Foto: Autofil
Foto: AutofilVis mer

Toyota Prius (2005)

En liter bensin koster snart like mye som en bussbillett. I tillegg tenker flere og flere på miljø. Men hvordan er en Prius som bruktbil?

Argumentet om at "Den er miljøvennlig!" drev ikke akkurat salget i været da Toyotas første hybridbil kom til Europa i 2001. I Japan hadde den eksistert siden 1997. Først i 2004 kom andre generasjon, utviklet som en selvstendig modell, og da løsnet salget her hjemme.

LES OGSÅ:

Autofil var tidlig på banen da vi langkjørte bilen, sommeren 2004. Redaktøren kom opp i 1092 kilometer på én tank, med et snittforbruk på 0,42 l/mil. En ordentlig langtur som aldri syntes å ta slutt. Konklusjon: En snusfornuftig bil. Bensinmotoren på 78 hester pluss den elektriske motoren gir totalt 113 hester og et teoretisk samlet dreiemoment på 400 Nm. 0-100 km/t går på 10,9 sekunder og toppfarten begrenser seg til 170 km/t.

Vår bil er importert fra USA og har rullet 73 000 km. Selve kjøreopplevelsen er ikke nevneverdig høy - det er mer et fornuftig fremkomstmiddel enn en kjøremaskin. Likevel er kjøreegenskapene ikke så verst. Bilen er lettkjørt og ligger relativt bra på veien. Understellet er mykt uten at det slår i de verste dumpene. Tilbakelagt kjørelengde merkes ikke. Den oppfører seg som en ny bil og er fri for ulyder under kjøring. El-motoren har kort rekkevidde og fungerer kun under 50 km/t når du bruker den alene. Men sammen med bensinmotoren gir den bra skyv under akselerasjon. Automatkassen er trinnløs og kler bilen utmerket.

Foto: Autofil Vis mer

Interiør
Nå som før er det lett å bli imponert over plassen i Prius. Den kan fungere utmerket som en familiebil for fire. Bagasjerommet sluker 408 liter før du legger ned baksetet og plassen oppleves som bedre enn i en Golf. De som sitter foran kan glede seg over rikelig med oppbevaringsplass. Det finnes flere lommer og rom samt et enormt gjemmested i midtkonsollboksen. Setene er ok å sitte i, men selve sitteputen kan være i snaueste laget for langbeinte. Utstyrsnivået er heller ikke verst til å være en basisversjon. Cruise control, kjørecomputer og multifunksjonsratt er bare noen av ingrediensene. Klimaanlegget leverte noe sur lukt i starten, men det gikk over etter kort tids kjøring.

Foto: Autofil Vis mer

Oppsummering
Som ny ble bilen kjøpt av de som ville ofre seg for miljøet før alle tvinges til det. De var gjerne bosatt i større byer. Etter hvert har salget økt gradvis. Den klassiske TV-serien South Park stadfestet på glitrende vis at Prius-eiere trodde de var litt glupere enn alle andre. Det ligger noe i det, også her hjemme. Miljøfokuset er sterkere enn noensinne. Det er bra for Toyota, som var først ute med miljøvennlig bil (Men det får de ikke lov til å kalle den, siden ingen biler egentlig er miljøvennlige!)

Foto: Autofil Vis mer

Kjøpegruppen er en utvidet forening av de opprinnelige nybilkjøperne, i tillegg til pengebevisste sjåfører som ser at pengene renner ut hver måned, enten du kjører bensin eller diesel. Kort sagt: Fortsatt et (snus)fornuftig bilvalg. Bruktbilmessig bør du styre unna første generasjon.

Prius er verdens første og mest solgte hybridbil, men den første utgaven holder ikke mål i dag. Du bør gå for utgaver fra 2004 eller senere, og en bil som har så mye utstyr som mulig. Prisene starter på 100 000 kroner for helt greie biler. Velger du en Executive-modell med navigasjon og annet snask, kan du legge til tredve laken. Men det er det verdt.

Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil

Testresultat

Toyota Prius (2005)

Snill mot miljø og lommebok, lettkjørt og komfortabel

Ikke plagsomt spennende