Toyota Prius enda smartere

Forrige generasjon Prius var kun egnet for spesielt interesserte - nye Prius har et langt bredere nedslagsfelt.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon
image: Toyota Prius enda smartere

Toyota Prius enda smartere

  1. Fotoalbum
  2. Kjøreopplevelse og pris


FIRENZE (DinSide Motor): Nye Prius er etter vårt syn en langt mer interessant bil enn sin forgjenger. For det første har Prius vokst i størrelse. Nye Prius er 445 centimeter lang, 172,5 centimeter bred og 149 centimeter høy, noe som betyr at den plasserer seg midt mellom kompakt- og mellomklassen. Dette, i kombinasjon med økt akselavstand, har resultert i at Prius nå er å betrakte som en fullverdig familiebil. Blant annet er benplassen i baksetene imponerende.

Frisk kombikupé

Også designmessig er den nye bilen et stort fremskritt. Mens forgjengeren var en relativt trist og sær sedan, er nye Prius en frisk og nyskapende kombikupé. Den høye hekken prydes av tøffe og tidsriktige baklys med klart lykteglass og en tøff spoiler som deler bakruten horisontalt. Den korte snuten domineres av enorme frontlykter og en smilende grill. Fraværet av dør- og støtfangerlister er ikke spesielt praktisk, men resulterer i store og rene flater.

10,9 sekunder

Men det aller mest spennende med Prius er selvsagt det vi finner under panseret og baksetene. Prius er nemlig en hybridbil, noe som betyr at den har to kraftkilder; en bensinmotor og en elektromotor. Det hadde riktignok forgjengeren også - forskjellen er at nye Prius er både raskere og betydelig mer drivstoffgjerrig.

Mens første generasjon brukte 13,4 sekunder på ferden opp til 100 kilometer i timen, klarer nykommeren samme øvelse på 10,9 sekunder. Samtidig har drivstoff-forbruket sunket fra 0,51 til imponerende 0,43 liter per mil ved blandet kjøring. Dette samtidig som nye Prius altså er langt større enn sin forgjenger.

Tekniske fremskritt

image: Toyota Prius enda smartere


Dette har Toyota klart gjennom en lang rekke forbedringer. Blant annet er både el- og bensinmotor modernisert, batterikapasiteten kraftig forbedret og luftmotstanden oppsiktsvekkende lav (0,26 Cd). I tillegg er samspillet mellom de forskjellige komponentene forbedret og nye funksjoner innført. Blant annet er det nå mulig å velge ren batteridrift via en egen knapp. Du kan også velge et eget gir som er spesiallagd for å tilbakeføre kraft til batteriet ved bremsing og i nedoverbakker.

Men hvordan er Prius å kjøre. Les mer om kjøreopplevelse og pris her.